Gå til innhold

Dugnad for barnefotball. Tvang og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si at jeg er for dugnad! Det er viktig. Men nå er jeg litt imot en fotball lag for mitt barn.

Beklager at det virker rotete forklart men jeg er redd for å bli avslørt.

Dette året ble det jo lite i kassen p.g.a. korona. Og de gikk ikke i pluss, noe de er veldig vant med. De går alltid over 500.000 i pluss for et årlig opplegg hvor det kommer folk fra hele landet og deltar. I år fikk de over en halv million i krisepakke. Atpåtil skal de ha samtlige foreldre til å selge 5 pakker dorull eller kjøpe seg fri. Altså jeg mener de ikke lider noen nød ettersom vi betaler mye i deltakeravgift og foreldre selv må delta i treninger og kamper, greit for samhold og å lære barn å samarbeide. Men jeg synes det virker som at fotballsjefen bare vil ha litt godt betalt selv og nå synes jeg det er høypåpæra fakter i klubben. Jeg har valgt å ikke delta og ongen min som ikke har lyst lenger til å spille skal få starte på andre aktiviteter hvor dugnad er en lyst. 

Er det mange som synes jeg er tverr? Må jeg betale meg ut av dugnaden?

Anonymkode: c7898...da1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. 

Jeg nekta å selge dorull og ville ikke betale meg fri. Hele greia er påtvunget junk og jeg ønsker ikke å bli en del av det.

Vi betaler avgifter og annet for trenning. Kjøper utstyr og kjører barna hit og dit.

Mer en det er jeg ikke interessert i.

Sendte epost til klubben og skrev alt det.

Jeg skal ikke bli "frivillig arbeidstaker" og jobbe grattis for klubben.  Nei takk.

Anonymkode: d4824...fd7

• Liker 9
Skrevet

Kan legge til at jeg snakka med flere foreldre i klubben og flertall deler min mening men nesten ingen tør å si noe.

Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg tør og jeg sier ifra.

Anonymkode: d4824...fd7

Skrevet

Hele dorullsalgopplegget er bare kleint, være seg i fotballen eller andre arenaer.

Jeg kommer til å blånekte om noen noen gang forsøker å påtvinge meg det salgshoreriet der.

Anonymkode: 5dcdb...ad3

• Liker 4
Skrevet

Doruller er jo noe alle trenger så bør jo være lettsolgt sånn sett. 
Dugnad i idrett har vært i all år, ett annet alternativ er jo å sette opp kontigenten slik at foreldre betaler mer.
Vet ikke helt hva du syns er best jeg TS?

Jeg har selv vært med på ørten dugnader for barneidrett og ja, det er kjedelig, men man får jo igjen for det da.
Være seg nytt utstyr el, feks nye drakter til fotballen feks.

Anonymkode: ab028...450

• Liker 4
Skrevet

Ja, de er jo lettsolgt men problemet er også at halve byen selger dette akkurat nå😂

Skrevet

Hadde bare oversett hele greia.

Anonymkode: e3efd...e29

Skrevet

Det er jo en ting at du ikke vil selge doruller, eller bidra med dugnad. 

Du får melde deg som lagleder eller i styret i klubben, så vil du raskt merke at det ikke foregår slik førsteinntrykket ditt sier. 

Du er kanskje ikke vokst opp med konseptet dugnad? Det har jeg, og synes det er en av de beste verdiene vi har i Norge. Men folk blir bare mer og mer egoistiske, og hvis det ikke drypper rett ned på egen unge så skal man for pokker ikke delta altså. 

"Vi kjører til og fra" - gosj ass. For en innsats, treneren burde hentet og levert alle på døra. Dere betaler jo kontingent og treningsavgift! *Ironi*

Sutrete er dere. Jeg liker heller ikke fotball, men jeg liker heller ikke snyltere. Kontingent og avgift er såpass lavt fordi folk jobber dugnad (trener, styremedlem og leder er som oftest også dugnad). Å søke om krisepakke ble mest sannsynligvis også gjort på dugnad. 

Hvilke bidrag har du i hverdagen for å gjøre samfunnet litt bedre? 

Anonymkode: ca154...96d

• Liker 17
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mange som synes jeg er tverr? Må jeg betale meg ut av dugnaden?

Jeg er enig med deg. Fotball er en av de dyrere idrettene man kan drive med. Og greia er at pengene går ikke til laget, men til klubben, altså betaler vi som har barn for at herrelaget skal ha det greit økonomisk. Og som om ikke det er nok, så går flesteparten av pengene fra jentelaget til guttelaget på samme alder. 

Anonymkode: 389ad...ce6

• Liker 10
Skrevet

Uten dugnad blir barneidretten veldig dyr. Trenerne jobber dugnad mange timer hver uke for at barna skal ha et tilbud om trening. En ting er treningene, men de skal planlegges, møte opp litt før og stå litt etter og passe på at alle blir hentet. Organisere og melde på lag i serier og cuper, stille på sidelinja på trening. Lagledere passer på at laget tar nok dugnad til at klubben går rundt, og laget har drakter, utstyr, litt penger i lagkassa til å kunne ha medisinbag, en is på siste trening før sommeren, nok til å betale for dommere, påmeldingsavgifter og kanskje en liten blomst fra kiwi for å takke treneren for innsatsen med laget. Lagleder bistår også med å søke klubben eller andre om å dekke avgiften for de som ikke har råd til å betale for at barnet skal kunne delta.

Å be om å selge 5 sekker doruller eller betale seg ut synes jeg er helt innafor dersom klubben må dekke inn underskuddet i år. En ting er at de kan kompenseres for bortfallet av ett stort arrangement,men kiosksalget og ellers økte utgifter nå er ikke kompensert. Støtt det lokale idrettslaget, eller meld deg ut. Sutring over å bidra til fellesskapet har jeg ikke noe til overs for!

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en ting at du ikke vil selge doruller, eller bidra med dugnad. 

Du får melde deg som lagleder eller i styret i klubben, så vil du raskt merke at det ikke foregår slik førsteinntrykket ditt sier. 

Du er kanskje ikke vokst opp med konseptet dugnad? Det har jeg, og synes det er en av de beste verdiene vi har i Norge. Men folk blir bare mer og mer egoistiske, og hvis det ikke drypper rett ned på egen unge så skal man for pokker ikke delta altså. 

"Vi kjører til og fra" - gosj ass. For en innsats, treneren burde hentet og levert alle på døra. Dere betaler jo kontingent og treningsavgift! *Ironi*

Sutrete er dere. Jeg liker heller ikke fotball, men jeg liker heller ikke snyltere. Kontingent og avgift er såpass lavt fordi folk jobber dugnad (trener, styremedlem og leder er som oftest også dugnad). Å søke om krisepakke ble mest sannsynligvis også gjort på dugnad. 

Hvilke bidrag har du i hverdagen for å gjøre samfunnet litt bedre? 

Nei, du har misforstått! Jeg skrev jo at jeg er for dugnad. Er på dugnad i skolekorps, håndball og kulturskolen. Helighet.. det er bare akkurat denne tingen. Krisepakke er ikke dugnad. Det er skattebetalernes penger!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, du har misforstått! Jeg skrev jo at jeg er for dugnad. Er på dugnad i skolekorps, håndball og kulturskolen. Helighet.. det er bare akkurat denne tingen. Krisepakke er ikke dugnad. Det er skattebetalernes penger!

Og oljefondet

Skrevet

Jeg selger toalettpapir med glede. Har solgt mye annet tull før i tiden 

Anonymkode: e0489...e87

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Summeer skrev:

Støtt det lokale idrettslaget, eller meld deg ut. Sutring over å bidra til fellesskapet har jeg ikke noe til overs for!

Vi meldte oss ut. Jeg ble bare forbanna over hvor lite jentelaget var verdt i den sammenhengen. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er vi begge enige ang dugnad. Mitt svar var også til personen litt under deg som mente de gjorde nok ved å kjøre til og fra, samt betale for utstyr. 

Krisepakken måtte sikkert søkes om, noen måtte holde orden på økonomien, samt finne ut hvordan de kunne søke om kompensasjon for deretter skrive søknaden. Alt dette er mest sannsynlig gjort på dugnad. 

• Liker 1
Skrevet

Dugnad er en del av det å ha barn med på aktiviteter.

Anonymkode: 9aa8f...c7f

• Liker 1
Skrevet

Barneidrett samt dugnad er noe jeg aldri kommer til å støtte.

Anonymkode: 8b7b3...48a

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dugnad er en del av det å ha barn med på aktiviteter.

Anonymkode: 9aa8f...c7f

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 8b7b3...48a

Skrevet

Alternativet til dorulldugnad er jo høyere treningsavgift da. Ikke alle har de pengene derfor kan man kjøpe seg ut. Hos oss koster det 600 kroner å kjøpe seg ut og dorullene må vi betale 1100 kr for. Da kan man ha dopapir selv eller velge å selge det og dermed ikke betale noe ekstra, utenom deltakeravgift.

Jeg syns det er en fin greie. de som ikke vil kjøper seg fri, de som vil selge gjør det og de som vil kjøpe det for seg selv gjør det. Jeg kjøper alltid til meg selv. Har dopapir hele året. Kjøper på høsten og på våren. Alternativet er jo å betale 600 kroner enten i høyere treningsavgift eller 600 kroner for å kjøpe seg fri og i tillegg måtte kjøpe dopapir utenom.

Anonymkode: 0aed4...04b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Fotball er en av de dyrere idrettene man kan drive med. Og greia er at pengene går ikke til laget, men til klubben, altså betaler vi som har barn for at herrelaget skal ha det greit økonomisk. Og som om ikke det er nok, så går flesteparten av pengene fra jentelaget til guttelaget på samme alder. 

😂😂😂 en av de dyrere idrettene? Du har kanskje aldri hørt om hockey, alpint og langrenn, for å nevne noe. Eller golf og skiskyting? Ikke bare er treningsavgiftene dyrere, men man må reise lenger, ha mye mer utstyr og mye dyrere utstyr. Dagens lille latter der altså 😁

Anonymkode: 0aed4...04b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...