Gå til innhold

Hvordan skatter man på en premie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har meldt meg på en konkurranse, og premien må skattes på - for den heldige vinneren - hvordan gjøres det?

Jeg spør rent hypotetisk. Det er fordi jeg selv har veldig dårlig råd. Jeg har kun nok penger til basic ting, og lurer på: hvis jeg hadde vunnet en skattepliktig premie, hadde jeg i det hele tatt hatt råd til å vinne den?

Vinner man f.eks en bil til 400.000 kr, hvordan skatter man på den? Må man skatte på en slik premie hvis man selger den med en gang?

Hilsen nysgjerrig :) Og takk for hjelpen.

Anonymkode: 46583...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må skatte av tilfeldige gevinster over kr. 10 000. Det er flere unntak, men hvis konkurransereglene sier at du må skatte så stemmer nok det. Hvis du skulle være så heldig å vinne en bil til en verdi av kr. 400 000 må du informere om det i skattemeldingen. 

Du må skatte selv om du selger den med en gang. 

Hvis du ikke har råd til å skatte av en bil til 400 000 bør du selge den, da vil du ha penger til å betale skatten og en god slump til annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristin70 skrev:

Du må skatte av tilfeldige gevinster over kr. 10 000. Det er flere unntak, men hvis konkurransereglene sier at du må skatte så stemmer nok det. Hvis du skulle være så heldig å vinne en bil til en verdi av kr. 400 000 må du informere om det i skattemeldingen. 

Du må skatte selv om du selger den med en gang. 

Hvis du ikke har råd til å skatte av en bil til 400 000 bør du selge den, da vil du ha penger til å betale skatten og en god slump til annet.  

Ja, ikke sant. Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 46583...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...