AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Naboen min hadde en liten pomeranian. De fikk barn og hunden kom bokstavelig talt i siste rekke. Den var fryktelig overvektig, pelsen var bare en stor floke, den fikk aldri tur eller fikk noe oppmerksomhet, ikke noe kos. Den ble rett og slett glemt. Jeg truet de med at jeg skulle ringe Mattilsynet, og de sa jeg kunne få den der og da om jeg droppet ringe de. Så jeg gjorde det. De ga meg hunden i armene med en gang og de virket lettet 🙄 Har hatt hunden nå i en uke og fått papirene dens osv. Jeg måtte dessverre klippe av all pelsen til hunden 😩 jeg vet man ikke skal klippe sånne hunder, men det var ikke noe å redde.... var som å klippe en sau, alt kom av i stoooore floker 😔 halen er nå en liten rotte hale 😂😂 Jeg har vært hos dyrlege og fått medisiner siden hunden har diaré og jeg jeg tilvenner henne nå slankefor. Heldigvis så tigger hun ikke, jeg forstår ikke hvordan hun har blitt så feit 🙄 De har sikkert bare gitt hun middags rester og ikke noe hundefor Men så er det atferden hennes... herregud så nydelig hun er 🥺🥺🥺 Hun viser null tegn på aggresjon, og hun er super kosete! Jeg trodde det kom til å bli problemer, siden hun har blitt glemt og vært lite sosialisert. Men eneste hun vil er å sitte inntil meg hele tiden, konstant kos ❤️ Jeg er ufør og er hjemme hele tiden, og eneste gangen det ikke er kos er om jeg lager mat, dusjer eller driver med husarbeid 😅 Jeg har hatt noen veldig fine dager med henne denne uken. Lagt merke til om jeg går ut av huset for å handle mat, eller bare hente posten, når jeg kommer inn har hun krypt seg inn i et hjørne og skjelver 😩 Hun vet ikke hvordan hun skal leke da 🙈 Og hun vet heller ikke hvordan gå i bånd, er litt skummelt å være ute, og andre mennesker, hunder, biler, alt som beveger seg er skummelt, til og med om det blåser i trær. Hun bjeffer ikke eller viser noe aggresjon, er heller mer at hun krymper seg og står å skjelver 🥴 Men er litt redd for at all kosinga mi kan gjøre hun enda mindre selvstendig.... er 0 selvtillit. Men jeg klarer ikke la være, hun er så god 🥺🥺 Er det greit om hun blir en hage hund, og hvis hun tar iniativ så kan vi prøve bevege oss litt utenfor tomten? Jeg forstår også det å gi kjærlighet til en hund kan også bety grenser og med det trygghet. Men denne lille skapningen føler jeg bare trenger masse nærhet, og jeg er så glad for at hun fant trygghet i meg fra første sekund! Jeg kan jo ikke stille samme krav til henne som andre tidligere hunder jeg har hatt. Noen andre synspunkter? Eller råd? Hun har hatt det så vondt, så jeg tenker det kanskje er greit at hun ikke nå har en helt vanlig hunde hverdag? Ønsker ikke masse kommentarer på at jeg skal anmelde naboen, de vet godt jeg kommer til å anmelde de på flekken om de får seg nytt dyr, og jeg har bevis fra dyrlegen om hvor dårlig stand denne hunden var da jeg tok henne. Anonymkode: b6c2e...30c 2
Brimi Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Så flott at du reddet hunden TS❤ Jeg tror du bare må ta tiden til hjelp og behandle henne som om hun skulle vært en valp (mtp på turer og sosialisering). Gjør ting i hennes tempo, så går det nok bra til slutt. Jeg skjønner godt at hunden er redd for alt, hun har jo ikke blitt tatt ordentlig vare på😭 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Tusen takk ❤️❤️ Anonymkode: b6c2e...30c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Så flott at du reddet hunden fra et dårlig liv! Jeg tenker at du kan kose så mye du vil med henne når dere slapper av i sofaen og hun føler seg trygg og god. Det du skal unngå er å kose og dulle med henne i de situasjonene hun er redd/nervøs/usikker. Da bekrefter du at hun bør være redd/nervøs/usikker, siden kos og fin stemme er noe hunder tar som ros. Ikke tenk på å gå turer med henne akkurat nå. Er hun redd, så er det liten vits i å tvinge henne langt utenfor komfortsonen hennes. La henne bli trygg i huset først og bli vant til sitt nye liv. Jeg ville fokusert på å øke selvtilliten hennes. Bruk belønningsbasert trening. Sett deg ned på gulvet 2-4 ganger om dagen med litt godbiter og tren henne på sitt, ligg og andre triks. Gi masse ros! Hunder kjenner også på mestringsfølelsen! Om det er noe i treningen hun ikke forstår, ta et skritt tilbake og gjør det lettere. Poenget er at hun skal føle at hun mestrer ting. Du kan også lage en bitteliten agility bane hjemme med ting du har liggende i huset. Agility er kjempebra for å bygge selvtillit! Men pass på å aldri lage en vanskeligere bane enn hva hun klarer/takler. Å trene triks og agility med henne er også kjempebra mental trening, og da får hun mindre energi på å føle seg stressa/redd. Til hverdags, ros henne når hun er glad og går med selvtillit. Når hun virker redd/stressa, avled med litt trening eller leker, og ta henne gjerne unna situasjonen som gjorde henne redd. Ville også tenkt på å kjøpe en liten kong til henne. Du kan blande maten hennes med littegrann peanøttsmør eller leverpostei og dytte det inn i kongen. Da får hun brukt hodet på hvordan hun skal få ut maten, og slikking er stressreduserende for hunder. Godbitsøk (gjem godbiter/maten hennes litt rundt i stua og oppfordre henne til å snuse seg frem til de. Godbitsøk er også stressreduserende 😊 Når hun virker mer sikker på seg selv, ta treningen med ut i hagen og få opp selvtilliten hennes ute. Godbitsøk er flott i gress! Når hun føler seg mer trygg i hagen, så kan du sakte ta treningen nærmere og nærmere veien. Ta ting sakte, og pass på at hun føler seg trygg og komfortabel hele veien. Jo bedre selvtillit hun har, jo bedre vil hun klare å takle nye, litt skumle situasjoner. Lykke til! Anonymkode: a5371...708 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Hei. Så fint gjort. Hun må vennes til å være alene. Kanskje du kan lage en hule som kan bli hennes. Et sted hun er trygg og kan være i fred. Prøv å lage en kong me leverpostei ikle gå.før hun er helt opptatt med den Gå ut og inn mange ganger om dagen. Si kommer smart igjen eller noe. Når du kommer inn går du på do eller hva som helst før du sier hei. Som om det er den største selvfølge at du kommer og går. Anbefaler deg et kurs. Der får du masse tips om belønning og trening. Vekten normaliserer seg med mosjon og rett for. Og det wr greit å klippe når pelsen er vanskjøttet. Den vokser ut igjen. Lykke til Anonymkode: a2ec1...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Annet tips for å oppholde henne er å smøre litt tubeost på et håndkle./Teppe og legge der hun ligger. Da finner hun ro og forstår etteehvert at det ikke er farlig og at det er digg at du går og st du kommer tilbake Anonymkode: a2ec1...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Naboen min hadde en liten pomeranian. De fikk barn og hunden kom bokstavelig talt i siste rekke. Den var fryktelig overvektig, pelsen var bare en stor floke, den fikk aldri tur eller fikk noe oppmerksomhet, ikke noe kos. Den ble rett og slett glemt. Jeg truet de med at jeg skulle ringe Mattilsynet, og de sa jeg kunne få den der og da om jeg droppet ringe de. Så jeg gjorde det. De ga meg hunden i armene med en gang og de virket lettet 🙄 Har hatt hunden nå i en uke og fått papirene dens osv. Jeg måtte dessverre klippe av all pelsen til hunden 😩 jeg vet man ikke skal klippe sånne hunder, men det var ikke noe å redde.... var som å klippe en sau, alt kom av i stoooore floker 😔 halen er nå en liten rotte hale 😂😂 Jeg har vært hos dyrlege og fått medisiner siden hunden har diaré og jeg jeg tilvenner henne nå slankefor. Heldigvis så tigger hun ikke, jeg forstår ikke hvordan hun har blitt så feit 🙄 De har sikkert bare gitt hun middags rester og ikke noe hundefor Men så er det atferden hennes... herregud så nydelig hun er 🥺🥺🥺 Hun viser null tegn på aggresjon, og hun er super kosete! Jeg trodde det kom til å bli problemer, siden hun har blitt glemt og vært lite sosialisert. Men eneste hun vil er å sitte inntil meg hele tiden, konstant kos ❤️ Jeg er ufør og er hjemme hele tiden, og eneste gangen det ikke er kos er om jeg lager mat, dusjer eller driver med husarbeid 😅 Jeg har hatt noen veldig fine dager med henne denne uken. Lagt merke til om jeg går ut av huset for å handle mat, eller bare hente posten, når jeg kommer inn har hun krypt seg inn i et hjørne og skjelver 😩 Hun vet ikke hvordan hun skal leke da 🙈 Og hun vet heller ikke hvordan gå i bånd, er litt skummelt å være ute, og andre mennesker, hunder, biler, alt som beveger seg er skummelt, til og med om det blåser i trær. Hun bjeffer ikke eller viser noe aggresjon, er heller mer at hun krymper seg og står å skjelver 🥴 Men er litt redd for at all kosinga mi kan gjøre hun enda mindre selvstendig.... er 0 selvtillit. Men jeg klarer ikke la være, hun er så god 🥺🥺 Er det greit om hun blir en hage hund, og hvis hun tar iniativ så kan vi prøve bevege oss litt utenfor tomten? Jeg forstår også det å gi kjærlighet til en hund kan også bety grenser og med det trygghet. Men denne lille skapningen føler jeg bare trenger masse nærhet, og jeg er så glad for at hun fant trygghet i meg fra første sekund! Jeg kan jo ikke stille samme krav til henne som andre tidligere hunder jeg har hatt. Noen andre synspunkter? Eller råd? Hun har hatt det så vondt, så jeg tenker det kanskje er greit at hun ikke nå har en helt vanlig hunde hverdag? Ønsker ikke masse kommentarer på at jeg skal anmelde naboen, de vet godt jeg kommer til å anmelde de på flekken om de får seg nytt dyr, og jeg har bevis fra dyrlegen om hvor dårlig stand denne hunden var da jeg tok henne. Anonymkode: b6c2e...30c Hunder som er omplassert kan bruke opptil 1 år før de er trygge og "seg selv" i nytt hjem... Om hun har adferdsproblemer vil du ikke se dette før senere... Anonymkode: 83fac...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott at du reddet hunden fra et dårlig liv! Jeg tenker at du kan kose så mye du vil med henne når dere slapper av i sofaen og hun føler seg trygg og god. Det du skal unngå er å kose og dulle med henne i de situasjonene hun er redd/nervøs/usikker. Da bekrefter du at hun bør være redd/nervøs/usikker, siden kos og fin stemme er noe hunder tar som ros. Ikke tenk på å gå turer med henne akkurat nå. Er hun redd, så er det liten vits i å tvinge henne langt utenfor komfortsonen hennes. La henne bli trygg i huset først og bli vant til sitt nye liv. Jeg ville fokusert på å øke selvtilliten hennes. Bruk belønningsbasert trening. Sett deg ned på gulvet 2-4 ganger om dagen med litt godbiter og tren henne på sitt, ligg og andre triks. Gi masse ros! Hunder kjenner også på mestringsfølelsen! Om det er noe i treningen hun ikke forstår, ta et skritt tilbake og gjør det lettere. Poenget er at hun skal føle at hun mestrer ting. Du kan også lage en bitteliten agility bane hjemme med ting du har liggende i huset. Agility er kjempebra for å bygge selvtillit! Men pass på å aldri lage en vanskeligere bane enn hva hun klarer/takler. Å trene triks og agility med henne er også kjempebra mental trening, og da får hun mindre energi på å føle seg stressa/redd. Til hverdags, ros henne når hun er glad og går med selvtillit. Når hun virker redd/stressa, avled med litt trening eller leker, og ta henne gjerne unna situasjonen som gjorde henne redd. Ville også tenkt på å kjøpe en liten kong til henne. Du kan blande maten hennes med littegrann peanøttsmør eller leverpostei og dytte det inn i kongen. Da får hun brukt hodet på hvordan hun skal få ut maten, og slikking er stressreduserende for hunder. Godbitsøk (gjem godbiter/maten hennes litt rundt i stua og oppfordre henne til å snuse seg frem til de. Godbitsøk er også stressreduserende 😊 Når hun virker mer sikker på seg selv, ta treningen med ut i hagen og få opp selvtilliten hennes ute. Godbitsøk er flott i gress! Når hun føler seg mer trygg i hagen, så kan du sakte ta treningen nærmere og nærmere veien. Ta ting sakte, og pass på at hun føler seg trygg og komfortabel hele veien. Jo bedre selvtillit hun har, jo bedre vil hun klare å takle nye, litt skumle situasjoner. Lykke til! Anonymkode: a5371...708 Her var det mye tips, tusen takk! 😄 Likte det du skrev om hvordan håndtere henne når hun er redd og skjelver osv. Jeg har nok gjort litt feil der, med den lyse stemmen, selv om jeg egentlig vet hvordan det skal gjøres 😳 Og resten er jeg helt enig i! Skal begynne trene på stuegulvet 😊 og en sånn kong skal jeg kjøpe i morgen! ts Anonymkode: b6c2e...30c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Så fint gjort. Hun må vennes til å være alene. Kanskje du kan lage en hule som kan bli hennes. Et sted hun er trygg og kan være i fred. Prøv å lage en kong me leverpostei ikle gå.før hun er helt opptatt med den Gå ut og inn mange ganger om dagen. Si kommer smart igjen eller noe. Når du kommer inn går du på do eller hva som helst før du sier hei. Som om det er den største selvfølge at du kommer og går. Anbefaler deg et kurs. Der får du masse tips om belønning og trening. Vekten normaliserer seg med mosjon og rett for. Og det wr greit å klippe når pelsen er vanskjøttet. Den vokser ut igjen. Lykke til Anonymkode: a2ec1...fdc Jaa, skal til dyrebutikken i morgen for å kjøpe kong, skal ta med en lun hundeseng som kan fungere som en liten hule 😄 Uff ja, takk for at du støtter meg i pels klippingen, var vondt i hjertet mitt å gjøre det for meg, men igjen så virket hun litt mer spretten og glad etterpå, så var sikkert veldig godt å få av! 😊 Og nå kan hun heller vokse ut en ny og vakker pels! Tror jeg kanskje burde kjøpe en jakke til henne også, hun var bare 1 cm pels og er bitte liten 🙈 blir sikkert fort kald ute. Veldig spent på om hun godtar å ha på seg en hundejakke ts Anonymkode: b6c2e...30c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Annet tips for å oppholde henne er å smøre litt tubeost på et håndkle./Teppe og legge der hun ligger. Da finner hun ro og forstår etteehvert at det ikke er farlig og at det er digg at du går og st du kommer tilbake Anonymkode: a2ec1...fdc Takk for tips 😄😄 ts Anonymkode: b6c2e...30c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder som er omplassert kan bruke opptil 1 år før de er trygge og "seg selv" i nytt hjem... Om hun har adferdsproblemer vil du ikke se dette før senere... Anonymkode: 83fac...5fa Okei... skal følge godt med, tenkte begynne med trening på stue gulvet i første omgang 😊 Om det kommer noe atferdsproblemer i fremtiden tar jeg kontakt med en hundetrener, så jeg evt ikke gjør vondt verre på egenhånd ts Anonymkode: b6c2e...30c 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye tips, tusen takk! 😄 Likte det du skrev om hvordan håndtere henne når hun er redd og skjelver osv. Jeg har nok gjort litt feil der, med den lyse stemmen, selv om jeg egentlig vet hvordan det skal gjøres 😳 Og resten er jeg helt enig i! Skal begynne trene på stuegulvet 😊 og en sånn kong skal jeg kjøpe i morgen! ts Anonymkode: b6c2e...30c Det er forståelig. Du synes synd på hunden, bryr deg om henne, og det vil da føles naturlig å skulle bruke stemme og berøring for å gi trøst. Men hunder er ikke barn. En klem og trøstende ord er ikke det hunden trenger. Det hun trenger er at du gir henne støtte til å håndtere og takle alle slags situasjoner med selvtillit. Jobb med selvtilliten hennes. Ikke gjør ting for henne som du vet hun kan klare selv, men oppmuntre henne gjerne og gi masse ros når hun klarer noe. Øv på hjemme-alene trening som noen over her foreslo. Og som de sa, ikke hils på hunden med masse glede når du kommer hjem. Det er lett å føle seg slem når man omtrent ignorerer hunden når man kommer hjem, men det er i hennes beste interesse å lære at å komme og gå ikke er en big deal men en del av hverdagen. Du kan gjerne si hei til henne (med viltre hunder skal man ignorere de totalt til de er rolige, men det er ikke tilfellet med hunden din), men vær nøytral i følelsene og ikke lag en big deal av det. Kjapp øyekontakt og et "hei" er mer enn nok. Så setter du vekk varene eller noe, også setter du deg. Når hun kommer bort kan du kose litt med henne som om ingenting spesielt har skjedd. Anonymkode: a5371...708
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå