Gå til innhold

Aneroksi/bulimi vs overvekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså det er absolutt noe som heter fat and fabulous. Man kan være stor uten at det er helsefarlig. Jeg ser masse overalt om hvor fint det er og være stor også. Og jeg er delvis enig. Men hvor går grensen?

Men først, dette er mine tanker rundt dette, og jeg sier ikke at jeg har rett på noen måte. Jeg legger det under debatt, fordi jeg ønsker og høre. 

Nå snakker vi kanskje mennesker på 150kg, som støttes over hvor nydelig det er, jeg syntes det er kjempe bra med kropps positivt altså. Men da går man faktisk under alvorlig fedme. Grunnen til at man spiser seg så stor, er jo ofte pga overspising/spiseforstyrrelse. Og det kan ha mange konsekvenser og være såpas overvektig over tid. 

Det samme opplegget er jo ved spiseforstyrrelse andre veien, altså anoroksi/bulimi. Du kan blir alvor syk, og død. Både overvekt og undervekt kan gå utover hjertet. Jeg ser dog ikke folk fremme denne kropps positiviteten over og være farlig undernært på samme måte som og være farlig overvektig.  

Jeg er selv overvektig, så for min del burde jeg være fornøyd, men jeg syntes jo ikke det er bra at man støtter noe som er potensielt farlig. Og en på 150 kan være like fin som en på 60. Det er bare det og fremme det og være 150kg som en bra ting jeg reagerer på. Når konsekvensene av det er som det er.  

Jeg føler dette fort kan bli en debatt tråd, om den derimot hører til under helse. Så er det bare og flytte den ditt. 

Anonymkode: b15b2...49a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stått på bunn, hva tenker dere? 

Skrevet

Ingen? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen? 

Hvilke svar er det du ønsker? Svar på hvor grensen går?

Anonymkode: 216b7...a30

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke svar er det du ønsker? Svar på hvor grensen går?

Anonymkode: 216b7...a30

Hvorfor det er sånn? Hvor grensen går? Hvorfor vi ikke setter de samme kravene til overvekt med tanke på undervekt? Hvorfor vi heiser overvektige så opp, men undervektige ikke? Ectect. Meninger iforhold til det jeg sier. 

Skrevet

Jeg tenker at det handler om hva slags forhold til mat du har og hvordan du spiser. Det virker som at noen av disse kroppspositivistene bare ikke bryr seg om helsedelen og tenker at det er ok å spise cupcakes hele dagen fordi det er like sexy å være stor. Det er jo et helt koko forhold å ha til mat med tanke på hva kroppen trenger av næringsstoffer.

Så folk må ha mer fokus på hva som er et sunt kosthold, ikke bare hva som ser bra ut! Jeg har selv vert tynn og hatt et elendig kosthold som bestod av coca cola (med sukker) og masse godis og veldig lite sunn mat. Javel jeg var tynn, men tror faktisk det har slitt mye på helsa at jeg likevel spiste så usunt. 

Nå spiser jeg sunt men er større enn hva jeg var den gangen, men merker at det er mye bedre for kroppen min å spise næringsrik mat og ikke bare sukker og bullshit, om du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 27fae...a53

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det handler om hva slags forhold til mat du har og hvordan du spiser. Det virker som at noen av disse kroppspositivistene bare ikke bryr seg om helsedelen og tenker at det er ok å spise cupcakes hele dagen fordi det er like sexy å være stor. Det er jo et helt koko forhold å ha til mat med tanke på hva kroppen trenger av næringsstoffer.

Så folk må ha mer fokus på hva som er et sunt kosthold, ikke bare hva som ser bra ut! Jeg har selv vert tynn og hatt et elendig kosthold som bestod av coca cola (med sukker) og masse godis og veldig lite sunn mat. Javel jeg var tynn, men tror faktisk det har slitt mye på helsa at jeg likevel spiste så usunt. 

Nå spiser jeg sunt men er større enn hva jeg var den gangen, men merker at det er mye bedre for kroppen min å spise næringsrik mat og ikke bare sukker og bullshit, om du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 27fae...a53

Ja absolutt, men når man er syltynn ser jo folk alvoret i det. Men det er så mange som heiser opp selvtilliten til de som står frem som feite og sexy. Ja det kan være sexy, men hvorfor kan man ikke fortelle dem hvor farlig det er, som noen ville gjort med en man så ribbeina på. 

Helt enig i det du skriver her da! 

Skrevet

Jeg tror folk flest bedre kan relatere seg til tykke mennesker. I dag er det moderne å være fet. Klesbutikkene promoterer store modeller, for å selge store klær. De som har problemer med overvekt, skal beskyttes. Jeg tror det er fordi de tykke ligner litt på babyer med sine tykke lår og tykke ansikter. Folk får et beskytterinstinkt. Vi som er tynne, ligner døde mennesker. Hulkinnet og med knoker som stikker ut, trigger vi ikke de samme beskytterinstinktene. Vi er harde, sterke og "sunne". Ansiktene våre ligner dødningehoder. Da er det tillatt å kritisere!

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke disse trådene jeg, ender jo alltid opp med at overvektige er bunnslammet som burde ta valkene sine å gå å skamme seg og helst ikke innta noe fast føde før enn når 55 kg... Ingen som sier det samme om anorektikerne, at de oppmerksomhetsyke beinete jentene burde få i seg noe mat, er jo bare å spise ikke sant. Eller hvorfor i all verden kan ikke de ekle bulimikerne bare slutte å trykke i seg mat for så å kaste det opp, tenker de ikke på de sultne i Afrika.

Nei, dette er ikke noe "KG" har evne til å diskutere. Det blir bare enda en tråd med drittslenging om feite og hvorfor de er så ekle, svake og udugelige. For slikt har man lov til å si her, igjen og igjen. Havner ikke inn under noe hat paragraf heller, utrolig nok. Er det et sted man kan hetse med majoriteten i ryggen så er det på kg, alenemødre, uføretrygdede og feite folk, det er fritt vilt.

Anonymkode: 78887...ecd

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg tror folk flest bedre kan relatere seg til tykke mennesker. I dag er det moderne å være fet. Klesbutikkene promoterer store modeller, for å selge store klær. De som har problemer med overvekt, skal beskyttes. Jeg tror det er fordi de tykke ligner litt på babyer med sine tykke lår og tykke ansikter. Folk får et beskytterinstinkt. Vi som er tynne, ligner døde mennesker. Hulkinnet og med knoker som stikker ut, trigger vi ikke de samme beskytterinstinktene. Vi er harde, sterke og "sunne". Ansiktene våre ligner dødningehoder. Da er det tillatt å kritisere!

Interessant, har ikke tenkt på det sånn før. Tjukke mennesker minner faktisk om småbarn, ikke bare fysisk, men også mentalt, uselvstendige, selvsentrerte og trassige - om de møter motstand, sutrer de, får de ikke viljen sin, hyler de. De kan ikke stilles til ansvar, og må mates med skje. Ingenting forventes av dem - alle klapper begeistret i hendene når de klarer å ta to ustø skritt.

Anonymkode: 5daf7...ed2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant, har ikke tenkt på det sånn før. Tjukke mennesker minner faktisk om småbarn, ikke bare fysisk, men også mentalt, uselvstendige, selvsentrerte og trassige - om de møter motstand, sutrer de, får de ikke viljen sin, hyler de. De kan ikke stilles til ansvar, og må mates med skje. Ingenting forventes av dem - alle klapper begeistret i hendene når de klarer å ta to ustø skritt.

Anonymkode: 5daf7...ed2

Jeg har aldri sett Erna Solberg legge seg ned og sprelle med beina og lage babylyder. Tvert imot synes jeg det er få som holder maska og må finne seg i mye så rart uten å svare med samme mynt. Jeg har flere venner som er overvektige. Å være tjukk er  er ikke det samme som å være psykisk utviklingshemmet. Ingen av dem er mentalt et barn altså,  og søstrene mine som er overvektige jobber med sterkt demente. Pasientene har adferd som du beskriver,  mes det er er søstrene mine må telle til 10 inn i seg og forholde seg rolig og profesjonelt. 

Er du sikker på at du ikke bare lider av og er full fordommer føler deg bittelitt bedre av å tråkke litt på andre? At du er på trolling og at jeg gikk fem på 😅

Anonymkode: eed73...c48

• Liker 3
Skrevet

Å være undervektig er mye farligere enn å være overvektig da. Det er mer akutt å veie 25kg under normal bmi, enn om man veide 25kg over normal bmi. 

Kroppspositivisme er jo ment som at kroppsstørrelse ikke skal bety at du er stygg eller mindre verdt. Det har ikke med helse å gjøre, men selvfølelse og utseende. Det handler ikke om å oppfordre folk til å bli overvektige når de ikke er det. Så du må skille mellom helse og hets her. Å veie 150kg er helseskadelig, og man bør få hjelp til å redusere vekten om man ønsker det. Å veie 150kg betyr IKKE at man er stygg eller fortjener å få kommentarer slengt etter seg. Det er det kroppspositivisme handler om.

Anonymkode: 2e145...c0f

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være undervektig er mye farligere enn å være overvektig da. Det er mer akutt å veie 25kg under normal bmi, enn om man veide 25kg over normal bmi. 

Kroppspositivisme er jo ment som at kroppsstørrelse ikke skal bety at du er stygg eller mindre verdt. Det har ikke med helse å gjøre, men selvfølelse og utseende. Det handler ikke om å oppfordre folk til å bli overvektige når de ikke er det. Så du må skille mellom helse og hets her. Å veie 150kg er helseskadelig, og man bør få hjelp til å redusere vekten om man ønsker det. Å veie 150kg betyr IKKE at man er stygg eller fortjener å få kommentarer slengt etter seg. Det er det kroppspositivisme handler om.

Anonymkode: 2e145...c0f

Dette!

Det handler ikke om helse, men at man skal føle seg like mye verdt som alle andre.

Selv om man er overvektig så er man like mye verdt som alle andre og bør behandles med respekt som alle andre, men det er ikke alltid sånn. Mange overvektige føler på skam, føler seg stygge og får slengt dritt for utseende sitt. Det er ikke greit! Og det er det handler om.

Anonymkode: 18233...686

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...