AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg er godt voksen og utredes for mage/tarmproblemer. Har vært til koloskopi der prosedyren gikk greit, har også andre utredninger framfor meg. Om noen uker skal jeg på gastroskopi. Jeg sliter med tanken, og det er ikke selve undersøkelsen da jeg vet at den kan gi noen flere svar på hva som feiler meg. Da jeg var 10 år var det en hendelse der jeg ble stengt inni et skap, og tvunget til oralsex av en mann jeg og min kusine pleide å besøke. (Han hadde godteri...). Hendelsen er noe jeg aldri har bearbeidet psykisk, men er ikke noe jeg har vært veldig plaget av. Med unntak av at jeg får panikk ved tanken på å bli holdt fast i håret ved oralsex. Jeg er sykepleier og var som student til stede ved flere gastroskopier. Jeg tror ikke jeg selv kommer til å greie å få den sonden ned uten å få panikk. Selv med beroligende. Vil aller helst slippe den. Noen som har noen tanker om dette, råd eller erfaringer? Anonymkode: f781f...55c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Har du undersøkt muligheten for å få gastroskopi i narkose? Anonymkode: 27482...923 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Vet ikke om det er tillatt eller om det er mindre traumatisk, men om du spør kan du kanskje selv være den som fører den ned og kan bestemme hastighet selv. Anonymkode: b214f...f3b 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du undersøkt muligheten for å få gastroskopi i narkose? Anonymkode: 27482...923 Det får jeg kanskje, men kun dersom undersøkelsen er helt nødvendig og jeg må da utlevere meg selv og årsaken til at jeg sliter. Noe jeg vegrer meg veldig for å gjøre. Gastrolegen sa: Jeg setter deg opp til gastroskopi dersom du ikke har så veldig mye imot det. Og det var etter koloskopien og funn ved den, jeg var litt surrete etter smertestillende så kom ikke på å si nei. TS Anonymkode: f781f...55c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er tillatt eller om det er mindre traumatisk, men om du spør kan du kanskje selv være den som fører den ned og kan bestemme hastighet selv. Anonymkode: b214f...f3b Nei det er ikke tillatt. Det er spesialisten som fører den ned og skal samtidig se på skjermen for å se etter avvik, så tempo styres på grunn av det. Jeg kan ikke bli holdt fast (en del som blir det pga de vil slite ut sonden og det er farlig), og jeg får plassert et «futteral» mellom tennene for at jeg ikke skal bite over sonden. Dette kan ikke gå bra. Kanskje jeg må avlyse og heller be om en mer utfyllende røntgen... TS Anonymkode: f781f...55c 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Hei du. Når det kommer til gastroskopi har jeg tatt dette 7 ganger, den første gangen uten noe form for beroligende og det gikk ikke (ekstrem brekningsrefleks og total panikk) så den andre gangen fikk jeg narkose og resterende så mye beroligende intravenøst at jeg ikke husker undersøkelsen, noe som er helt fint for meg. Er det også denne type beroligende du mener ikke vil fungere for deg? Har ikke måtte oppgi noen annen grunn for å få verken narkose eller sterke beroligende annet enn at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre dette grunnet brenningene og angst/panikk. Har måttet ha med meg en «verge» på undersøkelsene grunnet at jeg ikke får med meg noe og ikke kan ta hånd om meg selv men det er verdt det for min del. Høres litt rart ut for meg at du må utlevere deg selv så mye og årsaken. Det de har gjort med meg (forskjellige offentlige sykehus og privat) er at det er satt opp på skjemaet at jeg skal få beroligende intravenøst og de har ikke gått videre med undersøkelsen før jeg har fått nok effekt. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 449f2...7ba 3
Kalevala Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg fikk gastroskopi i narkose. Fortalte fastlegen min om bakgrunnen for ønsket, han søkte sykehuset og de kalte meg inn. Det var noe lengre ventetid, men det var jo helt OK for meg. 3
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har aldri opplevd seksuelle overgrep, men akkurat gastroskopi, da fikk jeg den "følelsen" som venner har fortalt meg de fikk når de har "opplevd" ting. Det er ikke noe gøy, og jeg har ikke opplevd noe slikt en gang. Hvis du må ta undersøkelsen så ville jeg blitt dopet ned med tanke på dine opplevelser. Er ikke verdt det at du skal måtte slite mer enn nødvendig i ettertid. Jeg har vært med ei som ble dopet ned og det funket veldig bra, hun var jo helt borte men hun slapp den følelsen som hun var redd skulle komme. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 Du kan fint få i narkose uten å utlevere deg helt. Men det er helt essensielt at gastrolegen vet du har vært gjennom dette. Så han ikke bare kjører skopet ned Anonymkode: a9562...262 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har vært i din situasjon, ikke gjør det! Det var jævelig retraumatiserende. Jeg var dum å takket nei til beroligende siden jeg tenkte det skulle gå greit. Bare si at grunnet traumer ønsker du å gjøre det i narkose. Jeg tror det er null stress å få til<3 Anonymkode: 58483...b9c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i din situasjon, ikke gjør det! Det var jævelig retraumatiserende. Jeg var dum å takket nei til beroligende siden jeg tenkte det skulle gå greit. Bare si at grunnet traumer ønsker du å gjøre det i narkose. Jeg tror det er null stress å få til<3 Anonymkode: 58483...b9c Ja.. det står i innkallingen at «det er vanlig å forsøke uten beroligende og smertestillende...», og det uroer meg at jeg kanskje må be om det der og da og ikke bli hørt. På koloskopien sa jeg at jeg er veldig følsom i mage og ønsket smertelindring. «Vi forsøker først uten og du får det straks du trenger det»... og det var egentlig et lite helvete av smerter. Jeg er sykepleier selv og tenker at det ikke skal være sånn. Men i forhold til gastroskopien så vet jeg at det betyr trøbbel for meg, så må kanskje be fastlege om å henvise meg på nytt ja, eller gi beskjed at jeg må ha beroligende i forkant. Tror jeg skal klare å gjennomføre dersom jeg ikke bryr meg om det som skjer. TS Anonymkode: f781f...55c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 14 timer siden, Kalevala skrev: Jeg fikk gastroskopi i narkose. Fortalte fastlegen min om bakgrunnen for ønsket, han søkte sykehuset og de kalte meg inn. Det var noe lengre ventetid, men det var jo helt OK for meg. Var det fastlegen som henviste deg i utgangspunktet? TS Anonymkode: f781f...55c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 2.21, AnonymBruker skrev: Hei du. Når det kommer til gastroskopi har jeg tatt dette 7 ganger, den første gangen uten noe form for beroligende og det gikk ikke (ekstrem brekningsrefleks og total panikk) så den andre gangen fikk jeg narkose og resterende så mye beroligende intravenøst at jeg ikke husker undersøkelsen, noe som er helt fint for meg. Er det også denne type beroligende du mener ikke vil fungere for deg? Har ikke måtte oppgi noen annen grunn for å få verken narkose eller sterke beroligende annet enn at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre dette grunnet brenningene og angst/panikk. Har måttet ha med meg en «verge» på undersøkelsene grunnet at jeg ikke får med meg noe og ikke kan ta hånd om meg selv men det er verdt det for min del. Høres litt rart ut for meg at du må utlevere deg selv så mye og årsaken. Det de har gjort med meg (forskjellige offentlige sykehus og privat) er at det er satt opp på skjemaet at jeg skal få beroligende intravenøst og de har ikke gått videre med undersøkelsen før jeg har fått nok effekt. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 449f2...7ba Jeg vet ikke hva som vil fungere for meg. Narkose garantert. Kun beroligende.. vet ikke men frykter at det ikke er nok. Med utlevere mener jeg å fortelle om overgrep jeg har forsøkt å fortrenge. Men kanskje det holder å si at jeg var utsatt for overgrep og ønsker å få narkose dersom undersøkelsen må gjennomføres? TS Anonymkode: f781f...55c 1
Kalevala Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 På 24.10.2020 den 3.10, AnonymBruker skrev: Var det fastlegen som henviste deg i utgangspunktet? TS Anonymkode: f781f...55c Ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå