Gå til innhold

Celleforandringer-hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så godt å våkne til så mange fine innlegg.  Tusen takk. Jeg sovnet til slutt også. :)

Anonymkode: d0bfb...7e2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til, TS. Dette fikser du 😄

Anonymkode: c2fb2...67f

• Liker 1
Skrevet

Tatt ny celleprøve og biopsi. 

Gråter masse og er livredd. Livredd..  

Skrevet

Dette går nok helt fint skal du se, i de aller aller fleste tilfeller gjør det jo det🤗❤️

Anonymkode: 45cc3...e1a

Skrevet

Les tråden på nytt fra start, mange gode og forhåpentligvis beroligende innlegg her. 

Samtidig så er det helt ok å være redd også. Fokuser på pusten din, og la deg selv få lov til å være redd. Det du opplever nå vil ikke vare, du vil få svar etterhvert, og da vet du mer om hva som ligger foran deg. Du er oppdaget og inne i systemet, de vil ta vare på deg videre, uansett hva veien videre blir. 

Anonymkode: 2d16f...f89

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les tråden på nytt fra start, mange gode og forhåpentligvis beroligende innlegg her. 

Samtidig så er det helt ok å være redd også. Fokuser på pusten din, og la deg selv få lov til å være redd. Det du opplever nå vil ikke vare, du vil få svar etterhvert, og da vet du mer om hva som ligger foran deg. Du er oppdaget og inne i systemet, de vil ta vare på deg videre, uansett hva veien videre blir. 

Anonymkode: 2d16f...f89

2 uker er lenge å vente på svar, samtidig beroliget gynekologen meg med at jeg var i gode hender og at dette  ble oppdaget tidlig. Så det går mest sannsynlig veldig bra. 

Hadde grudd meg til biopsien også, men det kjente jeg jo ikke i det hele tatt. Fikk lokalbedøvelse. 

Skrevet
På 20.10.2020 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker mye nå. Om dette er kreft, eller blir det, hvor mye mer av ungenes oppvekst får jeg være med på...:(   

Da jeg hadde grove celleforandringer (stadiet før kreft) ringte de å sa at jeg måtte inn til nye prøver omgående. Vet ikke om det er rutine, men jeg tror ikke de bare sender en enkel sms på kveldstid ved alvorlige forandringer. Møkkakjærringa som ringte meg, ringte å sa at jeg muligens hadde kreft, så jeg måtte inn igjen... helt fjern måte å gjøre det på, da jeg "bare" hadde forandringer. Var noen grusomme uker mens jeg ventet på svar! 

Forøvrig var prosessen for meg nye prøver, og deretter konisering. Gikk veldig fint 😊

Anonymkode: 4f6a3...e54

• Liker 1
Skrevet

Hold oss oppdatert da! 

• 4 uker senere...
Skrevet

I dag er det en måned siden jeg tok biopsi.

Ikke noe svar ennå.

Forferdelig ventetid.

Skrevet

Det er kraftig overdrevet. masse kjerringer som har laget masse drama rundt det her, fremstilles som omtrent alle får denne kreften lettm .De aller aller fleste får aldri denne kreften i utgangspunktet, og når de leter etter noe som KAN bli kreft så finner de noe. Også høres det så grusomt ut, med celleforandringer.

Sannheten er at det er høyst usannsynlig at du ville få dette i utgangspunktet. Vi snakker nesten hiv statistikker. Og med den hjelpen du da får, så får du ikke livmorhalskreft. Det er ofte damer litt oppi årene som får det, og svært få damer får det.

Du trenger ikke bekymre deg. Jeg vet dette går bra. 

Anonymkode: 9fed5...a59

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kraftig overdrevet. masse kjerringer som har laget masse drama rundt det her, fremstilles som omtrent alle får denne kreften lettm .De aller aller fleste får aldri denne kreften i utgangspunktet, og når de leter etter noe som KAN bli kreft så finner de noe. Også høres det så grusomt ut, med celleforandringer.

Sannheten er at det er høyst usannsynlig at du ville få dette i utgangspunktet. Vi snakker nesten hiv statistikker. Og med den hjelpen du da får, så får du ikke livmorhalskreft. Det er ofte damer litt oppi årene som får det, og svært få damer får det.

Du trenger ikke bekymre deg. Jeg vet dette går bra. 

Anonymkode: 9fed5...a59

Masse lykke til Ts 🤞 for at alt får bra. 

Hver uke er det nye heterofile som får beskjed om at de er  hiv positiv i Norge, men sikkert kjekt for de å vite at de bare  har hatt litt uflaks. 

Anonymkode: 7f162...cf5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er utrolig vanlig. '
Celleforandringer kommer fra HPV viruset, hovedsakelig HPV 16 og 18 som er de mest agressive typene HPV. Omtrent alle seksuelle aktive kvinner vil få HPV minst en gang i livet, og som regel går infeksjonen over av seg selv ila en 2 årsperiode. 
Men noen ganger gjør den ikke det, og det blir forandringer på livmortappen. 

DET ER IKKE KREFT! Men det kan bli kreft om det får gå ubehandlet. 
Ingenting å bekymre seg for iallefall ikke enda. Har selv hatt det, og fått fjernet hele porta nederst på livmortappen. 

Få utskrevet HPV vaksinen, den vil beskytte litt mer mot framtidig infeksjon. OBS. Den koster 1500 kr sprøyte (helt utrolig for noe som kan redde kvinneliv og kvinnehelse med stor margin) og du må ha 3 stykk ila en 8mnd periode.

Til dere som har døttre så ville jeg nok personlig vært ganske påan for at de skulle få vaksinen så tidlig som mulig.

Endret av Huffda
Skrevet

For å være helt ærlig, hadde jeg satt mye større pris på positiv prøve på celleforandringer, fremfor negativ prøve i februar og diagnosert tumor på størrelse med en plomme på innsiden av livmorhalsen, med spredning til lymfene i november.

Anonymkode: 7bdd9...7fd

Skrevet

Åårh.. kjenner angsten. Jeg fikk også svar etter en celleprøve at jeg hadde HPV 16 (en av de mest aggressive) og uklare funn på celleprøven. Dette var på telefon fra gynokologen. Hun anbefalte meg å ta en biopsi. Den kvelden gråt både jeg og samboeren min. Jeg var sikker på at «nå er det kreft og jeg kommer til å ende opp som Thea Steen» 😰 Mye av angsten kom også fordi jeg i utgangspunktet slet med en del blødninger som kan være et symptom på livmorhalskreft. Noen forferdelig lange uker senere fikk jeg svar på biopsier jeg hadde tatt. Ingen celleforandringer. Og etterpå har jeg tatt flere prøver og alle viser normale celler, men jeg har fortsatt HPV viruset og har sannsynligvis gått med det lenge uten å få celleforandringer av det. På grunn av dette viruset må jeg teste meg jevnlig hver 6. mnd. Jeg er ekstremt glad for at jeg ikke har fått påvist noe forandringer, men angsten ligger jo der enda fordi jeg vet det kan skje når man har viruset. 

Og så er det slik også at ingen forskere eller leger vet om man noen gang kan bli kvitt viruset. Det er nemlig teori om at viruset kan gå i dvale og ikke slå ut på tester for at du så plutselig er HPV positiv igjen når man f.eks har hatt litt lavt immunforsvar. 

Jeg har lest omtrent det som går an å leses om HPV og kreft 😬

Anonymkode: 11636...b05

Skrevet
På 20.10.2020 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Takk for all oppmuntring og klare tanker.

Det blir ikke mye søvn på meg i natt... kommer til å sitte på sengekanten til ungene og stryke på dem. 

Det går nok sikkert bra, men det er ikke noe godt nå. 

Jeg har gått gjennom dette og hadde like mye panikk som deg. Jeg fikk først påvist ASCUS forandringer og så grove forandringer etterpå. Tok biopsi og ble så konisert. Som gynekologen min sa, hun har i løpet av 30 års yrke aldri opplevd slike celleprøver som har vist seg å være kreft. Det er kun en forandring som de må følge opp og se om det evt er såpass at du må koniseres. Slapp av og pust og ikke Google mer, dette går helt fint 🥰

Anonymkode: e015a...410

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange må ta celleprøver gjevnlig grunnet forandringer som kommer av HPV virus. Man kan gå med dette i mange år uten at det utvikler seg, det kan utvikle seg sakte over tid eller raskt. Jeg hadde viruset i kroppen i flere år før det plutselig begynte å utvikle seg i rekordfart. I løpet av under 1 år gikk det fra bittesmå forandringer til kraftig utslag og biopsi hver 1.5 mnd. før en av overlegene var "uheldige" og klippet vekk en veldig stor bit (på størrelse med 0.8 cm x 0.8 cm.) med medisin samtidig var faktisk celleforandringen "normal" igjen en liten stund før den til slutt ble på stedet hvil. Jeg hadde begynnende livmorhalskreft så når det viste seg at det gikk i dvale etter at en stor bit ble tatt fikk jeg dog operasjon til å fjerne både livmor og livmorhals tre år etter da jeg hadde endometriose samtidig. Som oftest tar det veldig lang tid før det blir kreft OM det blir det og da fjerner de det angrepne området før du følges opp en stund etter for å forikre om at alt er tatt. Veninnen min har hatt begynnende kreft og der fjernet de det angrepne området slik jeg beskrev et par setninger opp. Masse lykke til. Dette går nok bra, men forstår du er redd og det er lov! 🌺💞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...