Gå til innhold

Lydisolering leilighet - tips ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet til den erkjennelse at jeg må isolere opp mot naboene over. Jeg har skjønt at man bør ha lydbøyler (?) for å få dempet tramping, men er det annet jeg må tenke på?

Og hva er minste antall cm man kan ha for å få en effekt? Takhøyden er ikke all verden, og jeg ønsker minst mulig cm ned.

Takker for råd! :) 

Anonymkode: 64ba8...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke til å hjelpe mot tramping. 

Betongen overfører vibrasjoner fra trampingen. 

Anonymkode: c0385...809

Skrevet

Trampingen vil du høre uansett da lyden fravtrampingen også spres via veggene dine. Betongblokker som er dårlig isolerte er helt grusomt og jeg forstår deg godt. Men det beste er å flytte dessverre.

Anonymkode: eac87...acc

Skrevet

Det ryker fort 10cm ved lydisolering av tak.

• Liker 1
Skrevet

Du kan alltids høre med de over om de skal bytte gulv i fremtiden, om du er villig til å spandere/bidra økonomisk til lydisolering av gulvet deres istedenfor. Det kan bli billigere enn å ta taket i din leilighet

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ikke til å hjelpe mot tramping. 

Betongen overfører vibrasjoner fra trampingen. 

Hm. Jeg trodde det var det bøylene var til for - altså å ta av for vibrasjonene?

Skrevet
17 minutter siden, Morten1 skrev:

Det ryker fort 10cm ved lydisolering av tak.

Ja, det var det jeg var redd for....

Skrevet

Kan tenktes det hjelper rimelig bra med nedlekting 48mm med Rockwool, lydreduksjonsbøyle og to lag gips. 

Lydisolering av rom - viivilla.no

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Jeg trodde det var det bøylene var til for - altså å ta av for vibrasjonene?

Du trodde riktig.

Men vibrasjon skal fortsatt forplantes videre , blir kanskje litt stillere fra taket men skal merkes fra veggene.

Jeg tror at eneste måte å få det til (delvis) er å lage ett slags leilighet i leiligheten hvor det finnes så få kontakt punkter mellom de to som mulig. Blir dyrt det ,leilighet mister kvm ,blir kanskje umulig å selge senere og egentlig kommer ikke til å løse problemet noe særlig.

Annen mulighet er at de over deg isolerer under gulvet bedre. 

Hvis tramping plager deg mye så må du vurdere å flytte.

Hadde samme problem som deg ,holdt ut i 3 år ,vurderte mange løsninger akkurat som deg nå.

Jeg flytta til slutt.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trodde riktig.

Men vibrasjon skal fortsatt forplantes videre , blir kanskje litt stillere fra taket men skal merkes fra veggene.

Jeg tror at eneste måte å få det til (delvis) er å lage ett slags leilighet i leiligheten hvor det finnes så få kontakt punkter mellom de to som mulig. Blir dyrt det ,leilighet mister kvm ,blir kanskje umulig å selge senere og egentlig kommer ikke til å løse problemet noe særlig.

Annen mulighet er at de over deg isolerer under gulvet bedre. 

Hvis tramping plager deg mye så må du vurdere å flytte.

Hadde samme problem som deg ,holdt ut i 3 år ,vurderte mange løsninger akkurat som deg nå.

Jeg flytta til slutt.

Håper å slippe det, da...

Jeg tåler litt lyd, og det skulle bare mangle. Så hvis jeg hadde fått dempet det en del, hadde det hjulpet betraktelig. Nå har familien nevnt at de kommer til å flytte, så kanskje jeg bare skal dytte inn propper og avvente litt.

Skrevet

Uff, hadde samme problem der jeg bodde tidligere eller jeg fikk det da nye folk flyttet inn. De la jukseparkett i stedet for linoleum som var der fra før. Da ble det så mye "bråk"  at jeg hørte katten gå over gulvet.
Da jeg var ung og bodde i blokk så hadde alle linoleum/vinyl på gulvet og da hørte vi svært lite i forhold til de moderne gulvene nå.
Hvis du får ny nabo som skal pusse opp, så hør om de ikke kan legge trinnlydsplanker under nytt tregulv.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Belima skrev:

Uff, hadde samme problem der jeg bodde tidligere eller jeg fikk det da nye folk flyttet inn. De la jukseparkett i stedet for linoleum som var der fra før. Da ble det så mye "bråk"  at jeg hørte katten gå over gulvet.
Da jeg var ung og bodde i blokk så hadde alle linoleum/vinyl på gulvet og da hørte vi svært lite i forhold til de moderne gulvene nå.
Hvis du får ny nabo som skal pusse opp, så hør om de ikke kan legge trinnlydsplanker under nytt tregulv.

Det er jo et godt forslag som er greit å ta med seg :) 

Skrevet

Dobbel gips i vegger og tak.

Anonymkode: e254c...de8

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 21.10.2020 den 9.38, Morten1 skrev:

Du kan alltids høre med de over om de skal bytte gulv i fremtiden, om du er villig til å spandere/bidra økonomisk til lydisolering av gulvet deres istedenfor. Det kan bli billigere enn å ta taket i din leilighet

Mye bedre. Når  jeg fikk lagt nytt gulv ble det lagt inn en matte  som demper lyder, det var mitt inntrykk. Hva den heter må man helst ikke spørre om. Det er en matte som er varmeførende, ser ut som skumgummi eller noe, i tynt format. 

Bruker ikke fryse, men mulig den demper lyder fra tv osv. 

En jeg kjenner klager på spillelyder fra sine nye naboer. Har prøvd å si flere ganger at når man bor i en bygård er det lyder. Pluss at de nye naboene aldri bråker. Var der selv og sa at de må dempe lyd fordi det blir for mye sony nede. 

Endret av Jytte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...