Gå til innhold

Er franskmenn arrogante?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22 hours ago, AnonymBruker said:

De tenker nok: Hvorfor skal de lære eller snakke engelsk? De snakker jo verdensspråket fransk.

Anonymkode: 1dd78...a44

Jupp, i Tyskland er det det samme, og i Spania også -de vil helst være "verdensspråket", de har dårlig engelskundervisning og er gjerne litt "ovenpå" som folk. De mindre landene rundt dem, er mye mer nøkterne og "nedpå", mer servicevennlige og prøver heller å gjøre seg forstått/bli forstått -mer enn å kjefte på og tvinge folk som ikke snakke språket deres til å på magisk vis gjøre det likevel. Det gjelder så klart ikke alle, dette er store land med mange flotte mennesker, men de generelle tendensene er der jo -de henger igjen fra stormaktstidene, kolonsering osv. Engelskmenn er heller ikke noe bedre for å si det sånn, de nekter jo ofte å prøve seg på noen av de andre språkene i det hele tatt!! "For alle snakker jo engelsk, de burde iallefall det!".     A**holes

Anonymkode: 59d39...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke glemme at fransk er ett av de største språkene i verden - og at det ikke er lenge siden det offisielle språket i diplomatiet var fransk.

Jeg synes ikke franskmenn er urimelige i å tenke at folk burde snakke fransk. Det er ikke et vanskelig språk.

Anonymkode: a33d0...7c6

Fransk var også det offisielle språket for Postverket verden rundt. Alle internasjonale skjema var på fransk. ikke engelsk.

Anonymkode: f39d5...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Har leilighet i Frankrike og opplever de nok litt arrogante. Mest fordi man må starte med bonjour for å snakke med dem, de ignorerer deg om man begynner med engelsk. Skulle handle grønnsaker på butikken og er vant med at vi ikke må veie selv i Norge, så visste ikke at man måtte veie i Frankrike. Fikk masse kjeft og styr for at de ikke var veid, til tross for at jeg jo snakket engelsk og tydelig var turist. 

Anonymkode: ecbd0...ad9

Det handller vel om høflighet. Man kan gjerne si Bonjour og au revoir i butikker. De liker at man kan noen fraser. 
Akkurat som man i England ikke slenger døra i trynet på folk, står i kø på busstoppet og sier thank you når man går av bussen. Det med veiiing av grønnsaker og frukt er nok en vanlig tabbe😊. Gjort den selv. 

Anonymkode: a68c6...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg bare elsker Frankrike. Det beste ferielandet i hele verden! Kan ikke si jeg har opplevd arrogant oppførsel der, jeg er der stadig vekk, bortsett fra etter corona kom. Kanskje fordi jeg kan en del fransk, jeg vet ikke. Men opplever bare god stemning og hyggelige folk når jeg er der. 

Det er til og med folk som har bært handleposene mine for meg til hotellet mitt, hvor hyggelig er ikke det! Jeg jobber rett ved den franske skolen i Oslo, og går ofte forbi barna når de er på tur. Og de er SÅ søte! "Bonjour madame" sier de, jeg syns det er SÅ hyggelig. Jeg har opplevd virkelig bra service selv om jeg ikke er kjendis eller ser ut som en super star på noen måte. 

Kanskje jeg er litt gammeldags men jeg liker mye med den franske kulturen. Er et stolt folkeslag vil jeg si. Som da jeg spurte etter prosecco og bartenderen freste "C'est seulement champagne en France!" Så ikke spør etter det haha. 

Fantaserer om en liten leilighet i Antibes, og å dra på la boulangerie og kjøpe croissanter og.. åååååh! Jeg har sånn "hjemlengsel" eller hva jeg skal kalle det. 

Anonymkode: 5a6de...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...