Gå til innhold

Influensavaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ung dame på 37 år. Hvorfor må jeg ta vanlig influensavaksine? Jeg er aldri syk. Aldri forkjølet, aldri vondt i halsen. Har 0 fravær på jobb på 12.året. Nå maser alle om at jeg må ta den vaksinen. Det er jo valgfritt. 

Anonymkode: d1587...2e6

Videoannonse
Annonse
Gjest Bamse20
Skrevet

Folk maser på meg å, jeg gir dem et enkelt og klart svar:

"Pass på deg selv, så passer jeg på meg sjøl"

Skrevet

Hvem er disse "alle"? Det er jo risikogruppene som er anbefalt vaksinen. Det er ikke nok vaksiner til alle.

Anonymkode: 61d23...34a

• Liker 5
Skrevet

Alle får ikke influensavaksine. Er man ikke i risikogruppe eller helsepersonell så blir man avvist.

Anonymkode: 66927...b5f

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Bamse20 skrev:

Folk maser på meg å, jeg gir dem et enkelt og klart svar:

"Pass på deg selv, så passer jeg på meg sjøl"

De vil ha en grunn hvorfor jeg ikke vil. Jobber på skole og ansatte kunne få gjennom bedriftshelsetjenesten. De vil unngå fravær, men hvert eneste år blir alltid de vaksinerte syke og må holde seg vekke fra jobb. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vil ha en grunn hvorfor jeg ikke vil. Jobber på skole og ansatte kunne få gjennom bedriftshelsetjenesten. De vil unngå fravær, men hvert eneste år blir alltid de vaksinerte syke og må holde seg vekke fra jobb. 

Det er jo ikke bare for å unngå fravær, men for å ikke smitte barna du jobber med! Jeg jobber også med barn og gjør selvfølgelig alt for å beskytte dem, spesielt i år! 

Anonymkode: 46c8e...cdf

• Liker 5
Skrevet

Alle vaksinene som finnes i landet skal kun gis til pasienter i risikogrupper eller helsepersonell med pasientnær kontakt, dette er gjeldende i første omgang frem til 1.desember. Er man lærer uten risikofaktorer (eller alder over 65 år) gjøres det feil dersom du tilbys vaksinen. Vi må verne om de sårbare gruppene først. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Paloma_ skrev:

Alle vaksinene som finnes i landet skal kun gis til pasienter i risikogrupper eller helsepersonell med pasientnær kontakt, dette er gjeldende i første omgang frem til 1.desember. Er man lærer uten risikofaktorer (eller alder over 65 år) gjøres det feil dersom du tilbys vaksinen. Vi må verne om de sårbare gruppene først. 

Men da er det også feil at apotekene kan sette disse vaksinene uten resept fra en fastlege!

Anonymkode: b7553...fc1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det også feil at apotekene kan sette disse vaksinene uten resept fra en fastlege!

Apotekene kan ikke sette på de som ikke oppfyller kravene de heller

Anonymkode: 8b6f3...9ec

• Liker 4
Skrevet

Håper det kommer en effektiv influencervaksine snart

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apotekene kan ikke sette på de som ikke oppfyller kravene de heller

Anonymkode: 8b6f3...9ec

Men på apoteket finnes det ingen steder å kontrollere det, det gjør det hos fastlegen!

Skrevet

Bare vent, de kommer til å mase mere, vaksinemaset har ikke begynt en gang.

Anonymkode: 77f8c...e56

Skrevet

Jeg er helsepersonell, og tar selvsagt influensavaksine. Så vidt jeg vet, har jeg aldri i mitt 43 år lange liv noensinne hatt influensa, selv før jeg begynte å vaksinere meg, men jeg føler det er et særdeles dårlig argument for å la være.

Det blir litt som om jeg skulle latt være å ha blitt vaksinert mot Hepatitt B i sin tid, fordi sannsynligheten er svært minimal for at den ene gangen jeg mot formodning skulle stukket meg på en kanyle/instrument på jobb, hadde dette vært i forbindelse med behandling av en HepB-positiv pasient.

Anonymkode: 36a5c...34d

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om du jobber på skole, og har nærkontakt med barn, bør jo grunnen være temmelig åpenbar for deg, spesielt med tanke på alt snakket om pandemi og vaksiner.. 

Du beskytter ANDRE om du vaksinerer deg... Ikke alle kan ta vaksiner. Noen er allergiske. Da er de avhengig av at andre ikke smitter dem. 

Vaksinen beskytter ikke 100% mot influensa. Det varierer fra år til år hvor effektiv den er, noen ganger er den ikke mer enn 60% effektiv. 

MEN: de som er vaksinerte og som likevel blir syke, har som regel mildere sykdomsforløp, og blir fortere frisk. 

Jeg synes det er egoistisk og idiotisk å ikke ta vaksinen om man jobber tett på andre, som ikke har et valg om å være nær deg. 

I år er det riktignok mangel, og de i risikosonene bør og skal prioriteres, men ellers? Jeg synes det burde vært obligatorisk for helsepersonell, lærere, og andre som jobber tett på folk (og spesielt folk som MÅ være i nærheten av deg - ungene kan ikke holde seg vekke fra skolen for å beskytte seg mot deg). 

Anonymkode: 755c9...214

• Liker 5
Skrevet

Kan jeg få din? Jeg er lærer og pleier å ta den, men i år må jeg vente, siden jeg ikke er i risikogruppen. 

Anonymkode: cf72c...cc9

Skrevet

Jobber du i helsevesenet er det lurt å ta vaksinen slik at du evt. ikke smitter pasienter.

Anonymkode: 247d0...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...