AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Hei. Flyttet tilbake på hjemplassen min etter 2 år vekke som student. Vet at man skal ha rett til å komme på lista dersom man ikke har bodd borte mer enn tre år. Søkte om bytte for over ti dager siden, og står at ventelisteplassen min er registrert. Noen som vet hvor lang tid det tar før byttet gjennomføres? Merker jeg er på vei inn i en dyp depresjon igjen, og trenger egentlig hjelp/henvisning til spesialisthelsetjenesten eller bare noe lavterskeltilbud kommunen har, og tar jo gjerne litt tid å få plass, så skulle fått starta prosessen.. Anonymkode: 33b64...8fc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei. Flyttet tilbake på hjemplassen min etter 2 år vekke som student. Vet at man skal ha rett til å komme på lista dersom man ikke har bodd borte mer enn tre år. Søkte om bytte for over ti dager siden, og står at ventelisteplassen min er registrert. Noen som vet hvor lang tid det tar før byttet gjennomføres? Merker jeg er på vei inn i en dyp depresjon igjen, og trenger egentlig hjelp/henvisning til spesialisthelsetjenesten eller bare noe lavterskeltilbud kommunen har, og tar jo gjerne litt tid å få plass, så skulle fått starta prosessen.. Anonymkode: 33b64...8fc Umulig å si. Slik jeg har forstått det fylles det opp så fort det er 10 plasser ledig. Det er jo også avgjørende hvor lang ventelisten er. Jeg sto på venteliste til min fastlege i ca ett år før jeg fikk plass, hun har til enhver tid ca 40 på venteliste Skiftet skjer den 1. i hver mnd. Jeg ville funnet en lege i nærheten som har plass på listene sine, selv om det i første omgang kanskje ikke er den du ønsker. Rett og slett for å få lege i nærheten. Deretter setter du deg opp på liste til foretrukket fastlege. Anonymkode: 4790f...466 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 Det er mulig du må ta kontakt med helsenorge eller fastlegekontoret, vet ikke om det skjer automatisk når du flytter tilbake. Byttet skjer uansett ikke før månedsskifte. Du kan jo evt ringe og be om time allerede nå og forklare situasjonen. Anonymkode: 118d6...761
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å si. Slik jeg har forstått det fylles det opp så fort det er 10 plasser ledig. Det er jo også avgjørende hvor lang ventelisten er. Jeg sto på venteliste til min fastlege i ca ett år før jeg fikk plass, hun har til enhver tid ca 40 på venteliste Skiftet skjer den 1. i hver mnd. Jeg ville funnet en lege i nærheten som har plass på listene sine, selv om det i første omgang kanskje ikke er den du ønsker. Rett og slett for å få lege i nærheten. Deretter setter du deg opp på liste til foretrukket fastlege. Anonymkode: 4790f...466 Er ingen i nærheten som har ledig plass på liste. Den foretrukne er den jeg har nå som kjenner sykdomsbildet mitt og som jeg har god kjemi med, men siden jeg har flyttet så kan ikke hn tilbudet i kommunen her, så litt lettere om jeg bytter.. Men oki, da venter jeg til 1. og ser! Anonymkode: 33b64...8fc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er mulig du må ta kontakt med helsenorge eller fastlegekontoret, vet ikke om det skjer automatisk når du flytter tilbake. Byttet skjer uansett ikke før månedsskifte. Du kan jo evt ringe og be om time allerede nå og forklare situasjonen. Anonymkode: 118d6...761 Ja, var det jeg lurte på, om jeg måtte gjøre noe mer.. Får kanskje ringe og høre om det er mulig med en time e.l. Forrige gang jeg måtte innom der fikk jeg kjeft fordi jeg ikke stod på lista lenger, skulle ta ut noen sting etter en operasjon og visste ikke at jeg da ikke hadde lov å komme dit, spurte jo på forhånd om det var noe tid ledig, og da kunne de jo bare sagt at jeg ikke kan... Anonymkode: 33b64...8fc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ingen i nærheten som har ledig plass på liste. Den foretrukne er den jeg har nå som kjenner sykdomsbildet mitt og som jeg har god kjemi med, men siden jeg har flyttet så kan ikke hn tilbudet i kommunen her, så litt lettere om jeg bytter.. Men oki, da venter jeg til 1. og ser! Anonymkode: 33b64...8fc Du trenger ikke ha fastlege i kommunen du bor i. Sjekk nabokommunene om nødvendig. Anonymkode: 4790f...466
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Om du skal benytte en slik særregel for å gå rett inn på lista, må du nok ringe HELFO og få det ordnet manuelt. Gjør du det nå før månedsskiftet skal det være gjeldende fra 1.11. Anonymkode: dcedb...636 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke ha fastlege i kommunen du bor i. Sjekk nabokommunene om nødvendig. Anonymkode: 4790f...466 Har ikke bil og dårlige kollektivtrafikk her jeg bor:/ Anonymkode: 33b64...8fc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke ha fastlege i kommunen du bor i. Sjekk nabokommunene om nødvendig. Anonymkode: 4790f...466 Men Ts har krav på å komme inn igjen på listen til fastlegen som hen hadde før hen flyttet siden det er under tre år siden hen flyttet vekk! Anonymkode: f6ff6...6f4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Ring til Helfo og spør, tror de da kan ordne det direkte. Mens du får ordnet det husk at kommunal psykiatritjeneste kan man som oftest ta kontakt med selv uten måtte å gå via fastlege. Anonymkode: 62788...b9e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå