Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Har dere inntrykk av det, eller er det bare stereotypier som blant annet media liker å spille på? Jeg har selv aldri vært i Frankrike og kjenner nesten ingen franske. Ser Emily in Paris på netflix.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Du snakker om nesten 70 millioner mennesker.... Liker nordmenn fisk? Jeg kjenner mange franskmenn. De færreste av dem er arrogante. Noen er sjenerte. Noen røyker. Noen piller seg i nesen. Alle snakker fransk. Det er vel strengt tatt det eneste de har til felles. Anonymkode: a33d0...7c6 5
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om nesten 70 millioner mennesker.... Liker nordmenn fisk? Jeg kjenner mange franskmenn. De færreste av dem er arrogante. Noen er sjenerte. Noen røyker. Noen piller seg i nesen. Alle snakker fransk. Det er vel strengt tatt det eneste de har til felles. Anonymkode: a33d0...7c6 Hvor kommer det i såfall fra, at de har et rykte på seg for å være arrogante og usympatiske?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 De fleste europeere vil bli sett på som uhøflige i amerikanske øyne. Anonymkode: 17083...019 1
Klossmajor Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Slik jeg har forstått det bygger anklagene om franskmennenes arroganse på en oppfatning om motvilje overfor engelsktalende pga en mengde generasjoner lang stormakts-rivalisering med britene. Den eldre generasjonen er da også lite stødige i engelsk, mens de yngre generelt sett er mer stødige i engelsk og kanskje mer velvillige overfor ikke-fransktalende. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Har leilighet i Frankrike og opplever de nok litt arrogante. Mest fordi man må starte med bonjour for å snakke med dem, de ignorerer deg om man begynner med engelsk. Skulle handle grønnsaker på butikken og er vant med at vi ikke må veie selv i Norge, så visste ikke at man måtte veie i Frankrike. Fikk masse kjeft og styr for at de ikke var veid, til tross for at jeg jo snakket engelsk og tydelig var turist. Anonymkode: ecbd0...ad9 1
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har leilighet i Frankrike og opplever de nok litt arrogante. Mest fordi man må starte med bonjour for å snakke med dem, de ignorerer deg om man begynner med engelsk. Skulle handle grønnsaker på butikken og er vant med at vi ikke må veie selv i Norge, så visste ikke at man måtte veie i Frankrike. Fikk masse kjeft og styr for at de ikke var veid, til tross for at jeg jo snakket engelsk og tydelig var turist. Anonymkode: ecbd0...ad9 Hvorfor må man starte med bonjour hvis man ikke er fransk🤔 jeg hadde Ikke reagert på om en turist sa hello og ikke hei
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Ja, de er arrogante. Har enda ikke møtt en hyggelig franskmann Anonymkode: 953b5...109 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Har aldri opplevd det. Var i Frankrike hver sommer, hver høst og vår før Corona. Veldig høflige og dannete mennesker. Anonymkode: 1de27...2d6 2
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri opplevd det. Var i Frankrike hver sommer, hver høst og vår før Corona. Veldig høflige og dannete mennesker. Anonymkode: 1de27...2d6 I Paris?
Klossmajor Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 2 timer siden, Pipaluk skrev: Hvorfor må man starte med bonjour hvis man ikke er fransk🤔 jeg hadde Ikke reagert på om en turist sa hello og ikke hei Du hadde kanskje reagert på at en turist sa bonjour eller hola til deg her i Norge, og fortsatte ved å snakke til deg på fransk eller spansk som om de forventet at nordmenn flest skal forstå hva de sier? Mange franskmenn ser det kanskje på samme måte med engelsk tale i Frankrike.
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Klossmajor skrev: Du hadde kanskje reagert på at en turist sa bonjour eller hola til deg her i Norge, og fortsatte ved å snakke til deg på fransk eller spansk som om de forventet at nordmenn flest skal forstå hva de sier? Mange franskmenn ser det kanskje på samme måte med engelsk tale i Frankrike. forskjellen er at engelsk er et språk som "alle" kan, eller som flest er forventet å kunne. Jeg kan ikke fransk, så bonjour fører ikke meg videre i samtalen. Lærer de ikke engelsk på skolen i Frankrike?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 3 timer siden, Pipaluk skrev: Hvorfor må man starte med bonjour hvis man ikke er fransk🤔 jeg hadde Ikke reagert på om en turist sa hello og ikke hei Så er du fra pottit-landet Norge og ikke en stor nasjon som Frankrike som har vært et av de ledende landene i verdenshistorien. Ja, synes at mange franskmenn er arrogante og de er også opptatt av å være det. Synes det er litt likt i Italia. Men serien Emely i Paris er visst veldig dårlig og beskriver ikke virkeligheten. Anonymkode: 1dd78...a44 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, Pipaluk skrev: forskjellen er at engelsk er et språk som "alle" kan, eller som flest er forventet å kunne. Jeg kan ikke fransk, så bonjour fører ikke meg videre i samtalen. Lærer de ikke engelsk på skolen i Frankrike? De tenker nok: Hvorfor skal de lære eller snakke engelsk? De snakker jo verdensspråket fransk. Anonymkode: 1dd78...a44 1
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De tenker nok: Hvorfor skal de lære eller snakke engelsk? De snakker jo verdensspråket fransk. Anonymkode: 1dd78...a44 Det må de gjerne tenke. Men da sier det seg selv at det blir vanskelig å kommunisere med ikke-fransktalende
Pipaluk Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #17 Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så er du fra pottit-landet Norge og ikke en stor nasjon som Frankrike som har vært et av de ledende landene i verdenshistorien. Ja, synes at mange franskmenn er arrogante og de er også opptatt av å være det. Synes det er litt likt i Italia. Men serien Emely i Paris er visst veldig dårlig og beskriver ikke virkeligheten. Anonymkode: 1dd78...a44 Det er netflix, og det er ikke kjent for å ha god kvalitet.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 5 minutter siden, Pipaluk said: forskjellen er at engelsk er et språk som "alle" kan, eller som flest er forventet å kunne. Jeg kan ikke fransk, så bonjour fører ikke meg videre i samtalen. Lærer de ikke engelsk på skolen i Frankrike? Vi skal ikke glemme at fransk er ett av de største språkene i verden - og at det ikke er lenge siden det offisielle språket i diplomatiet var fransk. Jeg synes ikke franskmenn er urimelige i å tenke at folk burde snakke fransk. Det er ikke et vanskelig språk. Anonymkode: a33d0...7c6 2
Klossmajor Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, Pipaluk skrev: forskjellen er at engelsk er et språk som "alle" kan, eller som flest er forventet å kunne. Jeg kan ikke fransk, så bonjour fører ikke meg videre i samtalen. Lærer de ikke engelsk på skolen i Frankrike? Jeg tror kanskje at mange nordmenn har litt overdrevne forventninger til utbredelsen av det engelske språket. Vi er nesten eksepsjonelt anglofile og amerikaniserte her i Norge. Mange lærer sikkert engelsk på skolen i Frankrike, på samme måte som vi lærer tysk eller fransk. Men hvor mange av alle nordmenn som har hatt tysk eller fransk på skolen er egentlig i stand til å bruke det i praksis? En ganske lav andel, tror jeg. Nordmenn er ikke relativt gode i engelsk fordi vi har hatt det som fag på skolen. Det er i mye større grad fordi vi blir eksponert for engelsk hele tiden. I mange andre land velger de å dubbe engelske filmer og TV-serier, så de får ikke den samme eksponeringen for engelsk som vi gjør. De kan også ha en underholdningsindustri som er såpass stor at engelsk/amerikansk underholdningsindustri ikke kommer like lett til som her oppe i nord. 2
Klossmajor Skrevet 22. oktober 2020 #20 Skrevet 22. oktober 2020 12 minutter siden, Pipaluk skrev: Det må de gjerne tenke. Men da sier det seg selv at det blir vanskelig å kommunisere med ikke-fransktalende For franskmenn byr det først og fremst på utfordringer hvis de drar til områder der det ikke er vanlig å kunne fransk. De har bare nytte av å kunne engelsk der det er vanlig å kunne engelsk. Det er kanskje mindre vanlig enn hva mange nordmenn tror. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå