Robert Koch Skrevet 23. oktober 2020 #21 Skrevet 23. oktober 2020 Vi kan jo se på noen tall for å se om hypotesen om befolkningstetthet og antibiotikaresistens stemmer. Alle tall er hentet fra Johns Hopkins University of Medicine, oppdatert kl. 15.24 idag. I USA har man 8.411.294 registrerte smitteitilfeller, hvorav 223.226 pasienter har dødd. I India har man 7.761.312 registrerte smittetilfeller, hvorav 117.306 pasienter har dødd. India har enormt mye større befolkningstetthet enn USA, men allikevel bare nesten like mange smittetilfeller. India har også et betydelig større problem med resistente bakteriestammer. Allikevel finner vi bare drøyt halvparten så mange dødsfall. Her kan det være mange variabler, men er ikke dette litt påfallende, dersom man skulle tenke seg at sekundære bakterieinfeksjoner skulle drive dødstallene så veldig opp? Man kan gjerne gjøre komparative analyser mellom flere land, Jeg er nokså sikker på at man ikke vil finne noe mønster som på generell basis vil drive dødstallene opp som følge av sekundærinfeksjoner og resistens. 1
Capt. Obvious Skrevet 23. oktober 2020 #22 Skrevet 23. oktober 2020 50 minutter siden, DanielDuppsko skrev: Har du kilder for dette? Utover han fyren som spekulerte omkring dette i Aftenposten i vår? https://www.aftenposten.no/viten/i/Jo5vL8/naar-immunforsvaret-under-covid-19-blir-angrepet-fra-to-fronter 18 minutter siden, Robert Koch skrev: Du kan gjerne gi noen tall på dette. Bakterielle sekundærinfeksjoner er hyppige etter all alvorlig virusinfeksjon, og skulle som sådan ikke drive opp noen overdødelighet utover hva covid-19 faktisk representerer. Men for all del - vis meg kildene dine, så kan vi vurdere om det er noe hold i påstanden din. Det virker ikke umiddelbart sannsynlig. Og om det skulle forholde seg slik at man blir mer mottagelig for bakterielle sekundærinfeksjoner av covid-19 enn av andre virusinfeksjoner, må man jo rett og slett kalkulere dette inn som en faktor som gjør SARS-CoV-2 betydelig farligere enn man har trodd til nå. Selv i et land med restriktiv forskrivning av antibiotika og lav resistensforekomst, vil dette være et betydelig problem. Jeg har ikke sett noen rapporter som underbygger denne hypotesen. For meg virker dette mer som et forsøk på å bortforklare alvorlighetsgraden av pandemien enn noen forklaring på hvorfor vi har så vidt liten grad av morbiditet og mortalitet her i landet. Den siste setningen din bekrefter jo egentlig dette. Vi iverksatte effektive tiltak tidlig. Det gjorde ikke sverige. Der har vi en mer plausibel forklaring enn sekundærkomplkasjoner. Og ikke glem at sekundærkomplikasjoner ikke vil inntreffe uten en primærlidelse, så argumentet faller i grunnen på sin egen urimelighet. https://www.aftenposten.no/viten/i/Jo5vL8/naar-immunforsvaret-under-covid-19-blir-angrepet-fra-to-fronter Jeg har for øvrig ikke hevdet at corona gir økt fare for bakterielle infeksjoner isolert sett, men når man har et virus der langt flere blir smittet så vil jo den potensielle dødeligheten gå opp for koronapasientene kontra pasienter som har andre virus. Det er heller ikke et forsøk på å bortfoklare alvorlighetsgraden, men i motsetning til dere tilnærmer koronareligiøse, og som tydeligvis ikke evner å trekke inn samfunnsperspektivet (som f. eks. hva langvarig nedstengning kan føre til) så er det på sin plass å nyansere bildet noe. 12 minutter siden, J.E skrev: Har du ofte hørt at det er dette som er problemet med Covid19 ... at mange får bakteriell lungebetennelse .... nei Covid19 er fint i stand til og gjøre nok sykdom og skader selv. Har du link på hvor stort dette problemet er med bakteriell lungebetennelse? For meg virker det som du bagatelliserer hele viruset. Og bagatellisering av Norges muligheter for og komme i en mer alvorlig situasjon. Du har vel neppe hørt Nakstad og Høie si : i Norge blir vi ikke rammet fordi vi har ikke antibiotikaresistens og pga demografi. Faren for nasjonal bølge er øket ble sagt i dag. Og Oslo er som andre hovedsteder et knutepunkt for landet og for verden. Det er hit folk ankommer og har med seg potensiell smitte. Det er ikke sånn at Oslo sine nesten 700000 innbyggere ikke kan smittes fordi de er « så få» i dine øyne. Tror neppe du bor i Oslo som uttaler deg på det viset. Og hvor mange folk tror du bor i en 60 kvm på Oslo øst... Jeg forholder meg ellers av hva som kommer fra helsemyndigheter. Nei, jeg har ikke "hørt" noe som helst, men lest. At korona potensielt kan skade mye uten sekundærinfeksjon for noen stemmer, men poenget er at det blir verre for de som er i risikogruppen for bakterielle infeksjoner, nemlig eldre og syke hvis de først får en slik infeksjon. Det er slett ingen bagatellisering, men en nyansering av forskjellene mellom andre land i Europa (med tradisjonelt høyere bruk av antibiotikum) og Norge. Jeg har for øvrig heller ikke påstått at det forklarer hele smittebildet, snarere tvert imot. For det er som sagt også andre faktorer som bidrar til høyere dødsrate i andre land, som demografi, befolkningstetthet osv. Du liker å legge ord i munnen på folk ser jeg, for jeg skrev heller ikke at 700K Oslobeboere ikke kan smittes, men befolkningstettheten er lavere i Oslo enn de fleste andre storbyer. Selv om det er den største byen i Norge med flest folk, så er den i internasjonal sammenheng en relativt liten by, og med ikke så stor befolkningstetthet. Om folk bor på 60m2 på Oslo øst er egentlig uvesentlig, det som teller er hvor mange som bor sammen, hvor tett de bor sammen, alderssammensetning osv. Til Oslos fordel, så er det jo en by med ganske mange aleneboende, noe som for øvrig er en faktor som reduserer smittefaren sammenlignet med andre og større byer i Europa. Ja, jeg forholder meg i det daglige til den samme informasjonen, men så vidt meg bekjent er det lov å tenke selv her i landet og ikke krisemaksimere og innføre strengere tiltak enn det man må. Skulle KG folket fått viljen sin, så hadde man vel stengt ned landet for godt i 10 år uten tanke på konsekvensene. For de kan bli mye verre enn det korona noensinne vil kunne føre til. 4
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #23 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, Capt. Obvious skrev: https://www.aftenposten.no/viten/i/Jo5vL8/naar-immunforsvaret-under-covid-19-blir-angrepet-fra-to-fronter https://www.aftenposten.no/viten/i/Jo5vL8/naar-immunforsvaret-under-covid-19-blir-angrepet-fra-to-fronter Jeg har for øvrig ikke hevdet at corona gir økt fare for bakterielle infeksjoner isolert sett, men når man har et virus der langt flere blir smittet så vil jo den potensielle dødeligheten gå opp for koronapasientene kontra pasienter som har andre virus. Det er heller ikke et forsøk på å bortfoklare alvorlighetsgraden, men i motsetning til dere tilnærmer koronareligiøse, og som tydeligvis ikke evner å trekke inn samfunnsperspektivet (som f. eks. hva langvarig nedstengning kan føre til) så er det på sin plass å nyansere bildet noe. Nei, jeg har ikke "hørt" noe som helst, men lest. At korona potensielt kan skade mye uten sekundærinfeksjon for noen stemmer, men poenget er at det blir verre for de som er i risikogruppen for bakterielle infeksjoner, nemlig eldre og syke hvis de først får en slik infeksjon. Det er slett ingen bagatellisering, men en nyansering av forskjellene mellom andre land i Europa (med tradisjonelt høyere bruk av antibiotikum) og Norge. Jeg har for øvrig heller ikke påstått at det forklarer hele smittebildet, snarere tvert imot. For det er som sagt også andre faktorer som bidrar til høyere dødsrate i andre land, som demografi, befolkningstetthet osv. Du liker å legge ord i munnen på folk ser jeg, for jeg skrev heller ikke at 700K Oslobeboere ikke kan smittes, men befolkningstettheten er lavere i Oslo enn de fleste andre storbyer. Selv om det er den største byen i Norge med flest folk, så er den i internasjonal sammenheng en relativt liten by, og med ikke så stor befolkningstetthet. Om folk bor på 60m2 på Oslo øst er egentlig uvesentlig, det som teller er hvor mange som bor sammen, hvor tett de bor sammen, alderssammensetning osv. Til Oslos fordel, så er det jo en by med ganske mange aleneboende, noe som for øvrig er en faktor som reduserer smittefaren sammenlignet med andre og større byer i Europa. Ja, jeg forholder meg i det daglige til den samme informasjonen, men så vidt meg bekjent er det lov å tenke selv her i landet og ikke krisemaksimere og innføre strengere tiltak enn det man må. Skulle KG folket fått viljen sin, så hadde man vel stengt ned landet for godt i 10 år uten tanke på konsekvensene. For de kan bli mye verre enn det korona noensinne vil kunne føre til. Bagatellisering som ikke er verdt bryet og kommentere ytterligere.
Capt. Obvious Skrevet 23. oktober 2020 #24 Skrevet 23. oktober 2020 17 minutter siden, Robert Koch skrev: Vi kan jo se på noen tall for å se om hypotesen om befolkningstetthet og antibiotikaresistens stemmer. Alle tall er hentet fra Johns Hopkins University of Medicine, oppdatert kl. 15.24 idag. I USA har man 8.411.294 registrerte smitteitilfeller, hvorav 223.226 pasienter har dødd. I India har man 7.761.312 registrerte smittetilfeller, hvorav 117.306 pasienter har dødd. India har enormt mye større befolkningstetthet enn USA, men allikevel bare nesten like mange smittetilfeller. India har også et betydelig større problem med resistente bakteriestammer. Allikevel finner vi bare drøyt halvparten så mange dødsfall. Her kan det være mange variabler, men er ikke dette litt påfallende, dersom man skulle tenke seg at sekundære bakterieinfeksjoner skulle drive dødstallene så veldig opp? Man kan gjerne gjøre komparative analyser mellom flere land, Jeg er nokså sikker på at man ikke vil finne noe mønster som på generell basis vil drive dødstallene opp som følge av sekundærinfeksjoner og resistens. Antibiotikaresistens alene driver ikke tallene veldig opp, men det har jeg aldri hevdet heller, det er en av mange faktorer. For øvrig så er det egentlig ikke så veldig merkelig at de rapporterte tallene tilsier at det ikke er et lineært forhold mellom smittatallene i USA og India, det hjelper ikke så mye med en president som knapt nok satte i gang noen tiltak i det hele tatt i begynnelsen. Uansett kan det være enorme mørketall her. Jeg tviler sterkt på at Indiske myndigheter har greid å fange opp alle de koronarelaterte dødsfallene i den enorme delen av befolkningen som er svært fattige, og som i svært liten eller ingen grad har tilgang til seriøse helsetjenester. 2
Capt. Obvious Skrevet 23. oktober 2020 #25 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, J.E skrev: Bagatellisering som ikke er verdt bryet og kommentere ytterligere. Du velger selv hva du vil svare på, og gidder du ikke, så er det vel like greit å la være. 1
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #26 Skrevet 23. oktober 2020 34 minutter siden, J.E skrev: Har du ofte hørt at det er dette som er problemet med Covid19 ... at mange får bakteriell lungebetennelse .... nei Covid19 er fint i stand til og gjøre nok sykdom og skader selv. Har du link på hvor stort dette problemet er med bakteriell lungebetennelse? For meg virker det som du bagatelliserer hele viruset. Og bagatellisering av Norges muligheter for og komme i en mer alvorlig situasjon. Du har vel neppe hørt Nakstad og Høie si : i Norge blir vi ikke rammet fordi vi har ikke antibiotikaresistens og pga demografi. Faren for nasjonal bølge er øket ble sagt i dag. Og Oslo er som andre hovedsteder et knutepunkt for landet og for verden. Det er hit folk ankommer og har med seg potensiell smitte. Det er ikke sånn at Oslo sine nesten 700000 innbyggere ikke kan smittes fordi de er « så få» i dine øyne. Tror neppe du bor i Oslo som uttaler deg på det viset. Og hvor mange store familier tror du bor i en 60 kvm på Oslo øst... Jeg forholder meg ellers av hva som kommer fra helsemyndigheter.
Robert Koch Skrevet 23. oktober 2020 #27 Skrevet 23. oktober 2020 2 hours ago, Capt. Obvious said: Antibiotikaresistens alene driver ikke tallene veldig opp, men det har jeg aldri hevdet heller, det er en av mange faktorer. For øvrig så er det egentlig ikke så veldig merkelig at de rapporterte tallene tilsier at det ikke er et lineært forhold mellom smittatallene i USA og India, det hjelper ikke så mye med en president som knapt nok satte i gang noen tiltak i det hele tatt i begynnelsen. Uansett kan det være enorme mørketall her. Jeg tviler sterkt på at Indiske myndigheter har greid å fange opp alle de koronarelaterte dødsfallene i den enorme delen av befolkningen som er svært fattige, og som i svært liten eller ingen grad har tilgang til seriøse helsetjenester. Men av de faktorene som ble fremholdt, var det nettopp antibiotikaresistens og befolkningstetthet som ble fremhevet. Det burde vi kunne sett tendenser til i slike sammenhenger. Selv med dårlig rapportering, burde et land med 3-4 ganger større befolkning, og betydelig høyere befolkningstetthet enn USA rapportere langt høyere tall enn det vi her ser. India og USA har begge ganske gode helsevesen. Men det de også har til felles, er at helsetjenestene er lite tilgjengelige for allmennheten (Det er hovedgrunnen til at USA aldri kommer opp i topp 45 over verdens beste helsetjenester i global ranking). Selvsagt er det en vanskelig sammenligning med mange muige feilkilder, men det er en interessant tendens som definitivt peker i retning av at hypotesen om resistensproblematikk, befolkningstetthet og aldrende befolkning ikke har den betydningen folk gjerne vil tillegge den her. Uansett - men skal ikke glemme at vi er midt i en global helsekrise. De siste dagene har daglig antall smittede globalt vært langt over 400.000, og dødstallene er stigende. Det er under to uker siden vi passerte en million døde. Siden da, har over 140.000 mennesker dødd. Dette er ikke tiden for spekulasjoner, men for aggressive smitteverntiltak. Norge er ikke løsrevet fra resten av verden, og det er ingen grunn til at vi ikke skal ta del i arbeidet med å begrense og forsøksvis eliminere smitten. Det kan man like eller ikke like, men vi kommer ikke bort fra at inngripende tiltak er strengt nødvendige. 1
sommermor Skrevet 23. oktober 2020 #28 Skrevet 23. oktober 2020 Det dør fremdeles flere i en vanlig influensasesong uten at det noen gang har vært snakk om å stenge den samfunnet. Selv om det har dødd rundt 1000 mennesker. Så jeg skjønner lite hvis samfunnet blir stengt ned igjen. Det bør i så fall kun gjelde de delene av landet som har mye smitte. Her er det ikke rødt lenger, så det blir feil å stenge den samfunnet igjen. 2
Fakta? Skrevet 23. oktober 2020 #29 Skrevet 23. oktober 2020 1 hour ago, sommermor said: Det dør fremdeles flere i en vanlig influensasesong uten at det noen gang har vært snakk om å stenge den samfunnet. Selv om det har dødd rundt 1000 mennesker. Så jeg skjønner lite hvis samfunnet blir stengt ned igjen. Vi vet 100% sikkert at viruset sprer seg så lenge ikke vi har tilstrekkelige tiltak, så hva er vitsen med å la smitten øke til de tiltakene vi har nå ikke virker lenger? Hvis det blir for mange vil vi ikke lenger ha kapasitet til å teste, drive smittesporing og gi målrettede karantener. Det eneste vi oppnår med å vente er at det tar lenger tid å få smitten ned på et nivå som kan holdes med milde tiltak. Det er helt unødvendig å vente til mange mennesker begynner å dø, for vi vet at det er det som kommer til å skje hvis det blir utbredt smitte. Det ville være direkte forkastelig å la mennesker dø kun for å demonstrere grunnen til tiltakene når det er så enkelt å resonere seg fram til den. 1
iskremm Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #30 Skrevet 23. oktober 2020 300 nye tilfeller idag. Lukter nye tiltak ja. 1
Majorita Skrevet 23. oktober 2020 #31 Skrevet 23. oktober 2020 7 minutter siden, iskremm said: 300 nye tilfeller idag. Lukter nye tiltak ja. Ja men la oss ta helg først! hilsen Regjeringen 2
NorthernLight Skrevet 23. oktober 2020 #32 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 20 minutter siden, iskremm skrev: 300 nye tilfeller idag. Lukter nye tiltak ja. Jeg og flere andre her har sagt det i flere måneder at det blir mange flere corona tilfeller til høsten/vinteren. Men de som kaller oss hysterikere sa i sommer at nei nå er det så lave tall, lo av oss og bla bla bla... Det eneste de gjør er å syte over de få tiltakene vi har. Det er folk som ikke skjønner alvoret og som driter i smittevern som gjør at smitten øker mye i befolkningen nå, og som i tillegg sørger for at det kommer nye tiltak som de garantert kommer til å sutre over. Endret 23. oktober 2020 av NorthernLight 4
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #33 Skrevet 23. oktober 2020 12 minutter siden, NorthernLight skrev: Jeg og flere andre her har sagt det i flere måneder at det blir mange flere corona tilfeller til høsten/vinteren. Men de som kaller oss hysterikere sa i sommer at nei nå er det så lave tall, lo av oss og bla bla bla... Det eneste de gjør er å syte over de få tiltakene vi har. Det er folk som ikke skjønner alvoret og som driter i smittevern som gjør at smitten øker mye i befolkningen nå, og som i tillegg sørger for at det kommer nye tiltak som de garantert kommer til å sutre over. Helt enig med deg. 1
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #34 Skrevet 23. oktober 2020 26 minutter siden, Majorita skrev: Ja men la oss ta helg først! hilsen Regjeringen Ja helt utrolig at de ikke satte inn flere tiltak idag. Ingen land har lært noe fra sist ...tiltakene er for små og kommer for sent... 1
NorthernLight Skrevet 23. oktober 2020 #35 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 14 minutter siden, J.E skrev: Ja helt utrolig at de ikke satte inn flere tiltak idag. Ingen land har lært noe fra sist ...tiltakene er for små og kommer for sent... I Oslo har man munnbindpåbud på kollektivtransport , men har ikke lest om en eneste som har fått bot for å ikke bruke det. Men man kan banne på at man får bot hvis man kjører i 67km/t i 60 sonen på en øde vei.. men det er *selvfølgelig* MYE viktigere å gi bot da enn å gi bot til en som ikke følger påbud om munnbind og som kan potensielt smitte folk med alvorlig sykdom i en pandemi... skjønn det de som kan... helt latterlig. Endret 23. oktober 2020 av NorthernLight
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #36 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 14 minutter siden, NorthernLight skrev: I Oslo har man munnbind påbud på kollektivtransport , men har ikke lest om en eneste som har fått bot for å ikke bruke det. Men man kan banne på at man får bot hvis man kjører i 57km/t i 50 sonen på en øde vei.. men det er *selvfølgelig* MYE viktigere å gi bot da enn å gi bot til en som ikke følger påbud om munnbind og som kan potensielt smitte folk med alvorlig sykdom i en pandemi... skjønn det de som kan... helt latterlig. Ja det er latterlig og .., tragisk. Jeg bor i Oslo og vil si at folk har blitt flinkere. Men ca 20-40 prosent bruker fortsatt ikke munnbind. Klart det skulle vært straffer som svir. Det burde også bli påbud om munnbind på handlesentere, i en til en yrker osv. Endret 23. oktober 2020 av J.E 1
Robert Koch Skrevet 24. oktober 2020 #37 Skrevet 24. oktober 2020 3 hours ago, sommermor said: Det dør fremdeles flere i en vanlig influensasesong uten at det noen gang har vært snakk om å stenge den samfunnet. Selv om det har dødd rundt 1000 mennesker. Så jeg skjønner lite hvis samfunnet blir stengt ned igjen. Det bør i så fall kun gjelde de delene av landet som har mye smitte. Her er det ikke rødt lenger, så det blir feil å stenge den samfunnet igjen. Ikke på verdensbasis. I en normal influensasesong dør 250.000 til 650.000 individer. Dødstallene for covid-19 har nådd 1.13 millioner, og fortsetter å stige. Norge er ikke løsrevet fra resten av verden. Vi må forholde oss til at vi står midt i en global helsekrise. Tiltak må alltid komme så tidlig som mulig hvis de skal være effektive. Vi kan ikke vente til situasjonen blir alvorlig eller uhåndterlig før vi agerer. 1
Capt. Obvious Skrevet 24. oktober 2020 #38 Skrevet 24. oktober 2020 6 timer siden, Robert Koch skrev: Men av de faktorene som ble fremholdt, var det nettopp antibiotikaresistens og befolkningstetthet som ble fremhevet. Det burde vi kunne sett tendenser til i slike sammenhenger. Selv med dårlig rapportering, burde et land med 3-4 ganger større befolkning, og betydelig høyere befolkningstetthet enn USA rapportere langt høyere tall enn det vi her ser. India og USA har begge ganske gode helsevesen. Men det de også har til felles, er at helsetjenestene er lite tilgjengelige for allmennheten (Det er hovedgrunnen til at USA aldri kommer opp i topp 45 over verdens beste helsetjenester i global ranking). Selvsagt er det en vanskelig sammenligning med mange muige feilkilder, men det er en interessant tendens som definitivt peker i retning av at hypotesen om resistensproblematikk, befolkningstetthet og aldrende befolkning ikke har den betydningen folk gjerne vil tillegge den her. Uansett - men skal ikke glemme at vi er midt i en global helsekrise. De siste dagene har daglig antall smittede globalt vært langt over 400.000, og dødstallene er stigende. Det er under to uker siden vi passerte en million døde. Siden da, har over 140.000 mennesker dødd. Dette er ikke tiden for spekulasjoner, men for aggressive smitteverntiltak. Norge er ikke løsrevet fra resten av verden, og det er ingen grunn til at vi ikke skal ta del i arbeidet med å begrense og forsøksvis eliminere smitten. Det kan man like eller ikke like, men vi kommer ikke bort fra at inngripende tiltak er strengt nødvendige. Først, det er fint å se at du kan forholde deg saklig i debatten I motsetning til visse andre her inne. Men nok om det. Ja, men jeg skrev som sagt ikke at dette var de eneste faktorene. Antibiotikaresistens og befolkningstetthet er to av faktorene, men det er jo langt flere som befolkningsdemografi, folkehelse/kosthold, mobilitetsforskjeller, osv. Man får dermed ikke nødvendigvis det lineære forholdet du ser når man sammenligner to relativt forskjellige land. Jeg er ikke umiddelbart enig i at man nødvendigvis burde sett så mye høyere tall i india selv med meget dårlig rapportering. Ja, USA har kanskje mange fattige, men India har rundt 400 millioner fattig, så bare der har man et mørketallspotensiale på 400 millioner mennesker! Mitt poeng er vel egentlig at man bør forstå at tiltaksmåtene som brukes nå vil kunne koste titalls millioner liv i den andre enden. Visste du for eksempel at omtrent dobbelt så mange som i fjor risikerer å dø av fattigdom enn i fjor? Visste du også at dette innebærer et langt høyere globalt dødstall enn de som dør av koronarelaterte årasker? Satt på spissen oppnår man heller ingenting med å ødelegge den vestlige verden der man raserer det meste av næringsliv. Fortsetter dette i mange nok år hvis man er så uheldig at det ikke kommer noen vaksine, så vil det ikke lenger være nok skatteinnang til å drifte et effektiv nok helsevesen. Og da skal jeg nesten garantere deg at langt flere vil miste live, både av korona og andre årsaker. Det er vel heller ingen som har argumentert for at man ikke skal ha tiltak, men man må før det er for sent, finne metoder som i større grad fokuserer på de som er mest sårbare. Dette kunne f. eks. vært en storstilt, midlertidig økning av kapasitet i helsevesenet (inkludert insnetivplasser), men merkelig nok har dette så vidt meg bekjent ikke blitt prioritert. Sikkert fordi ledende politiske krefter mener det ville vært for dyrt, men det skal nok vise seg at det å la være kommer til å bli ennå dyrere. 2
J.E Skrevet 24. oktober 2020 #39 Skrevet 24. oktober 2020 5 timer siden, Capt. Obvious skrev: Først, det er fint å se at du kan forholde deg saklig i debatten I motsetning til visse andre her inne. Men nok om det. Ja, men jeg skrev som sagt ikke at dette var de eneste faktorene. Antibiotikaresistens og befolkningstetthet er to av faktorene, men det er jo langt flere som befolkningsdemografi, folkehelse/kosthold, mobilitetsforskjeller, osv. Man får dermed ikke nødvendigvis det lineære forholdet du ser når man sammenligner to relativt forskjellige land. Jeg er ikke umiddelbart enig i at man nødvendigvis burde sett så mye høyere tall i india selv med meget dårlig rapportering. Ja, USA har kanskje mange fattige, men India har rundt 400 millioner fattig, så bare der har man et mørketallspotensiale på 400 millioner mennesker! Mitt poeng er vel egentlig at man bør forstå at tiltaksmåtene som brukes nå vil kunne koste titalls millioner liv i den andre enden. Visste du for eksempel at omtrent dobbelt så mange som i fjor risikerer å dø av fattigdom enn i fjor? Visste du også at dette innebærer et langt høyere globalt dødstall enn de som dør av koronarelaterte årasker? Satt på spissen oppnår man heller ingenting med å ødelegge den vestlige verden der man raserer det meste av næringsliv. Fortsetter dette i mange nok år hvis man er så uheldig at det ikke kommer noen vaksine, så vil det ikke lenger være nok skatteinnang til å drifte et effektiv nok helsevesen. Og da skal jeg nesten garantere deg at langt flere vil miste live, både av korona og andre årsaker. Det er vel heller ingen som har argumentert for at man ikke skal ha tiltak, men man må før det er for sent, finne metoder som i større grad fokuserer på de som er mest sårbare. Dette kunne f. eks. vært en storstilt, midlertidig økning av kapasitet i helsevesenet (inkludert insnetivplasser), men merkelig nok har dette så vidt meg bekjent ikke blitt prioritert. Sikkert fordi ledende politiske krefter mener det ville vært for dyrt, men det skal nok vise seg at det å la være kommer til å bli ennå dyrere. Hvor skal vi få tak i de legene og sykepleierene for og kunne øke kapasiteten imidlertid i helsevesenet?
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 #40 Skrevet 24. oktober 2020 Mange folk gir blanke faen om dagen, og det er svært provoserende. Spesielt utestedene slurver mye, og jeg vurderer sterkt å begynne å tyste på disse idiotene. Jeg har fått nok, silkehanskene må av. Jeg skrev et lenger innlegg om det her:
Fremhevede innlegg