AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Fått sår hals, hoven mandel, og hoste. Vondt å svelge. Er dette streptokokker eller halsbetennelse mon tro? Er det hvite sår eller mandelstein? Litt tett i nesa. Lurer på om jeg bør testes for corona eller om det er overdrevent. 🤔 Anonymkode: ec6eb...e8f
Candiru Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Streptokokker er en type bakterie som kan gi halsbetennelse. Men det er helt umulig å vite det ved kun å se ned i halsen. Man kan få sår hals av virus også, for eksempel forkjølelsesvirus eller influensa. For at legen skal vite om det er virus eller bakterier så sjekker hen din crp ved at du får et stikk i fingeren. Svaret får du etter noen minutter. Når det gjelder testing for corona, så kan du ringe legen eller coronatelefonen og spørre, noe jeg synes du skal gjøre. Du bør også være i karantene i tilfelle du faktisk er smittet. Det hvite ser ut som en mandelstein i mine øyne
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 7 timer siden, Candiru skrev: Streptokokker er en type bakterie som kan gi halsbetennelse. Men det er helt umulig å vite det ved kun å se ned i halsen. Man kan få sår hals av virus også, for eksempel forkjølelsesvirus eller influensa. For at legen skal vite om det er virus eller bakterier så sjekker hen din crp ved at du får et stikk i fingeren. Svaret får du etter noen minutter. Når det gjelder testing for corona, så kan du ringe legen eller coronatelefonen og spørre, noe jeg synes du skal gjøre. Du bør også være i karantene i tilfelle du faktisk er smittet. Det hvite ser ut som en mandelstein i mine øyne Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: ec6eb...e8f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 7 timer siden, Candiru skrev: Streptokokker er en type bakterie som kan gi halsbetennelse. Men det er helt umulig å vite det ved kun å se ned i halsen. Man kan få sår hals av virus også, for eksempel forkjølelsesvirus eller influensa. For at legen skal vite om det er virus eller bakterier så sjekker hen din crp ved at du får et stikk i fingeren. Svaret får du etter noen minutter. Når det gjelder testing for corona, så kan du ringe legen eller coronatelefonen og spørre, noe jeg synes du skal gjøre. Du bør også være i karantene i tilfelle du faktisk er smittet. Det hvite ser ut som en mandelstein i mine øyne https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/oevre_luftveier/svelg_farynks/akutt_faryngotonsillitt CRP er ikke nødvendig, selv om det ofte tas. Kliniske kriterier er godt nok, og eventuelt prøver fra halsen. CRP i seg selv kan ikke skille mellom virus- eller bakterie-infeksjon, siden den kan være høy ved virus, lav ved bakterier, eller til og med høy ved tilstander uten infeksjon. CRP kan altså ikke brukes som noen "fasit" på virus/bakterie slik du fremstiller det,men kan jo være jeg misforstår det du skriver? Så CRP må alltid ses i sammenheng med hva personen har av plager. Anonymkode: a1b90...0c2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Streptokokkhals ses ved de typiske hvite flekkene, som TS har. Det er ikke nødvendigvis nødvendig med AB behandling, det går stort sett bort av seg selv. Anonymkode: 63fc5...1b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå