Gå til innhold

Kommentarer om gravidkroppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere takler eller taklet kommentarer om kroppen deres når dere gikk gravid. Ble dere lei dere eller sint? Svarte tilbake eller bare lot det gå? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg får ofte kommentarer på kroppen min nå. Skal føde om kort tid og vet at jeg ser sikkert litt sprengt ut, men kjenner at jeg er lei av å høre "nå kommer dundra" når jeg møter på familie og bekjente på gata, spørsmål om hvor mye jeg veier nå kontra før, om jeg har masse strekkmerker og generell vitsing om hvor diger jeg er. De ler hjertelig hver gang de slipper noen kommentarer, og jeg kjenner at jeg har lyst å mose albuen midt i ansiktet på dem😬😅 Er sikkert hormonell nå, men føler faktisk press på meg å kle meg i kun svarte og litt store klær slik at magen ikke er like synlig. Får også kommentarer om fødelår, mammarumpe og puppene, så syns det hele har begynt å bli ubehagelig. 

Del gjerne deres erfaringer og hva dere svarte tilbake 😅

Anonymkode: 84e70...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JØSS, sier familie og venner at du ser ut som ei dundre?? Det synes jeg er alt annet enn morsomt. Ja, du er hormonell, men du er jo ikke bælfeit fordi du har spist smågodt i 8-9 måneder og gitt fanken. Det VET de også, men det er kanskje derfor de tillater seg å vitse om det, fordi det føles greit å "mobbe" deg fordi det ikke er permanent og så får de lire ut av seg litt ufinheter.

Nesten så det er lov å smyge ut et svar om at du tross alt skal tilbake til normalen, men at du håper du ikke blir seende ut slik som dem for da hadde du måttet ta noen drastiske tak etterpå. Du er vel ikke så frekk, men det hadde vært til pass for dem å lære seg at smeller det så smeller det tilbake også.

Håper du har folk rundt deg som sier fine ting også!

Anonymkode: ccaad...b8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, å bli kalt dundre, fødelår, mammarumpe osv er da ikke innafor at noen som helst kommenterer! Ville ha slengt noe skikkelig frekt tilbake. "Ja, du vet, jeg har litt å gå på siden jeg er gravid, men du har jo vært overvektig lenge da" eller "ja, men denne rumpa/disse lårene forsvinner etter fødsel, vet ikke helt med dine...". Jeg syns faktisk du kan ta skikkelig igjen.

Eventuelt kan du si "hvordan føler du deg etter den kommentaren der? Syns du faktisk det er greit å si noe slikt til et menneske som bærer på et barn? Lærte du aldri folkeskikk av dine foreldre?".

Ingen har en dritt med hva du veier heller. Jeg har aldri sagt noe slikt til gravide venner og bekjente, KUN at de ser strålende og flotte ut. Aldri noe som helst annet. 

Anonymkode: bdb5a...6eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare ts.. Høres ikke greit ut, her ville jeg sagt ifra eller tatt igjen med samme mynt. 

"slikt er ikke pent å si, noen legger på seg mye, og andre lite, og det er ikke så mye en får gjort med det.. Det siste en gravid kvinne trenger, er negative kommentarer på utseendet" 

Anonymkode: 0342d...897

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg først tenkte at du kanskje var litt hårsår, da jeg bare får kommentarer av typen så "stor og flott magen begynner å bli", og det er jo helt greit, men kommentarene du får er jo direkte stygge og slemme, skjønner godt at du reagerer. Bruker de ikke hodet litt engang🙄

Anonymkode: b9095...075

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fysj! Hvem er det som sier sånt? 

Jeg skjønner godt du blir irritert og lei deg. Fødelår, mammarumpe..? Alså.. 

Sett de på plass. Du kan bare si at det er ikke greit å kommentere på den måten. Eller du kan si "jeg elsker gravidkropper. De er pene og flotte." og ingenting annet.. 

Jeg elsker gravidkropper. Om de er store eller små. Jeg synes de damene er så pene!! Jeg er gravid nå, og gleder meg sykt til det begynner å vise :) sist graviditet elsket jeg kroppen min. Selvsagt var det tungt og en del plager, men utseendemessig så stortrivdes jeg. Fikk jeg noen negativt ladet kommentarer svarte jeg bare at jeg elsker gravidkropper, og da sluttet de med en gang. 

Anonymkode: 334ba...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ditt tilfelle syns jeg faktisk du skal si ifra! Utrolig frekke og stygge kommentarer. Selv fikk jeg motsatt kommentarer, at jeg var så liten. Spøking med hvilket land jeg skulle adoptere fra, oppfordring til å spise mer osv. Jeg la faktisk på meg i øvre sjiktet for anbefalt vektoppgang, men i følge folk så det ikke ut som om jeg hadde gått opp et gram før nærmere termin. Jeg syns ikke det er greit å kommentere gravidkropper uoppfordret, med mindre det er av litt mer generell og utelukkende positivt art, som f.eks "så fin gravidmage du har" eller "dette (å være gravid) kler deg."

Selv om jeg fikk motsatt kommentarer av deg, likte jeg det dårlig. Jeg syns det ble alt for mye kroppsfokus, i tillegg til at det ble plantet ideer hos meg om at ting ikke var i orden, som jeg ikke hadde fått uten disse kommentarene. Heldigvis kunne jordmor berolige meg på hver kontroll. Jeg sa aldri ordentlig i fra selv, men svarte noe sånt som at "gravidmager er veldig individuelt" når folk kommenterte. 

Anonymkode: c13e7...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har blitt kalt dundre. Ikke at jeg har lagt på meg unormalt mye heller (men ikke at det ville rettferdiggjort kommentaren uansett). 

Har liksom ikke turt å si noe tilbake, fordi jeg har ikke hatt lyst til å være "hårsår". Ser på meg selv om en uhøytidelig person som tåler litt, men merker at dette har begynt å gå utover selvbildet 🙄 

Jeg har heldigvis også personer rundt meg som sier fine ting. De som sier de mer upassende tingene er mer damer i 60-70 årene og menn 45+. Syns de yngre folka jeg kjenner har holdt seg til positive kommentarer. Synes at det har blitt ekstremt mye fokus på kroppen min som gravid, hvor folk har delt sine meninger om at de syns jeg er enten for liten eller for stor til å være så og så langt på vei 🥴 Samtidig skal de også sammenligne min størrelse med andre som at det fantes kun en fasit 🤷‍♀️ 

Skal i familieselskap snart, og tenkte å fyre løs noen kommentarer selv hvis det skulle bli nødvendig. Så får det bare bli baluba 😅

TS

Anonymkode: 84e70...b34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg er gravid. Hva er din unnskyldning?» Blunk og smil.

Anonymkode: 53102...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er familien en sånn tynn treningsfamilie?

Uansett ikke greit å si noe sånt!??

Anonymkode: 92571...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommentarene der er ikke normale i det hele tatt. Eneste kommentarer jeg overhører er ting som "nå er det ikke lenge til!". Kommentarer om pupper og strekkmerker er helt uhørt, samme ord som "dundre". 

Der hadde jeg bare sagt ifra. I hvert fall om en tykk mann hadde sagt noe slikt. "Og hva med deg, når har du termin?".

Anonymkode: 703d2...b11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg synes du skal gjøre er å alliere deg med mannen din eller søsken dersom det er familieselskap. Det er enklere for andre å bryte inn enn det er for deg. Jeg hadde glatt tatt den for deg hvis du var min venninne "Jeg synes Pia ser flott ut, jeg." Og så er det temaet over etter min erfaring, det er ikke noe gøy å fortsette harseleringen når andre har vist seg å være mer anstendig.

Hvis det ikke er et alternativ å få noen andre til å støtte deg så hadde jeg gått for "Tilfører det livet ditt noe å rakke ned på meg?" Hvis de svarer at du må da ta en spøk så sier du rett og slett "Da har du elendig humor." Og går hvis de ikke tar seg sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er familien en sånn tynn treningsfamilie?

Uansett ikke greit å si noe sånt!??

Anonymkode: 92571...830

Æsj hater sånne familier jeg óg. 

Anonymkode: 2de8d...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien din høres helt tankeløse ut, TS. Opplevde at noen godt voksne kollegaer og mine søsken kommenterte at «oisann nå var du blitt stor», men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: b295d...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde begynne å gråte og gå. Da blir det fort veldig veldig kleint for den personen som sa det. Og personen vil nok få noen stygge blikk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig.. jeg hadde svart tilbake på samme måten 😅 og hva man veier/strekkmerker osv har jo ikke de noe med. Går de å spørr ikke gravide om de har fått strekkmerker, hva de veier osv?

Anonymkode: f41de...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg har same problem. Eg har alltid hatt dårleg sjølvbilete pga. vekt, og har dei siste åra tatt skikkeleg grep og var begynt å bli nøgd med kroppen min. Så vart eg gravid, kjempe dårleg i 2 mnd som gjorde at eg låg rett opp og ned og åt mat. Så eg føler meg ikkje komfortabel med å gå opp i vekt, uavhengig om det er pga. babyen eller ikkje. No har eg heldigvis byrja å trene skikkeleg igjen, men eg kan liksom ikkje ha desse gode øktene som før, så det vil likevel påverke kroppen min. Eg får kommentara frå nokon i familien om kor mykje eg har gått opp, og at eg passa inn på ein butikk i heimbygda(for der er dei ganske store dei som jobbar der). Skikkeleg kjekke kommentara. Forrige gong måtte eg konsentrere meg om å ikkje grine, og mannen min vart skikkeleg lei seg sjølv. Så vi avtalte at neste gong skal han svare tilbake, for at eg ikkje ynskjer å vere "hormonell og hårsår", som ein sikkert får kommentert tilbake om ein svara for seg... Merkeleg at folk trur dei kan seie kva som helst, berre fordi dei er gravide!? 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...