AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Ja eller nei? Anonymkode: dac1e...e73
Chiyo Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg mener nei. Jeg har en venn som er ikke-binær, altså ikke mann eller kvinne. Før noen peker ut at noen har penis og noen har vagina, så vil jeg understreke at jeg skiller mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg bryr meg bare om biologisk kjønn. Tror ikke på at det finnes noe kjønnsidentitet og at det i så fall kun er en illusjon. Folk er forskjellig, og det er ikke noe vits i å «kjønnsliggjøre» all mulig adferd unødvendig. Vi mennesker har to kjønn, bestemt av kjønnskromosomer i kombinasjon xx og xy. De som har en mellomting har en medfødt skade på kjønnskromosomene. Anonymkode: 647c3...902 17 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 Ja, det finnes egentlig bare to kjønn som er juridiske. Likevel er det flere som identifiserer seg med et annet kjønn enn hva det fikk tildelt ved fødselen. Dette fordi kroppene våre har ulike og "usynlige" variasjoner "inni" seg når det kommer til kjønn, og som ikke har noen sammenheng med hvilket kjønnsorgan man er født med. På bakgrunn av dette er det noen som opplever å ikke ha et kjønn som passer inn i de to juridiske kategoriene mann eller kvinne. Flere opplever her at de kan være begge deler på samme tid, eller mere flytende i mellom disse kategoriene. Enkelte ønsker ikke å definere seg inn i en kjønnskategori i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 Det finnes to kjønn, mann og kvinne og det inkluderer transpersoner. Jeg synes også det er greit å ha et tredje kjønn for de som faller litt i mellom eller ikke anser seg som hverken mann eller kvinne. Anonymkode: b3f29...496 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 Kun 2 kjønn, ja. Dette vet vi. Anonymkode: 5b336...b81 8 1
Amélie La Croix Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 Biologisk sett er man enten mann eller kvinne, så jeg vil si at det kun finnes to kjønn. Identitet blir noe annet, hva man føler seg som kan være påvirket av en hel rekke faktorer. 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 To kjønn. Resten er personlighet. Anonymkode: 6f089...0f2 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 Mann og kvinne er bare to tilfeldige punkter i et helt univers av tusenvis av kjønn. Anonymkode: c183c...8ca
linsejesus Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi mennesker har to kjønn, bestemt av kjønnskromosomer i kombinasjon xx og xy. De som har en mellomting har en medfødt skade på kjønnskromosomene. Anonymkode: 647c3...902 Det stemmer ikke helt. Man kan ha flere kombinasjoner enn xx og xy, f.eks xxy. Men selv med slike variasjoner er det fortsatt bare snakk om to kjønn. Kjønn defineres ikke av kromosomene, men av kjønnscellene, og det finnes kun to typer, altså spermier og egg. Hvilken type kroppen din er bygget for å lage, avgjør hvilket kjønn du har. Det finnes rett og slett ikke noe tredje kjønn, selv om sjeldne syndromer kan gjøre det vanskelig å slå fast kjønnet ved første øyekast. "Kjønnsidentitet" eller "sosialt kjønn" er vel det man på engelsk kaller gender, og de kan man vel ha like mange av som det finnes mennesker. 3
Hank Amarillo Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 8 minutter siden, linsejesus skrev: "Kjønnsidentitet" eller "sosialt kjønn" er vel det man på engelsk kaller gender, og de kan man vel ha like mange av som det finnes mennesker. Er fortsatt 2 kjønn. Men måten man som individ identifiserer seg i forhold til de kan godt være uendelig. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 Ja, det finnes bare to kjønn, de som prøver å si noe annet må ta seg en ny runde på skolebenken. Hva de identifiserer seg med derimot er noe helt annet, og selv om det bare finnes to kjønn så har jeg full respekt for de som identifiserer seg med andre kjønn. Om jeg møter en mann som foretrekker å kle seg som en kvinne og kalle seg Olga, ja så tiltaler jeg han som Olga da. Dømmer han ikke for det. Men må samtidig innrømme at jeg synes alt det greiene der begynner å gå for langt, når personer identifiserer seg med alt mulig av ting, kjønn og dyr, og forventer spesialbehandling for det. Eller diskusjonen om kjønnsnøytrale toalett for eksempel, lager problem av ingenting og potensielt nye problem for andre. Anonymkode: 75214...1be 4 1
Milky Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Ja det finnes to biologiske kjønn. Hva folk tror de er eller ikke er bryr jeg meg lite om. Mann og kvinne er kjønnene som finnes. Du kan godt føle deg som hva du vil men du er fortsatt det du er. Å operere seg endrer heller ingenting. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 Kun to kjønn. Mange som blir forvirret over personlighet og kjønn nå om dagen. Man har ikke ett annet kjønn utifra hva man liker å gjøre eller hvordan man liker å kle seg eller hvor mye sminke man bruker. Det er personlighet og personlig smak. Anonymkode: 0c1da...5d5 5 1
Dankert Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 8 hours ago, Chiyo said: Jeg mener nei. Jeg har en venn som er ikke-binær, altså ikke mann eller kvinne. Før noen peker ut at noen har penis og noen har vagina, så vil jeg understreke at jeg skiller mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Ikke-binær er bare et annet ord for kjønnsforvirret. En dyktig psykolog kan nok være til hjelp. 6 1
Amélie La Croix Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mann og kvinne er bare to tilfeldige punkter i et helt univers av tusenvis av kjønn. Anonymkode: c183c...8ca ..hæ? 2
Chiyo Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Dankert skrev: Ikke-binær er bare et annet ord for kjønnsforvirret. En dyktig psykolog kan nok være til hjelp. Du tror ikke min venn har vært hos flere psykologer før? Hen har gått fra å være et deprimert og suicidalt menneske, til å være en lykkelig person. Hvordan? Hen lever nå slik hen vil, og identifiserer seg slik hen vil. Den eneste personen som er forvirret her, er deg. Fordi du skjønner ikke skaden mennesker som deg gjør på andre ved slike dumme og sårende kommentarer. Endret 20. oktober 2020 av Chiyo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå