Gå til innhold

Gi opp kampen mor kiloene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 2 år siden ble jeg ganske alvorlig lungesyk, og måtte på heftig kortison-behandling samt andre medisiner. I tillegg fikk jeg påvist anemi og indre blødninger. Blør enda uten at de fant noe på hverken gastroskopi eller koloskopi. La på meg over 25 kg i løpet av bare noen måneder. Har siden i sommer begynt å føle meg bedre, kutta ut kortison og prøvde virkelig å gå inn for å kvitte meg med kiloene. Problemet er at det går så sinnsykt sakte, for jeg er ikke i fysisk form til å kunne trene noe særlig, og fått beskjed av legen at med lungene mine så er det ikke noe håp for å klare å kunne gå lange turer igjen slik jeg gjorde før. 

Jeg gikk fra 68 kg til 94 kg i løpet av bare noen måneder. Har siden i sommer bare gått ned 6 kg... Og jeg merker at jeg mister lett motivasjon, spesielt på dårlige dager hvor jeg ikke engang er istand til å lage meg sunn kalorifattig mat, og det blir en frossenpizza for å få i meg NOE.. (blir enda dårligere av å ikke spise). 

Jeg er 38 år, og selvom jeg mistrives med å være så tykk så mistrives jeg mer med å hele tiden følge med på vekta, hele tiden bli skuffet over at jeg ikke har gått ned mer, og å leve så strikt som jeg må for å komme meg ned til omtrent der jeg var før. Så lurer litt på å bare gi opp hele greia, fornye garderoben (noe som egentlig er på tide allikevel) og heller kle meg mer etter alder og fasong... Og slippe å konstant tenke på kalorier og holde meg unna all mat jeg liker... Samtidig så mistrives jeg så innmari i denne blubbe-kroppen. Blir kvalm av å se meg selv i speilet...

Hva hadde dere gjort? Holdt ut med vekta eller en ekstremt streng diett for å bli normalt slank? Pest eller kolera-valg føler jeg selv... 

Anonymkode: f0e80...fad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

for jeg er ikke i fysisk form til å kunne trene noe særlig, og fått beskjed av legen at med lungene mine så er det ikke noe håp for å klare å kunne gå lange turer igjen slik jeg gjorde før

Det er legene tvunget til å si, det har de sagt før omen i min familie som virkelig viate motsatt med ågå lange bratte fjellturer.

Anbefaler deg å gå turer. Lange rolige turer skal gå fint.

Prøv 5/2 dietten. Fast 2 ganger i uken og spis vanlig resten. Jeg har prøvd det når jeg skadet foten og måtte være uten trening lenge og gikk ned 2 kilo i mnd. Det er enkelt ved at du ikke trenger å tenke så mye. 

Hold deg slank, forbrenningen går enda mer ned hvor eldre du blir.

Anonymkode: d6ff0...4ab

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er neimen ikke lett, det der, det er bare to alternativer, og begge er omtrent like ille... hmmmm.... jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv engang :vetikke: uff... så trist å være i et sånt dilemma!

Anonymkode: 77814...439

• Liker 1
Skrevet

Ville hatt fokus på variert kosthold fremfor vekt ja. Det er lov å spise frossenpizza! 

Da forsvinner kanskje noen av kiloene, men det viktigste er at psyken din muligens bedrer seg.

Ville fokusert på din psykiske helse nå. Ta vare på deg selv ❤️ Gjør noe som gjør deg glad. Strikk, ring eller besøk familie/venner, neglelakk, lese bøker kan være fine og enkle alternativ

Anonymkode: e8b26...17b

• Liker 2
Skrevet

Nå har du sluttet med kortison, så nå kan du klare det. Jeg har gått ned mine kg uten å bevege meg, så jeg vet det går. 

Jeg gikk ned med å spise mindre karbohydrater og kalorier. Løsningen for dårlige dager var å finne mat som var like lett, eller lettere enn frossenpizza. Det er en del mikromat som er greit og det er også mye mat du kan lage i ildfast form. 

Anonymkode: 73417...56b

• Liker 2
Skrevet

Trening er gram, kosthold er kilo. 

Anonymkode: 27300...ebc

• Liker 1
Skrevet

Hva med en mellomting? Kjøpe litt nye klær så du føler deg fin, kjøpe inn litt mer sunn mat og mindre energitett mat som frossenpizza. Jeg er også syk, og orker ikke lage mat. Men tar meg en banan, en fiskekake på gaffel eller ferdig-wok-blanding. Knekkebrød og ferdigsupper. Et eple og en gulrot. 

Husk at nå har du vært i unntakstilstand pga sykdom. Vær litt snill med deg støv, og vær tålmodig:)

Anonymkode: b7ea3...4fb

• Liker 1
Skrevet

Må legge til at minus 6kg siden i sommer er da veldig bra! Syns ikke det er sakte i det hele tatt:)

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er legene tvunget til å si, det har de sagt før omen i min familie som virkelig viate motsatt med ågå lange bratte fjellturer.

Anbefaler deg å gå turer. Lange rolige turer skal gå fint.

Har prøvd det, begynte rolig, men måtte gi meg etter få minutter pga lufthunger. Var så vidt jeg klarte å komme meg tilbake til bilen. (Hadde heldigvis med en sjåfør). Var sengeliggende i flere dager etterpå. Tok dette opp med legen, og det var da han sa at jeg måtte regne med at jeg sannsynligvis aldri ville klare det igjen. Han anbefalte meg å fortsette å prøve, kjøpe en ryggsekkstol så jeg kunne ta pauser når det trengtes, men jeg ville sannsynligvis aldri igjen klare lange turer i raskt tempo som jeg gjorde før... 

Prøv 5/2 dietten. Fast 2 ganger i uken og spis vanlig resten. Jeg har prøvd det når jeg skadet foten og måtte være uten trening lenge og gikk ned 2 kilo i mnd. Det er enkelt ved at du ikke trenger å tenke så mye. 

Hold deg slank, forbrenningen går enda mer ned hvor eldre du blir.

Har kikket en del på den, men ikke helt klart å sette meg inn i den. Med tanke på faste er det nok ikke noe for meg, da jeg blir dårlig av å ikke spise.. Men takker for tips, skal lese meg mer opp på den.. 

Ville hatt fokus på variert kosthold fremfor vekt ja. Det er lov å spise frossenpizza! 

Da forsvinner kanskje noen av kiloene, men det viktigste er at psyken din muligens bedrer seg.

Ville fokusert på din psykiske helse nå. Ta vare på deg selv ❤️ Gjør noe som gjør deg glad. Strikk, ring eller besøk familie/venner, neglelakk, lese bøker kan være fine og enkle alternativ

Anonymkode: e8b26...17b

Det å finne på noe når jeg er istand til det er ikke noe problem :)  Men er nok som du sier, må prøve å ikke banke opp meg selv de dagene det går skeis, for kalori-inntaket på de gode dagene er jo godt innafor... Så får det heller bare gå litt saktere enn hva hjernen vil... 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du sluttet med kortison, så nå kan du klare det. Jeg har gått ned mine kg uten å bevege meg, så jeg vet det går. 

Jeg gikk ned med å spise mindre karbohydrater og kalorier. Løsningen for dårlige dager var å finne mat som var like lett, eller lettere enn frossenpizza. Det er en del mikromat som er greit og det er også mye mat du kan lage i ildfast form. 

Anonymkode: 73417...56b

Har du forslag til slik mat, som er like enkelt som frossenpizza? 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en mellomting? Kjøpe litt nye klær så du føler deg fin, kjøpe inn litt mer sunn mat og mindre energitett mat som frossenpizza. Jeg er også syk, og orker ikke lage mat. Men tar meg en banan, en fiskekake på gaffel eller ferdig-wok-blanding. Knekkebrød og ferdigsupper. Et eple og en gulrot. 

Husk at nå har du vært i unntakstilstand pga sykdom. Vær litt snill med deg støv, og vær tålmodig:)

Ja, kanskje det... Har nok mye å si for selvfølelsen at jeg føler meg bra mens jeg går ned.. Og at klærne jeg stort sett fikk på meg ble "stjålet" fra mammas klesskap, fordi jeg nektet å kjøpe klær til denne tjukke kroppen, jeg skulle jo ned igjen på no time.. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at minus 6kg siden i sommer er da veldig bra! Syns ikke det er sakte i det hele tatt:)

What? Det er jo mindre enn 0,5 i uka! Ser på div tråder at folk går ned minimum 0,5 og mange så mye som 3 kg i uka... Skjønner at de som går ned over 1.5 i uka ofte har mye mer å ta av enn meg, men allikevel... Men tusen takk for støtte :)

TS

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dersom du har slutta på kortison, er det vel ikke noen grunn til at du ikke skal klare å gå ned i vekt?

Trening har lite å si for vekt, så det har ikke noe særlig å si at du ikke kan trene. Hvis du ikke orker å lage mat (antar du ikke har noen som kan lage mat for deg?) er det mange andre kjappe alternativer som har mye mindre kalorier enn frossenpizza, som fiskekaker, pasta med ferdigsaus, posesuppe, havregrøt, egg eller bare brødskiver med sunt pålegg. Fyll opp med grønnsaker som gulrot, tomat, agurk, paprika osv, som kan spises rå så du slipper å drive med koking/steking.

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What? Det er jo mindre enn 0,5 i uka! Ser på div tråder at folk går ned minimum 0,5 og mange så mye som 3 kg i uka... Skjønner at de som går ned over 1.5 i uka ofte har mye mer å ta av enn meg, men allikevel... Men tusen takk for støtte

Jeg har gått ned 8 kg. siden 1. mai, og er kjempefornøyd.  Det er under 0,5kg. pr. uke.  

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd det, begynte rolig, men måtte gi meg etter få minutter pga lufthunger. Var så vidt jeg klarte å komme meg tilbake til bilen. (Hadde heldigvis med en sjåfør). Var sengeliggende i flere dager etterpå. Tok dette opp med legen, og det var da han sa at jeg måtte regne med at jeg sannsynligvis aldri ville klare det igjen. Han anbefalte meg å fortsette å prøve, kjøpe en ryggsekkstol så jeg kunne ta pauser når det trengtes, men jeg ville sannsynligvis aldri igjen klare lange turer i raskt tempo som jeg gjorde før... 

Har kikket en del på den, men ikke helt klart å sette meg inn i den. Med tanke på faste er det nok ikke noe for meg, da jeg blir dårlig av å ikke spise.. Men takker for tips, skal lese meg mer opp på den.. 

Det å finne på noe når jeg er istand til det er ikke noe problem :)  Men er nok som du sier, må prøve å ikke banke opp meg selv de dagene det går skeis, for kalori-inntaket på de gode dagene er jo godt innafor... Så får det heller bare gå litt saktere enn hva hjernen vil... 

Har du forslag til slik mat, som er like enkelt som frossenpizza? 

Ja, kanskje det... Har nok mye å si for selvfølelsen at jeg føler meg bra mens jeg går ned.. Og at klærne jeg stort sett fikk på meg ble "stjålet" fra mammas klesskap, fordi jeg nektet å kjøpe klær til denne tjukke kroppen, jeg skulle jo ned igjen på no time.. 

What? Det er jo mindre enn 0,5 i uka! Ser på div tråder at folk går ned minimum 0,5 og mange så mye som 3 kg i uka... Skjønner at de som går ned over 1.5 i uka ofte har mye mer å ta av enn meg, men allikevel... Men tusen takk for støtte :)

TS

Ikke sammenlign deg med andre! Mener å ha hørt at 0,5-1 kg er fornuftig vektnedgang. Og om du går ned under 0,5 så er det helt greit! Det går i riktig retning. I din situasjon vil jeg anta at hverdagsaktivitet er godt nok. Tenk heller langsiktig vektnedgang enn rask vektnedgang.

Anonymkode: 44612...5ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ned i vekt, sakte men sikkert. Er også kronisk syk og trening utgår derfor. 

Jeg spiser normal middag. Frokost, lunsj, kvelds består av to skiver med pålegg, havregrøt, lomper med pålegg/egg.  Logger alt i lifesum, og da er det veldig lett å følge med. Kun viljen det står på da. Passer også på å ikke drikke kalorier. Har gått ned 10 kg siden januar, og det er jeg godt fornøyd med. Skal ned 5 til, men det må ikke skje fort. 

Har også kosedag på lørdag, hvor jeg unner meg litt ekstra. 

• Liker 1
Skrevet

Kosthold er kilo, trening er gram. 

En dårlig dag, har ingen innvirkning så lenge de fleste er bra. 

6 kg ned denne sommeren er fantastisk! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...