Gå til innhold

Mye lettere med bil? Bor i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir livet alene med et barn mye lettere og bedre om jeg skaffer meg lappen og bil?

Jeg bor i Oslo. Fritidsaktiviteter og kjøpesenter samt skole i gåavstand. Men lenger til jobb og familie. Samt med tanke på ferier osv. 

Anonymkode: 1932f...361

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bare styr med bil i store byer. Sykler overalt med barnet mitt. Hvis vi trenger bil til å hente et møbel eller dra på hyttetur leier vi på Hyre eller Nabobil. Mye billigere og enklere enn å eie selv. Så lappen ville jeg vurdert, men bil trenger du nok ikke. 👍

• Liker 3
Skrevet

Mye lettere uten bil i Oslo. Så lenge du ikke er i elendig fysisk form og gretten. Utenfor byen er det selvfølgelig noe annet. Og det er også annerledes innenfor ring 3 og utenfor ring 3. 

Anonymkode: 20934...522

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si det er nødvendig med bil når du har barn, men det er en utfordring i Oslo. Har du mulighet til det ville jeg hatt det.

Anonymkode: 32d7c...2c6

• Liker 4
Skrevet

Bil er dyrt, iallefall i Oslo. Du kan ha mange dager med leiebil før det lønner seg å kjøpe egen bil.

Hvis du ikke har tilgang til garasje (sentrale strøk) er det jo et pes å finne parkeringsplass.

Men nå har du jo ikke lappen, så hvis du tar den er det jo greit å ha en bil så man kan holde ferdighetene vedlike.

Anonymkode: 87295...cf5

Skrevet

Lappen, ikke bil, bli med i Bildelekollektiv

Anonymkode: 2e331...9a5

• Liker 1
Skrevet

Vi er helt avhengige av bil i hverdagen i Oslo. Nå under Korona er det ingenting jeg er så glad for som bilen!  Uten bil hadde vi aldri fått noen avlastning, nå kjører jeg barna opp til mormor (som ikke har lappen) på ettermiddagene en gang i uken, om vi skulle reist kollektivt hadde vi brukt en time hver vei, og det hadde rett og slett ikke vært gjennomførbart.

Anonymkode: 0ffb1...599

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Stress med bil i Oslo. 

Ville hatt lappen. Da kan du f. Eks leie bil om det er enklere mht besøk og reiser. 

Men vi tar tog. Mye mindre styr. Eneste er jul når vi har litt ekstra. Men svigers kommer alltid innom før jul og henter alt av gaver og leverer det vi evt ikke får med oss hjem. 

Skrevet

Takk for svar, litt overraskende at dere skriver det samme😊

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar, litt overraskende at dere skriver det samme😊

Det er veldig delte meninger..

Anonymkode: 0ff98...239

• Liker 1
Skrevet

Vi har garasje og bilen letter hverdagene mye. 

Treninger, bursdager, ukeshandel, hytteturer, besøk, henting, levering og drittvær. Før korona var det lettere å klare seg uten bil. Å dra med småbarn som er nysgjerrige og tar på mye rart på kollektivt synes jeg er ubehagelig. Vi tar også opp mye plass når hele familien skal ut på tur.  

Anonymkode: 06ae8...520

• Liker 1
Skrevet

Om du trenger bil, kommer jo helt an på hvor og hvor ofte du reiser rundt. Vi bor i Oslo og føler oss avhengig av bil. Da kan vi storhandle mat uten å bære oss ihjel. Uten bil hadde det blitt mye småhandel.

Og jeg forundrer meg alltid over folk som sier at de har alt i nærheten av fritidsaktiviteter, så de klarer seg uten bil. I de fleste idretter er det jo ikke bare hjemmekamper. Hadde vært håpløst for oss uten bil når det spilles kamper på forskjellige steder i byen og også i nabokommunene. 

Anonymkode: 98165...90a

• Liker 2
Skrevet

Vi har bil, men det er kun fordi mannen jobber et stykke utenfor byen og hadde brukt halvannen time hver vei med kollektivt. Kjører nå på 40 min. Det er dyrt å kjøpe, dyrt å eie og det blir noen kroner på beboerparkering og diverse selv om det er elbil. Skulle gjerne vært foruten.

Jeg sykler hele året og henter/leverer i barnehagen på den måten. Utrolig enkelt. Har familie utenfor byen, og før vi fikk egen bil brukte vi alltid bilkollektivet når vi skulle bort. Fungerer helt topp, selv om det så klart er noe mer stress med barneseter osv enn det var før vi fikk barn, særlig dersom en er alene og ikke en kan dra og hente bilen (om den ikke er parkert rett utenfor) før man laster inn. Eneste er at man må være tidlig ute for å booke bil i jula, påsken og skoleferier. 

Anonymkode: 867f0...9cc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har bil, men det er kun fordi mannen jobber et stykke utenfor byen og hadde brukt halvannen time hver vei med kollektivt. Kjører nå på 40 min. Det er dyrt å kjøpe, dyrt å eie og det blir noen kroner på beboerparkering og diverse selv om det er elbil. Skulle gjerne vært foruten.

Jeg sykler hele året og henter/leverer i barnehagen på den måten. Utrolig enkelt. Har familie utenfor byen, og før vi fikk egen bil brukte vi alltid bilkollektivet når vi skulle bort. Fungerer helt topp, selv om det så klart er noe mer stress med barneseter osv enn det var før vi fikk barn, særlig dersom en er alene og ikke en kan dra og hente bilen (om den ikke er parkert rett utenfor) før man laster inn. Eneste er at man må være tidlig ute for å booke bil i jula, påsken og skoleferier. 

Ang storhandel så handler vi på kolonial.no. Samme priser som på Rema og levert på døra når vi kommer hjem fra jobb. Sparer masse tid på det!

• Liker 2
Skrevet

Jeg trives best i bil.

Anonymkode: b2cad...ddb

Skrevet

Bil gjør hverdagen lettere, spesielt m barn. Du sparer masse tid, og jeg hater å ta kollektivt m små barn. Noe herk. Har du parkeringsplass- go for it!!

Anonymkode: f8172...c39

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...