AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Hei! Familien min tenker å kjøpe 2 samojed:) Vi tenker når de er 1 år gamle og begynne lære de til å bli trekkhunder. Ikke til seriøs sport, men bare for kos og hygge, vi syntes det høres ut som en fin aktivitet!:) Kan man begynne med litt trening før de er 1 år? F.eks. lære de kommandoer de kan ha nytte av under trekk senere? Som høyre og venstre, noe annet vi kan lære de tidlig? Før vi begynner kanskje vi burde ha litt trening av noen som kan det? Er det noe slik trening i Nordre Follo/Viken/Oslo området? Noe mer jeg burde vite? Typiske starte feil som jeg burde være klar over? Burde de 2 hundene alltid trekke 1 menneske sammen, eller kan 1 hund trekke 1 menneske også? Og vil det være forskjell på dette om man bruker en slik fancy trekk sparkesykkel på sommeren? Anonymkode: 2e9b2...445 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Jada, sleng på dem en sele, strikkbånd og magebelte på dere selv når dere går på tur og ros masse når de trekker jevnt forover. Prøv å trene inn kommando for brems/stopp. Når dere vil gå vanlig tur uten trekk så bruk halsbånd. Anonymkode: b46f2...582 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 ^Dette kan dere begynne med når de er ganske unge forresten. Anonymkode: b46f2...582 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jada, sleng på dem en sele, strikkbånd og magebelte på dere selv når dere går på tur og ros masse når de trekker jevnt forover. Prøv å trene inn kommando for brems/stopp. Når dere vil gå vanlig tur uten trekk så bruk halsbånd. Anonymkode: b46f2...582 Takk! 😃 Anonymkode: 2e9b2...445 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Hverdagslydighet skulle være tilstrekkelig første året. Om du skal bruke en eller to hunder per menneske kommer jo an på hvor sterk hunden er og hvor stor trekkglede den har. På sparkesykkel er det viktig at hunden trekker jevnt og trutt. Hvis ikke er det bedre med en vanlig sykkel med festestang for bånd foran. Anonymkode: f8ecb...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hverdagslydighet skulle være tilstrekkelig første året. Om du skal bruke en eller to hunder per menneske kommer jo an på hvor sterk hunden er og hvor stor trekkglede den har. På sparkesykkel er det viktig at hunden trekker jevnt og trutt. Hvis ikke er det bedre med en vanlig sykkel med festestang for bånd foran. Anonymkode: f8ecb...0cb Takk for tips 😃 Anonymkode: 2e9b2...445 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Ville ikke skaffet to valper samtidig. Det kan bli vanskelig og slitsomt Anonymkode: 1430b...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke skaffet to valper samtidig. Det kan bli vanskelig og slitsomt Anonymkode: 1430b...fe4 Å trene de til trekk eller bare det generelt å ha to valper samtidig? Anonymkode: 2e9b2...445 1
Julie Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Det er krevende å én valp, å ha to valper samtidig er heftig. Uavhengig av rase og hva de skal brukes til. Finnes det en trekkhundklubb i nærheten av der dere bor? Oslomarka trekkhundklubb? Anbefaler å melde dere inn. Søk kunnskap fra de som kjenner denne rasen godt og som bruker hundene sine til trekk 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, Julie skrev: Det er krevende å én valp, å ha to valper samtidig er heftig. Uavhengig av rase og hva de skal brukes til. Finnes det en trekkhundklubb i nærheten av der dere bor? Oslomarka trekkhundklubb? Anbefaler å melde dere inn. Søk kunnskap fra de som kjenner denne rasen godt og som bruker hundene sine til trekk 🙂 Takk, det skal jeg undersøke! 😄 Jeg har hatt hund flere ganger tidligere, så jeg er ingen nybegynner 😅 Men bra dere sier ifra, for alt dere vet kunne det hende jeg ikke visste noe om hund! 🙈 men igjen har jeg hatt andre raser enn samojed da, Berner sennen og elghund. Smart tips å søke kunnskap av de som er i klubbene 😁 Anonymkode: 2e9b2...445 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 En hund kan trekke ett menneske, men dere må jo hjelpe til og ikke bare henge i den andre enden av kobbelet som dødvekt. I tillegg til høyre/venstre ville jeg ha lært de kommando for ulik fart/sakke ned og gi på, samt full stans. Ville også hatt mye fokus på passeringstrening, for det er IKKE kult med en hund som bråstopper for å hilse på eller krangle med andre hunder. Hvis dere er to som kan være med ut på trekktrening samtidig kan den ene gå sammen med hunden og fungere som hare og motivator. Sørg for å ha stram line slik at det er litt drag hele tiden, også i nedoverbakker, og hold de mest mulig i trav fremfor galopp. Bruk gjerne kjetting som et supplement i treningen. Bruk bare en liten bit i starten for at de skal venne seg på å ha et jevnt drag i selen, og øk vekten etter hvert som de bygger muskelmasse og blir sterkere. Sjekk om Oslomarka trekkhundklubb skal ha noen samlinger. Anonymkode: 0e966...310 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hund kan trekke ett menneske, men dere må jo hjelpe til og ikke bare henge i den andre enden av kobbelet som dødvekt. I tillegg til høyre/venstre ville jeg ha lært de kommando for ulik fart/sakke ned og gi på, samt full stans. Ville også hatt mye fokus på passeringstrening, for det er IKKE kult med en hund som bråstopper for å hilse på eller krangle med andre hunder. Hvis dere er to som kan være med ut på trekktrening samtidig kan den ene gå sammen med hunden og fungere som hare og motivator. Sørg for å ha stram line slik at det er litt drag hele tiden, også i nedoverbakker, og hold de mest mulig i trav fremfor galopp. Bruk gjerne kjetting som et supplement i treningen. Bruk bare en liten bit i starten for at de skal venne seg på å ha et jevnt drag i selen, og øk vekten etter hvert som de bygger muskelmasse og blir sterkere. Sjekk om Oslomarka trekkhundklubb skal ha noen samlinger. Anonymkode: 0e966...310 Ja nei skal ikke være dødvekt 😅 Takk for mye tips både før og etter treningen har startet! Var mye nyttig og det er nå notert ned! Takk 😄 Anonymkode: 2e9b2...445 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå