AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg fikk diagnosen som tenåring for rundt syv år siden. Fikk ingen spesielle råd eller veiledning i etterkant av diagnostiseringen og legeskrekk har i grunn holdt meg unna. Jeg har kroppslige plager typisk for diagnosen, men det er spesielt vekt og mat som plager meg. Vekten min er ustabil og jeg har i det siste lagt på meg. Dette er selvsagt plagsomt og jeg trives ikke i egen kropp. Det hele er irriterende fordi jeg i utgangspunktet er opptatt av sunnhet, men det er som om jeg ikke innehar selvbeherskelse eller selvdisiplin når det kommer til mat. Mat er noe som opptar tankene mine store deler av dagen. Bortsett fra at jeg ønsker å gå ned i vekt for å føle meg mer komfortabel med kroppen min, vet jeg også at dette vil ha gunstige helsegevinster for meg. Så hvorfor får jeg det ikke til? For tiden studerer jeg og opplever mye stress rundt det, så da føler jeg ikke at jeg kan vie nok energi til å få kontroll på maten og lar det derfor bare holde på, men samtidig orker jeg ikke å ha det sånn her lenger. Er det noen som har PCOS som har knekket noen koder de vil dele? Eller har råd som kan hjelpe meg med vekt og kosthold, i og med at det er spesielt vanskelig i kombinasjon med sykdommen? Anonymkode: 76812...8d6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Det du snakker om har ingenting med PCOS å gjøre. Les om restraint+disinhibition Anonymkode: 24737...317
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du snakker om har ingenting med PCOS å gjøre. Les om restraint+disinhibition Anonymkode: 24737...317 Takk for info! Det kom muligens ikke så klart gjennom teksten, men den var ment å være todelt; både om PCOS og matproblemer. Jeg har plager som er knyttet til diagnosen, men vet også at hormonelle ubalanser kan være mye knyttet til mat, og derfor ble fokuset på nettopp det. Ønsker likevel råd på begge punkter, mat og PCOS. Takk igjen! Anonymkode: 76812...8d6
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Har ikke så mange råd å komme med men var på en sammenkomst før corona slo inn med en gynekolog som har god peiling på dette og hun var veldig på at dette med det "suget" vi med PCOS får etter sukkerholdige greier kunne sammenlignes med heroin, for det er så sterkt. Sånn kan det iallfall føles til tider. Noe som hjalp meg både med hud, hår og vekt var Diane, den fikk kroppen på rett spor. Så hvis du ikke skal ha barn med det første og tør å ta sjansen så anbefaler jeg den. Ellers så er det jo mange som sverger til lavkarbo. Nå er jeg så gammel at jeg har "gitt opp". 😄 Håper og satser på at overgangsalderen bedrer ting, selv om det er lite trolig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå