Gå til innhold

finnes det et "byttetorg" for studieplasser?

Fremhevede innlegg

Gjest Lilllian
Skrevet

Jeg ønsker å forsøke å bytte studieplass. Hvor kan jeg gå for å gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok ikke det går ann desverre....

Gjest Gjest
Skrevet

Ta kontakt med den skolen du ønsker å bytte over til. Kan hende de har fått telefoner fra folk som ønsker det samme som deg slik at de har noen ledige plasser. Evt om studiet og skolen du ønsker å bytte til ligger på Restetorget så er det jo bare å søke en av de plassene og la vær og møte på den andre som du ønsker å kvitte deg med.

Gjest Lilllian
Skrevet

tenkte mer på å bytte til samme studie en annen plass. Det er journalist så det ligger ikke på restplass.no. Hadde man bare kunne forhørt seg med hver og enkel student...

Skrevet (endret)
tenkte mer på å bytte til samme studie en annen plass. Det er journalist så det ligger ikke på restplass.no. Hadde man bare kunne forhørt seg med hver og enkel student...

Hvor er det du er kommet inn, og hvor vil du bytte til? For når det kommer til journalistikk er det så knallhard kamp om plassene, og i tillegg en geografisk rangering. Hvis du f.eks har kommet inn i Stavanger og vil bytte til Oslo kan jeg garantere deg at det er umulig.

Jeg vil uansett anta at det ikke er mulig å bytte når det gjelder et studium med poenggrenser, som journalistikk.

Endret av Sienna
Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Det er fra Bodø til Oslo. Og det det er jo klart poenggrensen har noe å si, men det kan jo muligens være noen der ute som kunne tenke seg å bytte. Jeg lurte på om hvor de i såfall skulle hendvende seg.

Jeg har hørt at om du oppfyller poengrensekravene for studiet så kan du søke om overflytting det påfølgende året. Vet noen om dette stemmer? For ett år skal jeg nok klare.

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Sienna
Gjest Lilllian
Skrevet

oj :) Det er jo ikke så ille egentlig.

Kan du fortelle mer om hvordan studiet er bygd opp?

Grunnen til at jeg vil gå i Oslo er at samboeren min kom inn der. Og jeg ville egentlig ta en annen linje i Oslo, men endte altså opp med denne plassen her. Noe man i grunn skal være kjempe fornøyd med. Men når man egentlig vil noe annet så...

Men altså: hvordan er studiet bygd opp. Vil det være mulig for meg å reise mye iløpet av året f.eks? 1,5 år er ikke så lenge når du sier det slik. Også er det jo jule og sommerferie og.

Skrevet (endret)
oj :) Det er jo ikke så ille egentlig.

Kan du fortelle mer om hvordan studiet er bygd opp? 

Grunnen til at jeg vil gå i Oslo er at samboeren min kom inn der. Og jeg ville egentlig ta en annen linje i Oslo, men endte altså opp med denne plassen her. Noe man i grunn skal være kjempe fornøyd med. Men når man egentlig vil noe annet så...

Men altså: hvordan er studiet bygd opp. Vil det være mulig for meg å reise mye iløpet av året f.eks? 1,5 år er ikke så lenge når du sier det slik. Også er det jo jule og sommerferie og.

Første studieår er lagt opp til mye obligatorisk undervisning, og det er en fordel å være tilstede og få med deg det meste. Men juleferien er lang (ingen eksamener til jul), og det er jo ferier og studieuker i løpet av året, så jeg tror nok du vil greie deg. :)

Jeg kom på nå at en i klassen min faktisk har flyttet til Oslo p.g.a familien (kone og barn) nå, han skal ta siste året, men bare komme til Bodø under de obligatoriske periodene, og tilbringe resten av tiden i Oslo. Det kan nok være en mulighet for deg også. Og jeg tror det ville være bedre enn å satse på å bytte skole, tror overgangen kunne blitt veldig vanskelig.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta plassen i Bodø, jeg var skeptisk selv (Bodø er jo ingen metropol, akkurat;), men utdanningen er utrolig morsom og spennende, og nivået på lærere og undervisning er høyt. Den store variasjonen i alder og bakgrunn på elevene bidrar til å gjøre miljøet enda mer spennende.

I tillegg har jeg hørt rykter om at de som skal være faddere i klassen min har planlagt tidenes velkomstprogram for førsteklassingene. Det kan du da ikke gå glipp av? ;)

Endret av Sienna
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet er eneste måten å bytte på at du finner en som studerer samme fag i den byen du vil bytte til og som er villig til å bytte med deg. Jeg studerer psykologi og vi får rett som det er mail fra studenter i andre byer som spør om noen på kullet vil bytte med dem.

Endret av Arkana
Gjest Lilllian
Skrevet

Jeg er faktisk fra Bodø, og har studert på høgskolen før. At miljøet på skolen er bra det skal jeg hvertfall ikke si imot :) Det som gjør at jeg tviler er at jeg vet egentlig ikke hva det er jeg vil bli. Og jeg har aldri brent for å bli journalist. Det var bare noe jeg tok med. Også vil jeg selvfølgelig bo sammen med samboeren. Vi har funnet en helt perfekt leilighet i Oslo som også er vond å takke nei til. Men, supleringsopptaket er jo ikke heeelt ferdig enda.

Kommer med noen flere spørsmål nå som jeg kom i kontakt med en så bra kilde: ;)

Er det mulig å kombinere fulltidsjobb med studiet?

Hvordan vil du beskrive vansklighetsgraden for å få gode karakterer?

Jeg har mellomfag statsvitenskap fra før, er dette noe som kan slås sammen med journalistikk for å gjøre graden "enklere" å ta?

Tror nok jeg skal skrive en mail til de i Oslo etterhvert. Bare for å prøve hvertfall, man vet jo aldri.

Og, takk for svar foresten. :)

Skrevet (endret)

Det er absolutt ikke mulig å kombinere studiet med en fulltidsjobb, ikke en sjanse!. Det kan til tider bli vanskelig å kombinere selv en deltidsjobb med dette studiet. Ble en god del sene kvelder. Og siden skoledagene ofte er lange (veldig mange uker vil man ha 9-4 dager, 5 dager i uka), og det er mye praktisk arbeid, og du må bruke evnt.ettermiddager/kvelder/ferier på å få med deg pensum- så vet jeg ikke om jeg vil anbefale å jobbe så mye ekstra.

Når det gjelder karaktersetting- ærlig talt, det aner jeg virkelig ikke. I klassen vår virket det som om karaktersettingen hadde foregått nesten tilfeldig. :overrasket: Iallefall: Muntlig eksamen er greit nok, det er bare å lese, det. Men på skriftlig eksamen vil du bli nødt til å utføre en journalistisk oppgave (lage reportasje etc). Da må du kunne faget ditt..

Journalistikk er 2 år, + et påbyggingsår med valgfrie fag for å få bachelorgrad. Årene dine på statsvitenskap vil vel telle som det ekstra året, og dermed inngå i en bachelorgrad? Det der kan jeg for lite om, det må du spørre noen andre om. :) Statsvitenskap er iallefall et bra fag å kombinere med journalistikk.

Send en mail, du. Skader ikke! :)

Men, hvis du ikke er motivert for å bli journalist bør du kanskje ikke studere det? For all del, det er jo et greit fag å "ha", men det koster jo tid og penger å studere..og arbeidsmarkedet for journalister er så knallhardt at man må være ganske motivert for å i det hele tatt greie seg. Og studier som journalistikk er en god del mer intensive enn f.eks statsvitenskap, p.g.a alt det praktiske arbeidet etc i tillegg til teori.

Men jeg har venner som går her som fortsatt ikke er sikre på om de skal bli journalister, men som går her likevel. Men, som sagt, siden du har så mye som holder deg i Oslo bør du kanskje vurdere nøye om du synes det er verdt det. :)

Endret av Sienna
Skrevet
Det er mulig å bytte studieplass om du går på høgskole:

http://solan.uio.no/sokerinformasjon_2005/...e_hogskole.html

På siden du linket til står det nevnt bl.a følgende kriterier:

du har nok poeng til studiet du søker deg til

det er ledig plass ved studiet du søker deg til

Vet ikke hvorvidt trådstarter har nok poeng, men jeg kan iallefall garantere at det ikke er ledige plasser ved journalistikkutdanningen ved Høgskolen i Oslo.

Gjest Lilllian
Skrevet
Det er absolutt ikke mulig å kombinere studiet med en fulltidsjobb, ikke en sjanse!. Det kan til tider bli vanskelig å kombinere selv en deltidsjobb med dette studiet. Ble en god del sene kvelder. Og siden skoledagene ofte er lange (veldig  mange uker vil man ha 9-4 dager, 5 dager i uka), og det er mye praktisk arbeid, og du må bruke evnt.ettermiddager/kvelder/ferier på å få med deg pensum- så vet jeg ikke om jeg vil anbefale å jobbe så mye ekstra.

Når det gjelder karaktersetting- ærlig talt, det aner jeg virkelig ikke. I klassen vår virket det som om karaktersettingen hadde foregått nesten tilfeldig.  :overrasket:  Iallefall: Muntlig eksamen er greit nok, det er bare å lese, det. Men på skriftlig eksamen vil du bli nødt til å utføre en journalistisk oppgave (lage reportasje etc). Da må du kunne faget ditt..

Journalistikk er 2 år, + et påbyggingsår med valgfrie fag for å få bachelorgrad. Årene dine på statsvitenskap vil vel telle som det ekstra året, og dermed inngå i en bachelorgrad? Det der kan jeg for lite om, det må du spørre noen andre om. :) Statsvitenskap er iallefall et bra fag å kombinere med journalistikk.

Send en mail, du. Skader ikke!  :)

Men, hvis du ikke er motivert for å bli journalist bør du kanskje ikke studere det? For all del, det er jo et greit fag å "ha", men det koster jo tid og penger å studere..og arbeidsmarkedet for journalister er så knallhardt at man må være ganske motivert for å i det hele tatt greie seg. Og studier som journalistikk er en god del mer intensive enn f.eks statsvitenskap, p.g.a alt det praktiske arbeidet etc i tillegg til teori.

Men jeg har venner som går her som fortsatt ikke er sikre på om de skal bli journalister, men som går her likevel. Men, som sagt, siden du har så mye som holder deg i Oslo bør du kanskje vurdere nøye om du synes det er verdt det. :)

Takk for utfyllende svar :)

Nå har jeg snakket med en del lærer ol på skolen for å høre hvordan det blir. Og så vidt jeg får ut av det så gjelder det, som med alle studier, å jobbe hardt for å få med seg pensum.

Kommer med noen flere spørsmål til deg jeg ;)

Jeg har tenkt til å dra hjem, som er Oslo nå, sånn ca hver tredje uke. Det vil bli sein fredag til tidlig mandag. Også tenker jeg å ta studieukene som det er 2 av dette halvåret også i Oslo. Som, om jeg er heldig, får til å bli 22 dager. Jeg kommer til å bo billig i Bodø så tenker å bruke de resterende pengene til å være hjemme.

Syns du det hørest urealistisk ut å forsøke på noe sånt?

Jeg brenner ikke for å bli journalist som du skjønner. Hvertfall ikke nyhetsjounrnalist. Er selve journaliststudiet ensrettet mot redaksjon og nyhetsjournalistikk?

Skrevet
Takk for utfyllende svar :)

Nå har jeg snakket med en del lærer ol på skolen for å høre hvordan det blir. Og så vidt jeg får ut av det så gjelder det, som med alle studier, å jobbe hardt for å få med seg pensum.

Kommer med noen flere spørsmål til deg jeg  ;)

Jeg har tenkt til å dra hjem, som er Oslo nå, sånn ca hver tredje uke. Det vil bli sein fredag til tidlig mandag. Også tenker jeg å ta studieukene som det er 2 av dette halvåret også i Oslo.  Som, om jeg er heldig, får til å bli 22 dager. Jeg kommer til å bo billig i Bodø så tenker å bruke de resterende pengene til å være hjemme.

Syns du det hørest urealistisk ut å forsøke på noe sånt?

Jeg brenner ikke for å bli journalist som du skjønner. Hvertfall ikke nyhetsjounrnalist. Er selve journaliststudiet ensrettet mot redaksjon og nyhetsjournalistikk?

Å reise bort en langhelg hver tredje uke skulle gå bare fint, hvis du er villig til å planlegge litt. Det kan bli litt helgejobbing, men dette skal du nok greie å få til. Dessuten, om du har i "lekse" å lage en reportasje over helga, kan du jo like godt lage den fra Oslo.:) Det var jo flere i vår klasse som reiste endel, p.g.a kjærester på andre kanter av landet.:)

Første året er rettet mot nyhetsjournalistikk. De første månedene går med til grunnkurs, der man får 2-ukers innføringer i henholdsvis radio, tv og avis (og etterhvert nettavis, men det hadde vi over jul). Etter jul velger man fordypning, enten avis eller tv/radio.

Andre året (her må jeg uttale meg forsiktig, siden jeg enda ikke har tatt dette året enda;), får man prøve seg mer på featurejournalistikk, kommentar etc.

Skrevet

Og ja, Sienna og Cassiopeia er samme person. ;)

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du studere journalistikk når du ikke har lyst til å jobbe med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...