Gå til innhold

Strikkehjelp


2009

Anbefalte innlegg

Hei, håper det er noen der ute som kan hjelpe meg.

Jeg har nettopp fullført en genser fra petitknitt. Og er i utgangspunketet fornøyd, men det er noe som plager meg veldig. Oppskriften strikkes ovenfra og ned. For å lage v hals, så strikker man frem og tilbake på rundpinne. I glattstrikk. Senere samler man arbeider og strikker rundt på rundpinne. Men de rette maskene ser forskjellig ut på toppen av arbeidet og nede. Hva har jeg gjort galt? Den så jo ikke sånn ut på bildet. Er det noen som har noen tips?

legger ved et bilde for å vise hva jeg mener. 

A4C837FF-59B8-444B-A614-1C1DE6EE8880.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok av at du har forskjellig strikkefasthet når du strikker frem og tilbake vs rundt. Mulig det vil jevne seg ut i vask

Anonymkode: afe1c...597

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På instagramprofilen @skaberglaede så jeg et tips om at hvis det ser annerledes ut når du strikker frem og tilbake vs. rundt så kan det hende du strikker vrangmaskene vridd. Det gjorde jeg i mange mnd når jeg begynte å strikke. Anbefaler at du søker opp hvordan strikke rett/vrang bare for å dobbelsjekke at du gjør det riktig! Tipset som ble lagt ut ligger under høydepunktet "Holiday KAL" på instagramprofilen hennes, om du vil se hva jeg mener 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok av at du har forskjellig strikkefasthet når du strikker frem og tilbake vs rundt. Mulig det vil jevne seg ut i vask

Anonymkode: afe1c...597

Da skal jeg prøve å vaske med en gang🙂 Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tipse deg om dette; https://stellacharming.no/tutorial/strikk-rette-masker-fra-venstre-mot-hoyre/

det er lettere å få arbeid strikket «frem og tilbake» jevnt om du mestrer baklengs strikking 😛 

Anonymkode: afe1c...597

Spennende, den skal jeg sjekke ut. Aldri hørt om før, men det virker definitivt verdt et forsøk. Tusen takk🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, imjohansen skrev:

På instagramprofilen @skaberglaede så jeg et tips om at hvis det ser annerledes ut når du strikker frem og tilbake vs. rundt så kan det hende du strikker vrangmaskene vridd. Det gjorde jeg i mange mnd når jeg begynte å strikke. Anbefaler at du søker opp hvordan strikke rett/vrang bare for å dobbelsjekke at du gjør det riktig! Tipset som ble lagt ut ligger under høydepunktet "Holiday KAL" på instagramprofilen hennes, om du vil se hva jeg mener 😅

Jøsses er det sant? Kanskje jeg gjør det da, for dette har plaget meg på flere plagg. Må finne ut av det med en gang🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2009 skrev:

Jøsses er det sant? Kanskje jeg gjør det da, for dette har plaget meg på flere plagg. Må finne ut av det med en gang🤣

Det plagde meg også i lang tid, men jeg trodde det bare handlet om strikkefasthet som en over her skrev! Derfor unngikk jeg bevisst å strikke plagg frem og tilbake i lang tid, helt til jeg så det tipset på instagram. Da gikk det opp et lys for meg 😆😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, imjohansen skrev:

Det plagde meg også i lang tid, men jeg trodde det bare handlet om strikkefasthet som en over her skrev! Derfor unngikk jeg bevisst å strikke plagg frem og tilbake i lang tid, helt til jeg så det tipset på instagram. Da gikk det opp et lys for meg 😆😅

Jeg sjekket der nå, men jeg strikker vrangt riktig. Så da må det være strikkefastheten da eller? Altså jeg må strikke strammere eller løsere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "beina" på maskene er i kryss på annenhver pinne så strikker du nok vridd vrang. Jeg gjorde det lenge 🤭 fikk alltid et sånt halvmåneformet parti på rumpa når jeg strikker bukser høyere bak. 

Men det kan godt være strikkefastheten din som er problemet. I såfall kan du strikke tilbake vrangt med en størrelse mindre pinne. Lag noen prøvelapper så finner du ut hvor stor forskjell du trenger på pinnene. 

Jeg syns det er best å strikke rett frem og tilbake. Alt så jeg bytter mellom venstre og høyrehåndsstrikking. Det gir et veldig jevnt resultat og jeg slipper vrangmasker. Du finner instruksjonsvideoer på nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2009 skrev:

Jeg sjekket der nå, men jeg strikker vrangt riktig. Så da må det være strikkefastheten da eller? Altså jeg må strikke strammere eller løsere?

Sjansen er nok størst for at du strikker vrangmaskene for løst. Det er lettere å gå ned i pinnestørrelse fremfor å stramme mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 2009 skrev:

Jeg sjekket der nå, men jeg strikker vrangt riktig. Så da må det være strikkefastheten da eller? Altså jeg må strikke strammere eller løsere?

Det kan også hende at du strikker rettmaskene vridd, bare sånn for å utelukke det også. Om det ikke er tilfellet kan du prøve mindre pinne på vrangsiden, evt passe på at du strammer mer til på vrangsiden.

Nå vet jeg ikke om du har planer om å rekke opp hele denne blusen siden du er ferdig, men det kan jo være greit å komme til bunns i problemet så du slipper det i fremtiden😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevner det, mohair er et herk å rekke opp etter vask. Jeg tror kanskje du strikker vrangmasker løsere enn rettmasker, i så fall er det lurt å strikke vrangt med et halvt pinnenummer mindre. Hvis det hjelper anbefaler jeg å bruke utskiftsbare pinner, så du slipper å styre med flere rundpinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg synes faktisk det ble litt kul effekt! Siden det er jevnt over skuldrene og overkroppen så så det faktisk ut som det skulle være slik! Synes alle har de samme strikkaklærne fra Petite knit, så synes denne faktisk var finere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...