AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Noen som har sett denne? Trist at noen faller helt ut av systemet uten at det fanges opp. Anonymkode: 697d2...bbe 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Av og til er det vanskelig å si om noen faller ut av systemet eller om de velger det selv. Samfunnet og A4-livet passer ikke for alle, dessverre. Anonymkode: 23c83...131 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Det var veldig sterkt å se. Spesielt å høre Skårderud si at det er fullt mulig å bli frisk bare man får behandling. Når man nekter behandling og lever det livet denne personen gjorde, er man jo så syk at man ikke vet sitt eget beste. Utrolig fortvilende for broren å leve med at hun kanskje kunne blitt frisk og fått et helt annet liv. Anonymkode: 37235...b11 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har sett denne? Trist at noen faller helt ut av systemet uten at det fanges opp. Anonymkode: 697d2...bbe Jeg så denne, og må si jeg ble ganske provosert. Kommunen plasserer denne dama i en kommunal bolig, for deretter å flytte henne etter ti år i ny kommunal bolig. Likevel klarer de ikke å finne adressen hennes i folkeregisteret?!!! Nav stopper alle utbetalingene og dama har hverken bankkort, mat eller strøm og varmtvann på hvor lenge? Fra 2018-2019, det er jo bare helt sykt, og ikke minst ansvarfraskrivelse av Nav i denne kommunen. Nav lederen der burde seriøst miste jobben sin! Tenk at i velferdsstaten Norge så må folk sulte ihjel. Har en mistanke at denne dama var kommunens "sorte får" som alle snakka om, men ingen brydde seg. Så det var vel enklest mulig å late som ingenting da. En liten kommune der alle vet hvem alle er.. Skremmende! Anonymkode: 51ab4...efc 23
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Sterk dokumentar om en dame som bare ble sett på som « gal», og plagsom. Hun ble sviktet av alle instanser, hun bodde i en kommunal leilighet uten adresse! Tydelig at hun ikke kunne ta vare på seg selv, levde i over to år uten inntekt fordi Nav stoppet det. Hun hadde tydeligvis ikke kapasitet til å ordne opp i det. Ble bare sett på som den plagsomme og rare damen som bannet og skrek. Føler så med broren som prøvde å stille opp for søsteren sin, men som ikke kom noen vei, siden hun hadde samtykkekompetanse??? Siden kommunen ikke fulgte opp, døde hun alene, og lå død i tre uker. Der ser vi hva som skjer med de som faller utenfor det vellykkede samfunnet. Anonymkode: 32ed4...14b 12
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så denne, og må si jeg ble ganske provosert. Kommunen plasserer denne dama i en kommunal bolig, for deretter å flytte henne etter ti år i ny kommunal bolig. Likevel klarer de ikke å finne adressen hennes i folkeregisteret?!!! Nav stopper alle utbetalingene og dama har hverken bankkort, mat eller strøm og varmtvann på hvor lenge? Fra 2018-2019, det er jo bare helt sykt, og ikke minst ansvarfraskrivelse av Nav i denne kommunen. Nav lederen der burde seriøst miste jobben sin! Tenk at i velferdsstaten Norge så må folk sulte ihjel. Har en mistanke at denne dama var kommunens "sorte får" som alle snakka om, men ingen brydde seg. Så det var vel enklest mulig å late som ingenting da. En liten kommune der alle vet hvem alle er.. Skremmende! Anonymkode: 51ab4...efc 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sterk dokumentar om en dame som bare ble sett på som « gal», og plagsom. Hun ble sviktet av alle instanser, hun bodde i en kommunal leilighet uten adresse! Tydelig at hun ikke kunne ta vare på seg selv, levde i over to år uten inntekt fordi Nav stoppet det. Hun hadde tydeligvis ikke kapasitet til å ordne opp i det. Ble bare sett på som den plagsomme og rare damen som bannet og skrek. Føler så med broren som prøvde å stille opp for søsteren sin, men som ikke kom noen vei, siden hun hadde samtykkekompetanse??? Siden kommunen ikke fulgte opp, døde hun alene, og lå død i tre uker. Der ser vi hva som skjer med de som faller utenfor det vellykkede samfunnet. Anonymkode: 32ed4...14b Helt enig. Veldig sterk dokumentar. Er nok ikke den eneste, som også broren påpekte, som blir behandlet sånn. Anonymkode: 25fbd...e88 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg så denne, og må si jeg ble ganske provosert. Kommunen plasserer denne dama i en kommunal bolig, for deretter å flytte henne etter ti år i ny kommunal bolig. Likevel klarer de ikke å finne adressen hennes i folkeregisteret?!!! Nav stopper alle utbetalingene og dama har hverken bankkort, mat eller strøm og varmtvann på hvor lenge? Fra 2018-2019, det er jo bare helt sykt, og ikke minst ansvarfraskrivelse av Nav i denne kommunen. Nav lederen der burde seriøst miste jobben sin! Tenk at i velferdsstaten Norge så må folk sulte ihjel. Har en mistanke at denne dama var kommunens "sorte får" som alle snakka om, men ingen brydde seg. Så det var vel enklest mulig å late som ingenting da. En liten kommune der alle vet hvem alle er.. Skremmende! Anonymkode: 51ab4...efc Er helt enig i det du skriver, men må bare påpeke at hun hadde strøm. Den ble ikke skrudd av. Men varmtvannsberederen var ikke koblet til. Strømselskapet var vel de eneste som ikke sviktet henne. Og det var ren tilfeldighet. Anonymkode: 9be74...38c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ble ikke strømmen kuttet da? Sånne bedrifter pleier vel som regel å være temmelig "kjappe på avtrekkeren" dersom noen ikke betaler for seg. Anonymkode: 9ea02...b2f "Hadde strømselskapet fulgt vanlige prosedyrer kunne strømmen også fort blitt avskrudd, uten at noen andre hadde blitt varslet. Men siden strømselskapet installerte automatiske strømmålere i denne perioden, slo de ikke av strømmen hos noen." https://www.nrk.no/dokumentar/xl/oppfolgingen-av-psykisk-syke-anne-var-overlatt-til-vaktmesterne-1.15206781 Anonymkode: 9be74...38c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er helt enig i det du skriver, men må bare påpeke at hun hadde strøm. Den ble ikke skrudd av. Men varmtvannsberederen var ikke koblet til. Strømselskapet var vel de eneste som ikke sviktet henne. Og det var ren tilfeldighet. Anonymkode: 9be74...38c Du har så rett. Men hun hadde altså ikke varmtvann. Kommunen har tydeligvis den hensikt å bagatellisere det som skjedde iom at de skriver at det som angår hennes sak er taushetsbelagt selv etter hennes død, og at det er kun hun som kan oppheve dette😳🙄 Ganske frekt av kommunen (NAV) i tillegg til å bidra til at hun ikke ble ivaretatt å nekte å ta skyld. Lurer meg på hvem den ansvarlige innenfor Nav der er. Anonymkode: 51ab4...efc 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Tenker naboene ble lettet når hun endelig døde. For et mareritt å ha en sånn i nabolaget, skremmende. Anonymkode: d3f25...b35 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Må le litt av NAV som mente at den eneste som kunne samtykke til å hente ut kvinnens journal, var kvinnen selv og hun var jo død. Herregud😆 Anonymkode: 3b101...f30 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må le litt av NAV som mente at den eneste som kunne samtykke til å hente ut kvinnens journal, var kvinnen selv og hun var jo død. Herregud😆 Anonymkode: 3b101...f30 Nav vet å sno seg unna ansvar. Anonymkode: 0690d...5bc 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 "Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette, for eksempel at pasienten før sin død har gitt uttrykk for at han ikke ønsker at andre skal gis innsyn". Står det på helsetilsynet.no. Anonymkode: df1d1...66d 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 Denne saken er nok et stygt eksempel på hvordan byråkratenes rolle har gått fra å være regnet som menneskelige ressurser til å bli en slags erstatning for en datamaskin. Jeg har flere ganger jobbet i det offentlige som saksbehandler, blant annet i nav, og det er noe av det jævligste jeg har vært borti. Opplevde at det eneste jeg gjorde dagen lang var å sjekke søknader opp mot lovverk. Som ved et samlebånd, liksom. Med en gang man møtte på en sak som var litt komplisert eller ikke passet rett inn i flytskjemaene, så var regelen at vi automatisk skulle avslå og deretter ble det brukerens eget ansvar å hente inn ekstra dokumentasjon. Ofte var det ikke en gang vi kunne svare på hva slags dokumentasjon som krevdes, men likevel så ble det regnet som helt greit og rett og slett nødvendig å legge det ansvaret over til brukerne. Nåde den som tok en ekstra telefonsamtale eller gjorde videre undersøkelse mens man var "på klokka", rett og slett. Hvis en slik sak dukket opp hos noen av mine tidligere arbeidsgivere så er jeg redd for at det eneste som ville skjedd var at man sender ut halvautomatiske svar som ber om dokumentasjon eller adresse, men uten at det legges opp til at man skal samarbeide med andre instanser eller gjøre videre undersøkelser. Å anta at det sitter mennesker bak papirene ville vært ren spekulasjon og helt uhørt. Anonymkode: 4039a...c65 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 Det minner meg litt om dokumentaren "The Swedish Theory of Love" som også kritiserer at vi har blitt for selvstendige her i Scandinavia. Det er liksom bare det offentlige som skal ta ansvar fordi hun har kutta alle bånd med folk rundt henne. Folk sier at det offentlige skulle ha gjort mer, men litt av problemet er vel også at hun hadde ingen som brydde seg om henne på ekte, og det gjør faktisk ikke det offentlig. I andre fattigere samfunn er man avhenge av hverandre, og folk er dermed mindre ensomme og isolerte. Selv om man ikke ØNSKER folk rundt seg så er det faktisk til det beste, stort sett. Anonymkode: 8074e...796 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 Trist. Minner meg litt om meg selv. Saksbehandlere ved Nav bryr seg fint lite om mennesket bak, bare dem får jobben gjort, og i mange tilfeller svikter systemet. Mange har over 90 klienter dem skal forholde seg til, og man blir ikke tatt personlig. Man er bare en i mengden av mennesker som trenger hjelp. Her føler jeg psykiater ved sykehuset sviktet. Hun hadde et for kort opphold til å kunne bli utredet grundig. Anonymkode: 7d1fb...b42 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 Forferdelig sak. Jeg har vært igjennom noe lignende, bortsett fra at jeg ikke døde. Jeg var alvorlig psykisk syk i cirka 10, uten pårørende, boevne eller bosted. Mista hukommelsen og ravet rundt som en gal person i gatene og sov enten ute eller på lavterskelsteder. Klart knapt å spise og dusje en gang i blant, klarte overhodet ikke forholde meg til offentlige kontorer. Så da jeg ble plukket opp av et spesialprosjekt som skulle tilby bedre behandling, sto jeg ikke lenger i folkeregisterert. Jeg hadde ikke legitimasjon, så det var litt av en merkelig kamp å måtte melde meg inn i samfunnet igjen. 10 år etter ble jeg uføretrygdet, og da ble uføretrygd-tidspunktet satt til 19 år før jeg fikk det innvilget. Uten støttespillere, familie eller annet nettverk hadde jeg vært for syk til å få dette innnvilget da jeg først ble syk. Jeg var tvangsinnlagt noen få ganger i psykiatrien, på kortidsavdelinger, men utover det ingen videre oppfølging. Nå, 25 år etter jeg ble rammet av svært alvorlig psykisk sykdom er jeg nokså greit fungerende med jobb, partner og barn. Jeg er bitter på hvor dårlig samfunnet fungerer for de sykeste av oss, som er uten hjelp til å få igjennom de rettighetene man faktisk har som alvorlig syk. Jeg har fått et greit liv, men jeg kunne likså godt endt opp død på gata, og aller viktigst; det hadde virkelig ikke trengt å ta så lang tid. Anonymkode: 15c65...cf3 15
Gjest tranedatter Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forferdelig sak. Jeg har vært igjennom noe lignende, bortsett fra at jeg ikke døde. Jeg var alvorlig psykisk syk i cirka 10, uten pårørende, boevne eller bosted. Mista hukommelsen og ravet rundt som en gal person i gatene og sov enten ute eller på lavterskelsteder. Klart knapt å spise og dusje en gang i blant, klarte overhodet ikke forholde meg til offentlige kontorer. Så da jeg ble plukket opp av et spesialprosjekt som skulle tilby bedre behandling, sto jeg ikke lenger i folkeregisterert. Jeg hadde ikke legitimasjon, så det var litt av en merkelig kamp å måtte melde meg inn i samfunnet igjen. 10 år etter ble jeg uføretrygdet, og da ble uføretrygd-tidspunktet satt til 19 år før jeg fikk det innvilget. Uten støttespillere, familie eller annet nettverk hadde jeg vært for syk til å få dette innnvilget da jeg først ble syk. Jeg var tvangsinnlagt noen få ganger i psykiatrien, på kortidsavdelinger, men utover det ingen videre oppfølging. Nå, 25 år etter jeg ble rammet av svært alvorlig psykisk sykdom er jeg nokså greit fungerende med jobb, partner og barn. Jeg er bitter på hvor dårlig samfunnet fungerer for de sykeste av oss, som er uten hjelp til å få igjennom de rettighetene man faktisk har som alvorlig syk. Jeg har fått et greit liv, men jeg kunne likså godt endt opp død på gata, og aller viktigst; det hadde virkelig ikke trengt å ta så lang tid. Anonymkode: 15c65...cf3 Sterkt å høre! ❤️ Hva tenker du om samtykkekompetanse? I et demokratisk samfunn står samtykkekompetanse sterkt, noe den også skal. Vi skal ikke tilbake til 50-60-70-tallet da tatere ble tvangssterilisert, samer mistet sine barn og kultur. Samtidig som vi skal ivareta mennesker som av ulike årsaker er syke eller psykisk utviklingshemmet (? hva heter det idag?). Mennesker som kanskje er for syke til å ivareta sitt eget beste eller andre årsaker ikke fungerer optimalt som voksne mennesker.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 2 hours ago, tranedatter said: Sterkt å høre! ❤️ Hva tenker du om samtykkekompetanse? I et demokratisk samfunn står samtykkekompetanse sterkt, noe den også skal. Vi skal ikke tilbake til 50-60-70-tallet da tatere ble tvangssterilisert, samer mistet sine barn og kultur. Samtidig som vi skal ivareta mennesker som av ulike årsaker er syke eller psykisk utviklingshemmet (? hva heter det idag?). Mennesker som kanskje er for syke til å ivareta sitt eget beste eller andre årsaker ikke fungerer optimalt som voksne mennesker. Jeg mener man gir alvorlig syke altfor stor rett til å gå til grunne. Dette er selvsagt basert på egne erfaringer, da jeg vet mange føler seg krenket av for stor inngripen fra psykiatrien. I mitt tilfelle er det motsatt; jeg var ikke istand til å ta avgjørelser på egenhånd, men ble ansett som samtykkekompetent. I tillegg er problemet at de psykiatriske institusjonene er ikke nødvendigvis gode steder å bli ivaretatt, heller. Det er et fælt system, med mindre man er ressurssterk og dermed vekker sympati og god behandling. Anonymkode: 15c65...cf3 7
punkyB Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 På 21.10.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev: Av og til er det vanskelig å si om noen faller ut av systemet eller om de velger det selv. Samfunnet og A4-livet passer ikke for alle, dessverre. Anonymkode: 23c83...131 Det viser jo hvertfall et samfunn som ikke fungerer. Veldig mye er jo basert på at du må be om hjelpetiltak selv - dette er jo faktisk problemet til mange at enten vil de ikke dette ellers så er de ikke i stand til det. Jeg tenker det burde være litt mer personlig oppfølging av folk OG hvertfall rutiner/systemer på at de ikke faller ut av alt når det gjelder boforhold. Håper det får konsekvenser for kommunen at de ikke klarer å holde rede på hvor hun bor i et tilbud de har gitt henne selv 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå