AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Har en hund som liker å skrape i døren og det er såpass så mange og dype kloremerker at jeg må bytte ut hele døren. Tips til hvordan jeg kan få trent bort denne uvanen og hva jeg evt. kan dekke døren med for å forebygge nye merker? Anonymkode: 7bbde...859
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Spørs. Når skraper hunden på døren? I hvilke situasjoner? Anonymkode: e4fc8...2cc
Myrmica Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Som regel skraper de ikke på døra fordi det er en aktivitet i seg selv, så man må se på grunnen bak, og jobbe med den. Skjer det når hunden er alene? Fordi den vil ut eller inn? En annen grunn?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Min tidligere hund gjorde også dette og vi måtte bytte døra 🙈 Men jeg har dessverre ingen tips..... Anonymkode: 2dc5d...001
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 Han gjør det når han vil inn/ut. Også gjør han det fortsatt når jeg går ut og han blir hjemme alene, så roer han ned. Anonymkode: 7bbde...859
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han gjør det når han vil inn/ut. Også gjør han det fortsatt når jeg går ut og han blir hjemme alene, så roer han ned. Anonymkode: 7bbde...859 Høres ut som det kan være separasjonsangst? Anonymkode: 8bdf5...dc6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han gjør det når han vil inn/ut. Også gjør han det fortsatt når jeg går ut og han blir hjemme alene, så roer han ned. Anonymkode: 7bbde...859 Da må du lære han en annen måte å vise at han må inn/ut. Da kan du enten lære ham at å stå ved døren er nok signal på at han må ut, eller så kan du henge opp en bjelle han kan slå. Når han står og skraper ved døren, si "nei" eller "eh eh" eller hvilken lyd/ord dere bruker som korreksjon. Klapp hendene sammen en gang samtidig, ikke vær sint/irritert når du gjør det. Tanken er at den plutselige, høye lyden løsriver han fra dørskrapinga. Snu også ryggen til ham, eventuelt gå vekk fra ham et par skritt. Forhåpentligvis vil han stoppe opp og se på deg, litt forvirra. Når han har stått ved døren i 3 sekunder uten å skrape på døra, snu deg tilbake til han og ros masse og åpne døren. Gjør dette hver gang han skraper på døra. Med innlærte uvaner så kan det ta litt tid før man får vent de av uvanen. Han vet å skrape på døren fungerer (døren bli åpna), så dere må rett og slett vise at når han skraper på døra, så snur dere ryggen til, men når han kun står rolig ved døren, så blir døra åpna. Husk ros når han gjør rett. Står han rolig ved døra i 3 sekunder uten å skrape, masse ros og åpen dør. Anonymkode: e4fc8...2cc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå