Gå til innhold

Hvordan holde ut pms NÅ😭

Fremhevede innlegg

Skrevet

2 dager til forventet mens... Hvordan få en fin helg? Føler meg jævlig.. Noe som hjelper? Orker ingenting... Vil ha energi og glede.

Anonymkode: 2870f...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde vitamin b, det som heter pyridoxine på apoteket, tar 2 40mg og det roer faktisk ned den verste brodden av ting. Noe legen anbefalte, det er reseptfritt. Og jeg har ILLE pms, sjokkerer meg selv. 

Anonymkode: c5ec2...6e1

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde vitamin b, det som heter pyridoxine på apoteket, tar 2 40mg og det roer faktisk ned den verste brodden av ting. Noe legen anbefalte, det er reseptfritt. Og jeg har ILLE pms, sjokkerer meg selv. 

Kult! Tar du det kontinuerlig, eller kun uken før mens? Når merker man forkjell?🙂

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kult! Tar du det kontinuerlig, eller kun uken før mens? Når merker man forkjell?🙂

Jeg tar 40mg hver dag, men rundt pms tar jeg 2 av de for å ha en god dose :) jeg merker ganske fort, feks tok 2 i går og alt er litt lettere i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bekrefte det som blir sagt om pyridoksin! I uka før mens tar jeg 2x 500 mg calcium og 1 pyridoksin-tablett, etter anbefaling fra lege. Ble veldig overrasket over at det tok brodden av de verste PMS-svingningene. Før var jeg ikke til å bo i hus med, men nå kjenner jeg i verste fall litt lette svingninger. Som du leser under, anbefalte legen mellom 50 og 100 mg pyridoksin, men for meg har denne ene tabletten med 40 mg fungert. Du får prøve selv, men ikke ta mer enn anbefalt. 1000 mg calcium fungerer også på meg, selv om 1200 blir anbefalt nedenfor. 

Pyridoksin NAF 40mg tabletter 100stk - Apotek 1

Fra Tidsskriftet.no:

"Der er god dokumentasjon for at kalsiumkarbonat i dose på 1 200 mg daglig i siste del av syklusen kan redusere premenstruelle plager, med bivirkninger i størrelseorden som for placebo (3). Spironolakton i doser på 100 mg daglig de siste 14 dager av syklus har hatt god effekt, spesielt på mastalgi og oppblåsthet, men også på de affektive plagene (4). Vitamin B₆ (pyridoksin) i doser på mellom 50 og 100 mg kan ut fra metaanalyser ha effekt (5)."

Ellers prøver jeg å holde meg litt unna kaffe i den perioden, da det både gir verre kramper og kan forverre uro.

Hold ut, det finnes hjelp :) Vet hvor tøft det kan være.

https://tidsskriftet.no/2004/08/legemidler-i-praksis/behandling-av-premenstruelle-plager

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker vanndrivende, d hjelper. Kontaltet lege etter å ha lest om d❤️

Anonymkode: 8b53f...53c

Skrevet

Jeg er redd jeg ville fått kviseutbrudd av Pyridoksin. Har hørt vitamin b6 kan forverre/forårsake kviser, så vet ikke om jeg tør selv om jeg gjerne skulle hatt en mer naturlig tilnærming til problemet. Hadde blitt enda mer deprimert og forbanna på livet om det skulle skje.

Anonymkode: 364f9...3fd

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd jeg ville fått kviseutbrudd av Pyridoksin. Har hørt vitamin b6 kan forverre/forårsake kviser, så vet ikke om jeg tør selv om jeg gjerne skulle hatt en mer naturlig tilnærming til problemet. Hadde blitt enda mer deprimert og forbanna på livet om det skulle skje.

Anonymkode: 364f9...3fd

Jeg sliter veldig med kviser av alle mulige grunner, men IKKE pyridoksin, anbefaler å prøve og se :)

Skrevet

Jeg ble omtrent kvitt de verste symptomene ved å kutte ut sukker og generelt raske karbohydrater i kostholdet. Et tips verdt å prøve. 😉  Jeg var et troll, hadde det helt forjævlig. Alkohol og godteri er spesielt ille for meg. Det gir jo mening, for de kødder med hormonene i kroppen. 😉  Det hele var en heldig bivirkning av kostholdsendring av andre årsaker, merket det etter en mnd eller to. Nå spiser jeg litt snop igjen, og merker det på pms om jeg har spist litt for mye. Ikke sikkert det funker for andre, men verdt å prøve?
Sånn på kort frist, siden du er midt i det nå, så prøv selvpleie, alenetid, unn deg det du har lyst til. Høy kosefaktor, se en film som vanligvis gir god følelse. Det handler om å prøve å lure fram de gode hormonene. 😉

121694447_10158885734513436_1012428125513406687_n.jpg

Anonymkode: ed26f...c77

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 40mg hver dag, men rundt pms tar jeg 2 av de for å ha en god dose :) jeg merker ganske fort, feks tok 2 i går og alt er litt lettere i dag. 

Perfekt 😁skal kjøpe i morgen😎👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...