Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fitbit og hvilepuls i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

må si jeg er fascinert av pulsen som fitbiten min viser. 
vanligvis har jeg hvilepuls på 55-60 som ikke-gravid men nå ligger jeg på 72-75 i snitt! Det har jeg gjort siden jeg var ca 12 uker og er nå 32 uker på vei. Slik var mitt forrige svangerskap også og da falt den nesten umiddelbart etter fødsel. 

utrolig hvor stor påkjenning et svangerskap må være for en kropp.. 

flere som følger med på dette? 

Anonymkode: 9954f...018

Skrevet

Ja, men hos meg er det omvendt. Jeg har fått og beholdt betraktelig lavere hvilepuls i hele svangerskapet (uke 31 nå). Jeg tror det er fordi jeg naturligvis sluttet å røyke :) 

Anonymkode: cdff1...00e

Skrevet

Ja, min hvilepuls gikk opp fra 43 til 60 i svangerskapet. Men det handler jo om at man skal frakte en god del mer blod rundt i kroppen, så kroppen må jobbe litt hardere.

Anonymkode: 8c5e7...8fc

Skrevet

Ja, jeg har "hvilepuls" på opp i 140-tallet av og til. Det er fryktelig ubehagelig. Men tror min er såpass høy pga jernmangel og. Hadde ca 52 før svangerskapet. Veldig spesielt. 

Anonymkode: ebd0a...157

Skrevet

Hvilepuls skal øke en del i svangerskapet. 90-100 er helt vanlig. Økt blodvolum osv..

Skrevet

Det er helt vanlig at hvilepulsen øker med 10-20 slag i minuttet når man er gravid. Blodmengden i kroppen øker med opptil 50%, og det er mer kropp blodet skal innom på veien. 

Min ligger vanligvis mellom 45-50, nå er den mellom 60-65. 

Anonymkode: e7b24...5f1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig at hvilepulsen øker med 10-20 slag i minuttet når man er gravid. Blodmengden i kroppen øker med opptil 50%, og det er mer kropp blodet skal innom på veien. 

Min ligger vanligvis mellom 45-50, nå er den mellom 60-65. 

Hvilepuls på 45? Kanskje få sjekket stoffskiftet ditt? Eller er du toppidrettsutøver?

Skrevet

Min gjennomsnittlige hvilepuls er ca. 10 slag mer i minuttet nå som gravid. 

Anonymkode: 7a36a...cd5

Skrevet
4 minutter siden, Sirinna skrev:

Hvilepuls på 45? Kanskje få sjekket stoffskiftet ditt? Eller er du toppidrettsutøver?

Hvilepuls på 45 er slettes ikke unormalt ;) Og hvilepuls har faktisk lite med fysisk form å gjøre - helt utrente kan også ha hvilepuls under 50. Jeg er forøvrig godt trent, ja, men hvilepuls under 50 har jeg alltid hatt, også i sofagris-dagene, og nei, stoffskiftet mitt er helt fint. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilepuls på 45 er slettes ikke unormalt ;) Og hvilepuls har faktisk lite med fysisk form å gjøre - helt utrente kan også ha hvilepuls under 50. Jeg er forøvrig godt trent, ja, men hvilepuls under 50 har jeg alltid hatt, også i sofagris-dagene, og nei, stoffskiftet mitt er helt fint. 

Du tar feil «😉».

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Sirinna skrev:

Du tar feil «😉».

Ehhh nei. Hun tar ikke feil. 

Anonymkode: 4ce01...189

• Liker 5
Skrevet

Hva er en normal hvilepuls?

Som en tommelfingerregel ligger en vanlig hvilepuls mellom 60 og 80. En hvilepuls mellom 40 og 100 er ikke unormalt. 

Generelt kan vi si at lav hvilepuls sier noe om at du er i god fysisk form. Det skyldes at hjertet blir sterkere og sender mer blod ut i kroppen per slag jo mer du trener. Derfor trenger ikke et hjerte i god form å slå så mange ganger som et hjerte i dårlig form. 

https://aktivtrening.com/trening/finn-maksimal-og-hvilepuls#:~:text=Som en tommelfingerregel ligger en,slag jo mer du trener.

Når jeg ikke trener ligger min på 48-52. Kryper ned mot 40 når jeg løper som mest. Snittet steg litt over tjue slag da jeg var gravid. Nå fikk jeg svangerskapsforgiftning, så pulsen var litt overalt en liten stund etterpå. Men den kom relativt raskt ned igjen til normalen noen uker etter fødsel (uten trening).

Anonymkode: ef441...66c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ingen kardiolog som vil utrede deg hvis du kommer med hvilepuls på 50 og føler deg frisk selv om du ikke trener. Det handler også om gener/stress/arv.  

For det første, det er forskjell på 43-45 og 50. Og hvem har snakket om kardiolog? Jeg skrev «få sjekket stoffskiftet» (= blodprøver hos fastlege). Nå er jeg ferdig å diskutere, blir så sliten av stråmenn. 

Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Sirinna skrev:

For det første, det er forskjell på 43-45 og 50. Og hvem har snakket om kardiolog? Jeg skrev «få sjekket stoffskiftet» (= blodprøver hos fastlege). Nå er jeg ferdig å diskutere, blir så sliten av stråmenn. 

Du la ut en link? Har du ikke lest hva det står der selv?

• Liker 3
Skrevet

Hvilepulsen min har skutt i været de få ukene jeg har vært gravid nå. Normalt lå hvilepulsen min på 55-65 (og jeg trener faktisk mye, men har aldri vært nede på 40-tallet). Akkurat nå er pulsen min 81. Men jeg har sett den oppe  i 100 også. Ble jo litt nervøs før jeg begynte å undersøke at det var normalt med økende puls, men jeg føler liksom noe er feil allikevel. 

Anonymkode: 828ad...121

Skrevet
34 minutter siden, Sirinna said:

Men det står jo dette i artikkelen du selv delte: 

– Det er like normalt med 45 og 90 i hvilepuls. En landslagsutøver kan også ha høyere hvilepuls enn en utrent person, selv om det er noe uvanlig, sier Håvard Dalen, kardiolog ved sykehuset i Levanger og St Olavs hospital, og forsker ved NTNU.

Det man derimot bør være litt obs på er endringer i hvilepulsen som ikke har noen naturlig forklaring (som trening, sykdom eller graviditet). 

Anonymkode: ef441...66c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...