AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg var nylig henvist fra fastlegen til en spesialist ved et sykehus for videre behandling av en spesifikk tilstand. Da jeg kom til timen hadde ikke spesialisten lest journalen og jeg følte det ble mitt ansvar å oppdatere henne og medisinstudenten hun hadde med seg, på hele min sykehistorie knyttet til den tilstanden som skulle behandles. Noen som har opplevd noe lignende? Er det virkelig vanlig at en spesialist på et sykehus tar i mot pasienter uten å ha lest journalen? Anonymkode: 8f9bc...61b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Forhåpentligvis ikke så vanlig, har aldri opplevd det i alle fall. Anonymkode: 0759d...8ed
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Hadde sykehuset fått journalen din da? Henvisningen burde de ha lest. Anonymkode: e4d13...174 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Fastlegens notater kan være dårlige og full av feil. Om fastlegen lyser på et punkt, så vil spesialisten gjerne gå dit. Men noen ganger er det ingenting der og spesialisten har gått seg vill. Da er det bedre at spesialisten ser seg rundt og selv bestemmer hvor han skal lyse uten å være forutinntatt Anonymkode: ab5b4...5b5 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Det er vel relativt vanlig at en ny behandler ønsker å høre pasienten fortelle med egne ord. Sannsynligvis har spesialisten lest over, men ikke ned på detaljnivå. Tror ikke de alltid har så god tid mellom hver konsultasjon til å lese seg opp grundig på hver enkelt. Anonymkode: 4345e...770 3
enkefru Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Spesialister ved sykehus har sjelden tid til å lese journalen før timeavtale med pasienten. I beste fall er henvisningen skumlest og muligens noen andre (tidligere) notater hvis det finnes 6
Rights Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Tror ikke det er så uvanlig nei. En lege har en travel hverdag, og det er ikke alltid de får tid til å gjøre alt som må til for å gjøre en mest grundig mulig jobb, og da skader det ikke å spørre litt, for å få mere info. Husk, de er bare mennesker de også. Og leger er noen travle jævler. Endret 21. oktober 2020 av Rights 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Er du sikker på at spesialisten hadde tilgang på din journal da, og ikke bare opplysningene som stod i henvisningen fra fastlegen? Enig i kommentaren høyere oppe her om at spesialisten sannsynligvis ville høre pasientens egne ord om problemet. Anonymkode: 5974e...143 5
Katten.2.0 Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Har gjentatt akkurat det samme syv forskjellige ganger siden mai. Det er ikke uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Helt vanlig å høre pasienten fortelle med egne ord med egne ord. De har nok lest henvisningen, men alltid best med førstehåndsopplysninger. Anonymkode: 8a9ad...4ae 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig å høre pasienten fortelle med egne ord med egne ord. De har nok lest henvisningen, men alltid best med førstehåndsopplysninger. Anonymkode: 8a9ad...4ae Min sak er litt spesiell, fordi jeg hadde samme problem for en tid tilbake. Da fikk jeg en behandling jeg ble sykere av og det endte med innleggelse og en operasjon. Fastlegen min hadde i henvisningen derfor anbefalt et annet behandlingalternativ, siden det finnes flere. På timen jeg hadde ville de ikke høre snakk om dette, og jeg synes derfor det var merkelig at de ikke hadde lest journalen om hvor syk jeg ble sist. ts Anonymkode: 8f9bc...61b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 Det er helt vanlig at spesialist innhenter informasjon på selvstendig vis fra pasienten. Det er interessant å høre om pasienthistorien fra pasienten selv, men det er frustrerende å gjenta seg selv for mange ulike leger. Det skjønner jeg godt. Anonymkode: 3f1b0...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sak er litt spesiell, fordi jeg hadde samme problem for en tid tilbake. Da fikk jeg en behandling jeg ble sykere av og det endte med innleggelse og en operasjon. Fastlegen min hadde i henvisningen derfor anbefalt et annet behandlingalternativ, siden det finnes flere. På timen jeg hadde ville de ikke høre snakk om dette, og jeg synes derfor det var merkelig at de ikke hadde lest journalen om hvor syk jeg ble sist. ts Anonymkode: 8f9bc...61b Men var det på samme sykehus? Hvis ikke har de jo ikke tilgang til noen journal. Fastlegen og sykehuset har ikke samme journal. hvis det er henvisningen du mener så burde de ha lest den og det er ihvertfall uvanlig! Og hvis det var behandling på dette sykehuset du ble syk av så er det jo rart at de ikke ville høre om dette og ihvertfall lese når du forteller om det. Anonymkode: 154ec...521 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men var det på samme sykehus? Hvis ikke har de jo ikke tilgang til noen journal. Fastlegen og sykehuset har ikke samme journal. hvis det er henvisningen du mener så burde de ha lest den og det er ihvertfall uvanlig! Og hvis det var behandling på dette sykehuset du ble syk av så er det jo rart at de ikke ville høre om dette og ihvertfall lese når du forteller om det. Anonymkode: 154ec...521 Det var samme sykehus ja. ts Anonymkode: 8f9bc...61b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var nylig henvist fra fastlegen til en spesialist ved et sykehus for videre behandling av en spesifikk tilstand. Da jeg kom til timen hadde ikke spesialisten lest journalen og jeg følte det ble mitt ansvar å oppdatere henne og medisinstudenten hun hadde med seg, på hele min sykehistorie knyttet til den tilstanden som skulle behandles. Noen som har opplevd noe lignende? Er det virkelig vanlig at en spesialist på et sykehus tar i mot pasienter uten å ha lest journalen? Anonymkode: 8f9bc...61b Du er bedre tjent med å fortelle selv, så feil og misforståelser blir rettet opp. Leger får mye info og fort vekk blir det blandet sammen. Har lest masse feil i epikriser. Ikke uenigheter men rett og slett feil, både om helt uvesentlige ting og om viktige ting. Anonymkode: f8ce8...9b1 4
Jytte Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel relativt vanlig at en ny behandler ønsker å høre pasienten fortelle med egne ord. Sannsynligvis har spesialisten lest over, men ikke ned på detaljnivå. Tror ikke de alltid har så god tid mellom hver konsultasjon til å lese seg opp grundig på hver enkelt. Anonymkode: 4345e...770 Samme inntrykk har jeg. Tror legen har finlest, men ønsker å gå gjennom resultatene med pasienten. Jeg kan noe latinsk, men hater å google prøvesvar. Da er det bedre at legen tar en prat med meg. Hvis ikke hadde jeg nok googlet mer. Det er greit å gi legen den jobben, selv om jeg vet mer om enkelte sykdommer enn legen gjør. Leger kan ikke alt. Heldigvis kan de mer enn meg. Jeg er en vanskelig pasient, blid og hyggelig men nekter å ta i mot medisiner. Statiner f.eks. Men vil ikke være med på en tråd om medisiner her. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er bedre tjent med å fortelle selv, så feil og misforståelser blir rettet opp. Leger får mye info og fort vekk blir det blandet sammen. Har lest masse feil i epikriser. Ikke uenigheter men rett og slett feil, både om helt uvesentlige ting og om viktige ting. Anonymkode: f8ce8...9b1 Det er veldig vanskelig å huske alt. Særlig når man er i en vanskelig situasjon med smerter og er sliten. Det er snakk om flere titalls journaldokumenter, sykepleiernotater, henvisninger og epikriser. ts Anonymkode: 8f9bc...61b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanskelig å huske alt. Særlig når man er i en vanskelig situasjon med smerter og er sliten. Det er snakk om flere titalls journaldokumenter, sykepleiernotater, henvisninger og epikriser. ts Anonymkode: 8f9bc...61b Hvis det er så omfattende er det vanlig at de ikke rekker å lese det. De leser henvisningen. (Som regel). Jeg ville laget en kort tidslinje med hovedpunktene på et ark son jeg tok med til spesialisten. Da får spesialisten lett oversikt og du slipper å huske alt. Anonymkode: a3f8a...ed7 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er så omfattende er det vanlig at de ikke rekker å lese det. De leser henvisningen. (Som regel). Jeg ville laget en kort tidslinje med hovedpunktene på et ark son jeg tok med til spesialisten. Da får spesialisten lett oversikt og du slipper å huske alt. Anonymkode: a3f8a...ed7 Men er dette virkelig pasientens ansvar? Det som stod i henvisningen var angående at tilstanden jeg nå har er identisk med den som oppstod på en bestemt dato for et bestemt antall år siden. Da tenkte jeg jo at spesialisten lett kunne lete seg frem de dokumentene som omhandlet akkurat denne hendelsen, men det hadde ikke blitt gjort. Der stod det at behandlingen hadde vært mislykket og at jeg ikke var noe god kandidat for denne behandlingen igjen hvis dette skulle skje på nytt. Dette sa jeg også til legen at det stod i journalen, men likevel ville hun ikke høre om snakk om dette og jeg følte meg presset til å gå med på samme behandling på nytt. Det endte forresten på samme måte som sist. Ambulanse —> Sykehusinnleggelse -> Kirugisk inngrep . De ansatte på avdelingen sa da jeg ble innlagt at det var tydelig at «dette ikke hadde gått etter planen». Og de hadde lest journalen ts Anonymkode: 8f9bc...61b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er dette virkelig pasientens ansvar? Det som stod i henvisningen var angående at tilstanden jeg nå har er identisk med den som oppstod på en bestemt dato for et bestemt antall år siden. Da tenkte jeg jo at spesialisten lett kunne lete seg frem de dokumentene som omhandlet akkurat denne hendelsen, men det hadde ikke blitt gjort. Der stod det at behandlingen hadde vært mislykket og at jeg ikke var noe god kandidat for denne behandlingen igjen hvis dette skulle skje på nytt. Dette sa jeg også til legen at det stod i journalen, men likevel ville hun ikke høre om snakk om dette og jeg følte meg presset til å gå med på samme behandling på nytt. Det endte forresten på samme måte som sist. Ambulanse —> Sykehusinnleggelse -> Kirugisk inngrep . De ansatte på avdelingen sa da jeg ble innlagt at det var tydelig at «dette ikke hadde gått etter planen». Og de hadde lest journalen ts Anonymkode: 8f9bc...61b Nei, ikke pasientens ansvar, men leger har dessverre ikke alltid tid eller prioriterer å lese seg opp. Da må pasienten hjelpe med å gi dem informasjon, ha med utskrift av aktuelt journalnotat eller fastlegen må skrive alt av relevant info i henvisningen-ikke bare henvise til notat. jeg er helt enig i at det burde være unødvendig. Dessverre er det ikke det. Anonymkode: a3f8a...ed7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå