Gå til innhold

Ønsker hjerteundersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min familie har vi mange med hjertelidelser, noen har operert hjerteklaffen, og flere nære familiemedlemmer har hatt hjerteinfarkt.

Jeg ønsker å få en god hjerteindersøkelse for å sjekke hjerte mitt, men legene bare avføyer dette, fordi jeg er ikke overvektig, røyker ikke, og har normalt kolesterolnivå.. 

Føler meg teit som tenker at jeg skal bestille legetime kun for å få sjekket dette... er jeg hypokonder og overdramatisk?

Anonymkode: 78b45...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er det når du ikke har så mange risikofaktorer utennom genetikken. Fortsett med den sunne livsstilen, det har nok ikke dine familiemedlemmer vært like flink til. 

Anonymkode: 55e44...f76

Skrevet

Har du fortalt legen om familiehistorikken din? I første omgang kan fastlegen ta EKG feks, samt sjekke blodtrykket, kolesterol osv (blodprøve). 

En del familiære hjerteproblemer kan du jo ikke sjekke da.. du kan ikke sjekke hjertet nå for å forhindre å få hjerteinfarkt senere. (men blodtrykk osv er relevant der, men det kan altså fastlegen sjekke)

Spesialisthelsetjenesten er i utgangspunktet ikke interessert i å undersøke folk som ikke har symptomer på noe og som ikke har noen unnvikende prøver hos fastlegen.. Men om du har spesifikke arvelige lidelser i familien kan det hende det er aktuelt men det må da fastlegen skrive i en henvisning så du må vel ta med noe informasjon om hvilke lidelser det er snakk om feks til fastlegen.

Anonymkode: 27600...5dc

Skrevet

Hvor gammel er du? Om du er ung, ikke-røyker som er normalvektig og har normalt kolesterol og ikke har symptomer på hjertesykdom tror jeg det kan bli vanskelig å få sjekket dette offentlig. Sannsynligvis vil det heller ikke undersøkelsen si deg så mye fornuftig. Om man bare betaler Aleris nok penger så kaster de vel AKG og ultralyd av hjertet etter deg. 

Anonymkode: 7577e...8b4

Skrevet

Jeg er 50,med  søsken som døde av hjerfeinfarkt, mor med hjerteflimmer, og far med angina.. så føler at jeg er rimelig arvelig belastet. 
Hjerteproblemer hos både mors og fars søsken

TS

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 50,med  søsken som døde av hjerfeinfarkt, mor med hjerteflimmer, og far med angina.. så føler at jeg er rimelig arvelig belastet. 
Hjerteproblemer hos både mors og fars søsken

TS

Akkurat, da kan det være grunn til å vurdere diverse undersøkelser, men det kan hende det er vanskelig å overbevise enkelte om det. Om du ikke får overbevist fastlegen så tror jeg nok jeg hadde tatt det privat da

Anonymkode: 7577e...8b4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min familie har vi mange med hjertelidelser, noen har operert hjerteklaffen, og flere nære familiemedlemmer har hatt hjerteinfarkt.

Jeg ønsker å få en god hjerteindersøkelse for å sjekke hjerte mitt, men legene bare avføyer dette, fordi jeg er ikke overvektig, røyker ikke, og har normalt kolesterolnivå.. 

Føler meg teit som tenker at jeg skal bestille legetime kun for å få sjekket dette... er jeg hypokonder og overdramatisk?

Er bare å bestille privat det hvis du blir avfeid, null problem. Mange tilbyr dette

• Liker 1
Skrevet

Det holder jo med blodtrykksmåling og diverse blodprøver da. Dette kan fastlegen ta. Ellers er det alltid mulig å ta tester privat. Men det offentlige kan ikke sjekke alle som har sykdom i familien men ingen symptomer selv.

Anonymkode: d324e...b2d

• Liker 2
Skrevet

Blodprøver og EKG er basic undersøkelse selv en fastlege kan ta. Om dette er normalt er det ikke grunn til spesialistbehandling.

Anonymkode: cef65...a12

Skrevet

Takk for svar!

Satser på at god livstil holder da

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...