Gå til innhold

Celleforandringer-hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det vanlig? Hvorfor har jeg aldri hørt om noe slik!? Eller noen som har gjort dette?

Herreud, jeg ser livet mitt passere i revy. Fælt å få en sms som ikke kan besvares så sent på kveld. 

Anonymkode: d0bfb...7e2

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig? Hvorfor har jeg aldri hørt om noe slik!? Eller noen som har gjort dette?

Herreud, jeg ser livet mitt passere i revy. Fælt å få en sms som ikke kan besvares så sent på kveld. 

Veldig mange som har vært gjennom dette. Celleforandringer er IKKE kreft :)

• Liker 3

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke sjekket hvorfor du tar celleprøver? 

Anonymkode: bf31c...9a9

• Liker 1
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke sjekket hvorfor du tar celleprøver? 

Jo. Såklart. Men når en får et kryptisk svar på sms på kveldstid, så blir en redd. Hvis du ikke har noe konstruktivt å bidra med så foreslår jeg at du går ut fra denne tråden. 

• Liker 5
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Såklart. Men når en får et kryptisk svar på sms på kveldstid, så blir en redd. Hvis du ikke har noe konstruktivt å bidra med så foreslår jeg at du går ut fra denne tråden. 

Måtte bare spørre siden du sa du aldri har hørt om celleforandringer.

Er ikke så mye mere konstruktivt å komme med. Er ganske rett frem utover, biopsi først så kanskje konisering. Begge deler går kjapt og enkelt. 

• Liker 3
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte bare spørre siden du sa du aldri har hørt om celleforandringer.

Er ikke så mye mere konstruktivt å komme med. Er ganske rett frem utover, biopsi først så kanskje konisering. Begge deler går kjapt og enkelt. 

Jeg mener jeg har aldri hørt om noen som har måttet tatt ny prøve(vevspøeve) eller blitt konisert.  Celleforandringer har jeg hørt om.  Har bare hørt om celleprøve, og kreft. Ikke om alt annet.

Trenger ikke være farlig det her, men skjønner en blir litt rystet. Har vært der selv. Fikk telefon. Gråten kom spontant og hørte kirkeklokker slå. Tenkte myyye rart en stund der gitt.

Men en tar prøvene akkurat på grunn av at en skal oppdage slikt og ta tak i det før det blir farlig. Derfor det er så viktig å ta de prøvene hvert tredje år :) De vil nå ta en prøve til for å se om det er så mye celleforandring at litt av livmorhalsen må fjernes. Det kan skje uten narkose.

Celleforandring er forstadiet til det så skumle ordet kreft. Forstadie er ikke kreft, men kan bli over tid. Derfor vil en ha det vekk om det er over den mengden som de tror kroppen kan fikse opp i selv. Jeg kan ikke love deg at det ikke er noe farlig på gang. Men statistikken tilsier at det ikke er det. Og at du er bland de heldige som er fanget opp før det blir farlig.

Klemmer ;)

Anonymkode: 1aeb5...e92

• Liker 2
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være farlig det her, men skjønner en blir litt rystet. Har vært der selv. Fikk telefon. Gråten kom spontant og hørte kirkeklokker slå. Tenkte myyye rart en stund der gitt.

Men en tar prøvene akkurat på grunn av at en skal oppdage slikt og ta tak i det før det blir farlig. Derfor det er så viktig å ta de prøvene hvert tredje år :) De vil nå ta en prøve til for å se om det er så mye celleforandring at litt av livmorhalsen må fjernes. Det kan skje uten narkose.

Celleforandring er forstadiet til det så skumle ordet kreft. Forstadie er ikke kreft, men kan bli over tid. Derfor vil en ha det vekk om det er over den mengden som de tror kroppen kan fikse opp i selv. Jeg kan ikke love deg at det ikke er noe farlig på gang. Men statistikken tilsier at det ikke er det. Og at du er bland de heldige som er fanget opp før det blir farlig.

Klemmer ;)

Ja, jeg tenker mye nå. Om dette er kreft, eller blir det, hvor mye mer av ungenes oppvekst får jeg være med på...:(   

Takk for all oppmuntring og klare tanker.

Det blir ikke mye søvn på meg i natt... kommer til å sitte på sengekanten til ungene og stryke på dem. 

Det går nok sikkert bra, men det er ikke noe godt nå. 

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker mye nå. Om dette er kreft, eller blir det, hvor mye mer av ungenes oppvekst får jeg være med på...:(   

Hei igjen. Ikke tenk de mørkeste tanker. Det er antagelig ikke farlig. Men ja jeg husker jeg tenkte sååå mye rart selv. Så skjønner deg godt. Prøv likevel å holde tankene i sjakk til du vet noe. Prøv å si til deg selv: dette kan du ikke tenke deg fram til svaret på. Ja hva prøve to vil si. Det går bare ikke ann. Du finner ikke svaret i ditt hode. Du må vente. Prøv å ikke plage deg selv. Ta vare på deg og vær snill med deg. 

• Liker 3

Jeg har selv hatt celleforandringer, og måtte koniseres. Gikk helt fint, og prøvene i ettertid har vært fine. 
Men jeg synes at å sende en SMS er ganske uprofesjonelt. Jeg ble oppringt fra fastlegen, der han forklarte og beroliget meg. Hadde jeg fått en SMS hadde jeg nok blitt rimelig stresset. 
Celleforandringer er ganske vanlig, men ikke noe som folk flest snakker om. De eneste som vet at jeg måtte koniseres er min mor og bestevenninnen min. 
Håper du klarer å sove noen timer i natt. 

Anonymkode: 666a1...971

• Liker 2
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt celleforandringer, og måtte koniseres. Gikk helt fint, og prøvene i ettertid har vært fine. 
Men jeg synes at å sende en SMS er ganske uprofesjonelt. Jeg ble oppringt fra fastlegen, der han forklarte og beroliget meg. Hadde jeg fått en SMS hadde jeg nok blitt rimelig stresset. 
Celleforandringer er ganske vanlig, men ikke noe som folk flest snakker om. De eneste som vet at jeg måtte koniseres er min mor og bestevenninnen min. 
Håper du klarer å sove noen timer i natt. 

Anonymkode: 666a1...971

Jeg tenker omvendt, hvis det var virkelig alvorlig, ville legen ringt.

ts, dette går nok fint. Jeg er også konisert og har hatt fine prøver siden, i 9 år.

Anonymkode: e941c...a10

• Liker 2
Annonse

ASC-H betyr at man har funnet atypiske plateepitelceller i livmorhalsen, med forandringer som gjør at man ikke kan utelukke en premalign tilstand som kalles HSIL (High grade Squamous Intraepithelial Lesion). Dette kan være et forstadium til kreft, men behøver ikke å være det, og flere undersøkelser vil være indisert. HSIL er gjerne assosiert med HPV. ASC-H er ikke ensbetydende med HSIL heller, det betyr bare at det ikke kan utelukes uten nærmere undersøkelse.

Ta det helt med ro. Dette er ikke ensbetydende med at du har kreft, og dersom du skulle være så uheldig, er du nå under overvåkning av folk som vet hva de driver med, og vil følge deg opp på beste mulige måte. Du vil bli innkalt til kolposkopi (en gynekologisk undersøkelse der livmorhalsen undersøkes visuelt) og biopsi (vevsprøve).Du skal absolutt ikke gjøre deg noen katastrofetanker nå. Jeg vil anslå sannsynligheten for at dette er kreftsykdom nå, som relativt liten, uten at jeg kan love deg det helt sikkert. Dette må følges opp, men behøver ikke å være skummelt, og selv om lesjonen kan utvikle seg til kreft, betyr det ikke at den vil gjøre det, og det er sannsynligvis ikke umulig å fjerne affisert vev, slik at du heller ikke vil kunne se noen utvikling mot ondartet sykdom.

Pust ut, sov godt, og kontakt legen din når du våkner.

• Liker 4

Kjære TS, vet alt for godt hvordan du har det... Skal fortelle litt hva som skjedde med meg, og litt om hva dette kanskje dreier seg om. For et år siden våknet jeg opp av en sms fra sykehuset som ville minne meg på en time hos gynekologisk poliklinikk, tre dager frem i tid. Det var altså lille juleaften. Jeg skjønte ingenting, og tenkte først at det var en feil. Ringe legen min, som hadde lunsj, og ingen kunne fortelle meg noe, annet enn at det stemte at jeg skulle ha den timen... Jeg ble livredd og hulkgråt. Til slutt ringte legen tilbake og sa at det var funnet grove celleforandringer (grad 3) og at det måtte tas flere prøver, derav timen hos sykehuset. Jeg sa at jeg skulle jo hjem til jul? Men det rådet hun meg til å glemme nå, jeg måtte komme meg til den timen. 

Tiden gikk ufattelig sent frem til timen på sykehuset, og jeg så for meg helt forferdelig ting, og kjente en dødsangst jeg ikke har kjent på før. Veldig ubehagelig, for å si det forsiktig. Da jeg kom inn til timen tok de biopsi, som er litt vond, jeg skal ikke lyve, men det er fort gjort. De kikket med ultralyd og tok litt ulike tester og kunne egentlig ikke si så mye mer enn at de hadde funnet de grove celleforandringene, og at de ville sette meg opp til konisering etter et par dager. Panikken ble ikke akkurat mindre av at alt skulle skje så fort, og jeg følte meg ikke beroliget av noe de sa, så dette gjorde jo situasjonen helt klart verre. Men dagene gikk, og jeg kom inn til operasjon, og ble møtt av veldig hyggelige og forsiktige folk som visste hva de drev med. Konisering er fort gjort, kan ikke ha tatt en halvtime en gang, og jeg slapp narkose (hadde ikke lyst på det), og fikk heller lokalbedøvelse. Han som var overlege der fortalte meg etter operasjonen at han merket at jeg var redd, men at jeg måtte huske at det egentlig ikke var grunn til å ha dødsangst, slik jeg hadde, og at det i verste fall ble en operasjon til (fjerning av livmor), men at også dette var usannsynlig. 

Jeg gikk hjem etter dette, og blødde en stund ganske mye. Dette er helt normalt. Følte meg rystet ganske lenge, alt kom så brått på og livet ble liksom snudd opp ned. Jeg tenkte konstant på kreft, livmor, fjerne livmor, død, farlig, kreft... Etter omtrent en måned ble jeg innkalt til kontroll hos den samme legen, og da tok vi litt ulike prøver. Han var veldig flink til å forklare meg alt som skjedde, og til å sette ting i perspektiv for meg. For eksempel har omtrent 80% av oss HPV-viruset en eller annen gang gjennom livet uten at det blir problematisk. Og flere av de som blir innkalt etter celleprøve vil ikke trenge noen behandling (for eksempel konisering), fordi kroppen ordner opp i det selv. Hele livmorhalsprogrammet dreier seg først og fremst om forebygging, og det er ikke sånn at alle som får den sms-en du har fått trenger å være redde. Men det er selvfølgelig ikke rart at du blir det - i hvert fall ikke når du bare får en sms og ikke noe mer... Dårlig av dem, synes jeg. Ikke så mye bedre hvordan de fortalte meg det. 

Jeg fikk prøvesvarene etter nesten en måned, kanskje på grunn av covid-19 at det dro seg sånn ut (det tar vanligvis 2 uker, maks 3). Men da hadde jeg ingen celleforandringer! Fantastisk følelse. Det vil si at de fikk fjernet det de skulle under koniseringen. Jeg fikk beskjed om at jeg bare skulle på kontroll hver 6. måned, og at det sannsynligvis ikke ville blir noe mer "tull". 

Jeg var faktisk på kontroll i dag, og skal innrømme at jeg er ganske nervøs for svaret. Jeg har fortsatt HPV-viruset i kroppen, og det er klart det bekymrer meg... Men prøver å være positiv, og huske at jeg er i systemet nå, og at jeg er i gode hender. Gynekologen jeg var hos i dag sa til meg at han var mye mer bekymret for de som ikke sjekker seg enn for de som blir fulgt opp, slik du og jeg blir. Det er jo egentlig et veldig fint tilbud, selv om det består av mye ubehag og uro. Men stol på at de vet hva de driver med. Det er ikke sikkert du trenger å koniseres en gang. Og hvis du trenger det, så er det sannsynligvis alt du trenger. 

Den sms-en du har fått er ikke en "nå skal du dø"-melding. Du må rett og slett inn og ta noen prøver og høre hva de anbefaler deg, og de har peiling. Ikke lag masse skrekkscenarioer for deg selv - det her fikser du :)

Anonymkode: 1814e...154

• Liker 5

Jeg har opplevd litt det samme og ble rimelig satt ut. Riktignok fikk jeg telefon fra en hyggelig dame på legekontoret med beskjeden om at det var påvist celleforandringer. Jeg stilte ikke så mange spørsmål da jeg var ganske opptatt på jobb, men hun sa at alvorlighetsgraden var umulig å si og jeg ble henvist til biopsi.

Biopsien gikk greit. Hun tok 5 prøver fra livmorhalsen og jeg ble ganske nervøs for hver prøve, for hun sa på forhånd at hvis hun så at det såg fint ut trengte hun ikke å ta noen prøver i det hele tatt. Men så ble det 5. Når jeg blir litt redd for svarene jeg kan få så unngår jeg å stille de spørsmålene som kverner i hodet, så etter hun var ferdig sa hun at det ville ta noen uker før svaret kom og da ville jeg få beskjed. Så dro jeg hjem. Litt blødninger og svie i dagene etter, men helt overkommelig.

I mellomtiden var jeg nervevrak. Brevet fra sykehuset kom noen uker senere og svaret var at det kun var påvist lette celleforandringer som mest sannsynlig ville gå tilbake av seg selv, og jeg ville få innkalling til ny prøve om 1 år. Det var en så stor lettelse at brevet ble liggende under duken på stuebordet i flere måneder etterpå som en slags påminnelse 😄 

Dette er foresten litt over ett år siden og jeg har ikke fått ny innkalling, så jeg bestilte time selv og skal inn neste onsdag.

Jeg har lært mye om dette temaet i ettertid. Husk at du er en av rundt 25.000 jenter som har fått samme beskjed i år, og "kun" 10-15% av disse vil muligens utvikle kreft så lenge de går ubehandlet. Sjansen for at du allerede har kreft er usannsynlig liten, og nå er du i systemet så hvis det skulle utvikle seg så får du behandling.

Hold oss oppdatert da ❤️ Goklem! 

Anonymkode: 2aa85...4a4

• Liker 2
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt å ha celleforandringer. Jeg var som deg, livredd. Men forstod i ettertid å vanlig dette var og at det ikke betyr kreft. Du blir godt fulgt opp og det er det som er betryggende. Kanskje forsvinner det av seg selv. Jeg er konisert pga store celleforandringer, å ikke hatt celleforandringer etter det.

Anonymkode: 0193f...bb5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...