Gå til innhold

Overtar en gammel hund, kostnader

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal overta familiens gamle pomeranian på 11 år. Dette er det jeg tenker det vil koste i mnd:

250 kr mat (hun spiser en liten hundepose i mnd)

100 kr bein / godbiter (hun er på slanker’n så kan ikke få så mye)

300 spare til uforutsette regninger (evt nytt utstyr)

= 1000 kr

Er det noe jeg har glemt eller noe dere syntes det feil i beregningen min?

Anonymkode: c4b6d...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler forsikring!

Anonymkode: 1b557...7e2

• Liker 6
Skrevet

650 er summen du kommer til når du legger sammen beløpene over. Men har ikke hunden forsikring? Da bør du spare en god del mer enn 300 pr.måned med tanke på alder og veterinærutgifter

Anonymkode: 381c6...196

• Liker 11
Skrevet

Forsikring ja, som de over meg sier. 11 år gamle hunder trenger mye veterinærtilsyn.

Anonymkode: 7b96d...387

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler forsikring!

Lykke til med å få forsikring på en 11 år gammel Pomeranian, som har gjennomsnittsalder på 10 år...

Anonymkode: 44d2a...284

• Liker 13
Skrevet

Min gamle hund bruker rundt 10000kr i året i vetrinærutgifter. Flere besøk og oftere små ting som oppstår. I tillegg går han på medisiner som koster 1000kr for 70 dager. Og nei, forsikringen gjelder ikke for vanlige alderdomsplager og tannrens på gamle hunder, som jo er en av de store utgiftene

Anonymkode: 6f8a3...b68

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville droppet forsikringen. Kos deg så lenge hunden har det bra. 

Anonymkode: 140c0...2f3

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler forsikring!

Glemte skrive forsikring opp på lista! Er 350 kr i forsikring :) 

ts

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å få forsikring på en 11 år gammel Pomeranian, som har gjennomsnittsalder på 10 år...

Anonymkode: 44d2a...284

Det er allerede en forsikring på 350 kr i mnd, glemte bare skrive det opp 🙈 total sum på 1000 kr i mnd

ts

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke forsikret en så gammel hund og bør sette av mer enn 300 kr i mnd til veterinærutgifter. Skal noe opereres eller behandles må du fort ut med 40 000.

100 kr til godbiter er nok for lite, her må du sette av mer. I tillegg trenger du bæsjeposer, koster rundt 10 kr stk og det går et par av dem hver dag. Plutselig trenger hunden dekken, potesokker, shampo, øyedråper, tannkrem eller annet utstyr, alt koster.

En gang i året må hunden vaksineres og mest sannsynlig også ha tannrens. Dersom du ikke klipper klørne selv, må du betale for dette, det ligger på alt fra 50 kr til 350, avhengig av hvor du gjør det. Klør skal klippes to ganger i mnd.

Anonymkode: 9f2cc...eee

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får ikke forsikret en så gammel hund og bør sette av mer enn 300 kr i mnd til veterinærutgifter. Skal noe opereres eller behandles må du fort ut med 40 000.

En hund som allerede er på overtid i forhold til forventet levealder, avliver man om noe alvorlig oppstår.

Anonymkode: 311fd...01b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

100 kr til godbiter er nok for lite, her må du sette av mer. I tillegg trenger du bæsjeposer, koster rundt 10 kr stk og det går et par av dem hver dag. Plutselig trenger hunden dekken, potesokker, shampo, øyedråper, tannkrem eller annet utstyr, alt koster.

En gang i året må hunden vaksineres og mest sannsynlig også ha tannrens. Dersom du ikke klipper klørne selv, må du betale for dette, det ligger på alt fra 50 kr til 350, avhengig av hvor du gjør det. Klør skal klippes to ganger i mnd.

Har forsikring hos dnb, så det går Ann å forsikre en så gammel hund :P betaler 350 i mnd. Setter i tillegg til forsikring av 300 kr i mnd, totalt 3600 kr i året til andre ting som ikke dekkes av forsikringen (vaksine, evt øyedråper osv) Hunden bruker ikke noe dekke eller hundepoter, sjampo er ikke så dyrt og varer en god stund, har masse. Hunden har ikke flere tenner så tannkrem trenger jeg heller ikke 😅 klipper klærne selv 😊 Hva syntes du om budsjettet da? 😊

ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund som allerede er på overtid i forhold til forventet levealder, avliver man om noe alvorlig oppstår.

Jeg syntes man skal ha forsikring uansett :) Selvfølgelig om noe alvorlig oppstår må man ta et valg, med råd fra dyrlegen. Men det er mye annet som kan dekkes av forsikring som ikke er super alvorlig og går på liv eller død!

ts

• Liker 2
Skrevet

Synes budsjettet ditt ser bra ut. Jeg liker å ha Zoolac liggende i tilfelle løs mage, men det er jo ikke en løpende utgift.

Jeg har en elleve år gammel hund og han er selvfølgelig forsikret. Lurer på om de som mener det bare er å avlive tenker det samme om besteforeldrene sine når de er eldre enn «forventet levetid»

Anonymkode: 08e96...8f3

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes budsjettet ditt ser bra ut. Jeg liker å ha Zoolac liggende i tilfelle løs mage, men det er jo ikke en løpende utgift.

Jeg har en elleve år gammel hund og han er selvfølgelig forsikret. Lurer på om de som mener det bare er å avlive tenker det samme om besteforeldrene sine når de er eldre enn «forventet levetid»

Anonymkode: 08e96...8f3

Jaa ikke sant, Jeg syntes også det var en kald tenkegang, man gjør jo alt for at dyret sitt skal ha det godt! Men at vi har forsikring betyr jo heller ikke at vi SKAL ha hunden levende om den er i store smerter daglig 😓 En hund fortjener også å bli gammel! ❤️

ts

• Liker 2
Skrevet

Dersom dette bare er et budsjett og ikke maksimalt av hva du kan bruke på hunden er det nok greit. 

Ofte er det fristende å kjøpe litt ektra utstyr og lignende. Og så er det jo godt å ha en buffer for uforutsette utgifter (ser du har  budsjettert med litt sparing).  Det går gjerne litt ekstra her og der, men så er det jo all kosen og gleden en får tilbake som gjør at det er jo verdt det.

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forsikring hos dnb, så det går Ann å forsikre en så gammel hund :P betaler 350 i mnd. Setter i tillegg til forsikring av 300 kr i mnd, totalt 3600 kr i året til andre ting som ikke dekkes av forsikringen (vaksine, evt øyedråper osv) Hunden bruker ikke noe dekke eller hundepoter, sjampo er ikke så dyrt og varer en god stund, har masse. Hunden har ikke flere tenner så tannkrem trenger jeg heller ikke 😅 klipper klærne selv 😊 Hva syntes du om budsjettet da? 😊

ts

Om hunden ikke har tenner, bør du ikke gi den tørrfor. Våtfor skal den ha!

Anonymkode: 6b7b0...a36

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Synes det ser bra ut jeg, lo høyt av at den ikke har flere tenner og trenger ikke tannkrem 😅

Anonymkode: c55ac...b1c

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hunden ikke har tenner, bør du ikke gi den tørrfor. Våtfor skal den ha!

Anonymkode: 6b7b0...a36

Jeg gir hunden det dyrlegen mener den skal ha, men ellers takk for råd du :) 

ts

• Liker 9
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes man skal ha forsikring uansett :) Selvfølgelig om noe alvorlig oppstår må man ta et valg, med råd fra dyrlegen. Men det er mye annet som kan dekkes av forsikring som ikke er super alvorlig og går på liv eller død!

ts

Det er klart at om man har forsikring, så går det kanskje an å velge annerledes enn uten. Men forutsetningen for å få forsikret en såpass gammel hund er vel at den har vært forsikret fra den var ung? Jeg lurer også på om forsikringsselskapet vil akseptere å betale for en operasjon til 40.000 på en elleve år gammel hund.

Det går forøvrig ikke an å sammenligne en hund med et menneske. Jeg gjør også oppmerksom på at gamle dyr og mennesker tåler narkose veldig dårlig; det kan være livsfarlig i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...