Gå til innhold

Ditt verste motenavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ti10 skrev (På 8.1.2021 den 13.03):

Olias? Er det et navn? Det har jeg aldri hørt.

Enig med deg med navn som Lykke osv. Hvor ofte får Lykke kommentarer om navnet når hun er i trassalderen eller hun har blitt vrang tenåring som smeller med dørene? Egentlig generelt navn som kan være beskrivende eller vekke sterke assosiasjoner. Hva om Lillemor faktisk blir ganske stor? Eller Vilje viser seg å være en veldig beskjeden liten jente, Fred blir en skikkelig høylytt bråkebøtte osv.?

Jeg synes det virker som at man legger føring for hvordan man mener barnet skal bli når man bruker sånne navn eller kjælenavn. 

 

Søskenflokken Ulykke, Storemor, Uvilje og Krig.

Anonymkode: f1573...8ff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 21.45):

Takk for at du hater på min sønns navn. Et navn jeg har valgt med kjærlighet. 

Anonymkode: af3aa...3ad

Hater på? 🙈

Anonymkode: f0a63...f57

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 21.53):

Enig. Greit nok som guttenavn, men de siste åra har jo "alle" begynt å bruke det på jenter. Og det er bare helt grufullt stygt. Jeg synes de fleste unisexnavn er heslige på jenter. Ikke at jeg mener jentenavn må være überfeminine - synes det er flott når folk velger litt tøffere jentenavn. Men de fleste unisexnavn høres liksom helt useriøse ut på jenter/kvinner. Et annet eksempel er Billie, som virker å ha blitt veldig populært i det siste. Synes det rett og slett er grøssestygt på jenter. Helt OK å kalle en gutt Billy, men ei jente som heter Billie er jo bare trist. Minner om den amerikanske trenden med å bruke guttenavn på jenter og generelt gi barn uansett kjønn steds- og etternavn som fornavn.

 

Anonymkode: e3ab3...ea5

Her fremstår du som ganske kunnskapsløs. Iben er et dansk jentenavn og har vært det i flere århundrer. I svært få tilfeller er det brukt som mannsnavn. Ib er sannsynligvis den mannlige varianten dog med annet opphav (fra Jacob).

Billie er heller ikke et guttenavn, det er Billy som er det - og det er opprinnelig et kallenavn for Willy. På engelsk vil man høre forskjell i uttale. 

Ikke at noen av navnene er på mon favorittliste, særlig det å velge et kallenavn som navn (som Billie, Billy, Tommy, Ronny osv) har jeg generelt ikke sansen for. Men at Iben og Billie ikke egentlig er jentenavn er en misforståelse.

Forøvrig synes jeg nye eller nyimporterte navn ofte høres pretensiøse ut. Chrisander tror jeg ble laget av mødre som likte både Christoffer og Alexander og ikke klarte bestemme seg. Liker generelt ikke navn med så mye vokaler som Leona, Matheo, eller jålete navn som Leander, Nathaniel, Chantelle. Men navnet skjemmer ingen og smaken er som baken - delt. 

Anonymkode: 32e9a...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (17 timer siden):

Billy (jentenavn) 

Vega

 

Billy er guttenavn. Du tenker kanskje på Billie. 

Anonymkode: 32e9a...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Billy er guttenavn. Du tenker kanskje på Billie. 

Anonymkode: 32e9a...645

Ja, mente Billie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.10.2020 den 20.12):

I spansktalende land (hvertfall Mexico) skrives det matheo.

Anonymkode: 98220...dc2

Skrives Mateo i Spania.

Synes Desirée er grusomt. Leander, Liam-Sander og alle jentenavn med ah- AH inni er forferdelige. Oleah! Aleah! Jeg dømmer foreldrene til disse, og plasserer dem i kategorien "mindre oppegående". Stakkars barn, da, det er jo ikke deres feil.

Anonymkode: bf486...be9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søskenflokken Ulykke, Storemor, Uvilje og Krig.

Anonymkode: f1573...8ff

Høres ut som en trivelig gjeng, dette 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste navnet jeg noengang har kommet over, er en egenkomponert versjon av Isabel. Foreldrene kalte ungen sin Isabell. Ja, spansk navn med TO L-er. Alle som snakket spansk skjønner hva jeg mener. Dobbel L i Spania uttrykkes J, ergo har ungen et spansk navn som foreldrene har kødda med, sånn at hun i det landet (og i alle spansktalende land) vil hete «Isabej». På Tagalong betyr det også «jeg er med» 

stakkars unger til dumme foreldre 

Anonymkode: 58a09...566

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verste navnet jeg noengang har kommet over, er en egenkomponert versjon av Isabel. Foreldrene kalte ungen sin Isabell. Ja, spansk navn med TO L-er. Alle som snakket spansk skjønner hva jeg mener. Dobbel L i Spania uttrykkes J, ergo har ungen et spansk navn som foreldrene har kødda med, sånn at hun i det landet (og i alle spansktalende land) vil hete «Isabej». På Tagalong betyr det også «jeg er med» 

stakkars unger til dumme foreldre 

Anonymkode: 58a09...566

I følge SSB er det 1270 kvinner som har Isabell som eneste fornavn. Ergo er det mange dumme foreldre i Norge.

Anonymkode: ddde7...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Verste navnet jeg noengang har kommet over, er en egenkomponert versjon av Isabel. Foreldrene kalte ungen sin Isabell. Ja, spansk navn med TO L-er. Alle som snakket spansk skjønner hva jeg mener. Dobbel L i Spania uttrykkes J, ergo har ungen et spansk navn som foreldrene har kødda med, sånn at hun i det landet (og i alle spansktalende land) vil hete «Isabej». På Tagalong betyr det også «jeg er med» 

stakkars unger til dumme foreldre 

Anonymkode: 58a09...566

Det er da halt normalt at navn tilpasses lokale stave- og uttaleregler. Isabell er da ikke noe verre enn av vi skriver Maria mens man i for eksempel Serbia skriver Marija. Det samme navnet tilpasset serbiske staveregler. 

Anonymkode: fed92...75a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (På 16.1.2021 den 4.37):

Billy (jentenavn) 

Vega

 

Som Billie og Vega fra den norske barnefilmen Tottori🤓

Anonymkode: 0e266...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som Billie og Vega fra den norske barnefilmen Tottori🤓

Anonymkode: 0e266...821

Ja 😊 Filmen er sikkert fin, men liker ikke navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 22.15):

Her fremstår du som ganske kunnskapsløs. Iben er et dansk jentenavn og har vært det i flere århundrer. I svært få tilfeller er det brukt som mannsnavn. Ib er sannsynligvis den mannlige varianten dog med annet opphav (fra Jacob).

Billie er heller ikke et guttenavn, det er Billy som er det - og det er opprinnelig et kallenavn for Willy. På engelsk vil man høre forskjell i uttale. 

Ikke at noen av navnene er på mon favorittliste, særlig det å velge et kallenavn som navn (som Billie, Billy, Tommy, Ronny osv) har jeg generelt ikke sansen for. Men at Iben og Billie ikke egentlig er jentenavn er en misforståelse.

Forøvrig synes jeg nye eller nyimporterte navn ofte høres pretensiøse ut. Chrisander tror jeg ble laget av mødre som likte både Christoffer og Alexander og ikke klarte bestemme seg. Liker generelt ikke navn med så mye vokaler som Leona, Matheo, eller jålete navn som Leander, Nathaniel, Chantelle. Men navnet skjemmer ingen og smaken er som baken - delt. 

Anonymkode: 32e9a...645

Iben er et mannsnavn også, jo. Ib er et navn med et annet opphav, som du selv skriver. Iben som mannsnavn er sannsynligvis en kortform av Ibenhard, iflg SNL: https://snl.no/Iben_-_mannsnamn

Billy er ikke et kallenavn for Willy, men for William. Billie og Billy er samme navnet med ulike skrivemåter, rett og slett. At Billy er blitt guttenavnet og Billie jentenavnet handler nok mer om estetikk enn om etymologi. Mange navn kan skrives med både -ie og -y-endelse, Jenny, Elly, Milly, Henny, Ronny (kjenner faktisk en mann som heter Ronnie), Anny - de er ikke ulike navn (altså av ulikt opphav) av den grunn, det er ulike skrivemåter basert på estetikk og tradisjon.

Jeg har forresten ikke skrevet at hverken Iben eller Billie egentlig ikke er jentenavn, jeg skrev at jeg synes navna er stygge på jenter.

Hvem var det som var kunnskapsløs igjen? ;) 

Anonymkode: e3ab3...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (På 19.10.2020 den 18.10):

Syns det navnet er så fint jeg! 🙂 liker det så mye at jeg har tenkt på å bytte mitt kompliserte navn til det. Men av respekt for foreldre så er jeg i tvil... særlig faren min som valgte navnet mitt. 

Hva heter du da? Pippilotta Krusifiruspersilla? 

Anonymkode: 0745a...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva heter du da? Pippilotta Krusifiruspersilla? 

Anonymkode: 0745a...a3c

Nesten, men bare det siste som stemte. Første var feil, mitt er mer komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Iben er et mannsnavn også, jo. Ib er et navn med et annet opphav, som du selv skriver. Iben som mannsnavn er sannsynligvis en kortform av Ibenhard, iflg SNL: https://snl.no/Iben_-_mannsnamn

Billy er ikke et kallenavn for Willy, men for William. Billie og Billy er samme navnet med ulike skrivemåter, rett og slett. At Billy er blitt guttenavnet og Billie jentenavnet handler nok mer om estetikk enn om etymologi. Mange navn kan skrives med både -ie og -y-endelse, Jenny, Elly, Milly, Henny, Ronny (kjenner faktisk en mann som heter Ronnie), Anny - de er ikke ulike navn (altså av ulikt opphav) av den grunn, det er ulike skrivemåter basert på estetikk og tradisjon.

Jeg har forresten ikke skrevet at hverken Iben eller Billie egentlig ikke er jentenavn, jeg skrev at jeg synes navna er stygge på jenter.

Hvem var det som var kunnskapsløs igjen? ;) 

Anonymkode: e3ab3...ea5

Det finnes mange navn som er både kvinne og mannsnavn. Villemo et både gutte og jentenavn. Dessuten syns jeg det ikke gjør noe å kalle jenter med guttenavn og gutter med jentenavn. Hvorfor må vi dele inn i kjønn? Kan vi ikke alle bare være oss selv uten å bil dømt? 

Kan ikke en gutt gå med rosa neglelakk og glitterskjørt og hete Kari, og kan ikke en jente gå på saggebukse og hettegenser og hete Karl? 

Endret av Bølle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (6 minutter siden):

Det finnes mange navn som er både kvinne og mannsnavn. Villemo et både gutte og jentenavn. Dessuten syns jeg det ikke gjør noe å kalle jenter med guttenavn og gutter med jentenavn. Hvorfor må vi dele inn i kjønn? Kan vi ikke alle bare være oss selv uten å bil dømt? 

Kan ikke en gutt gå med rosa neglelakk og glitterskjørt og hete Kari, og kan ikke en jente gå på saggebukse og hettegenser og hete Karl? 

Det var da voldsomt. At jeg mener Iben og Billie er stygge jentenavn betyr da ikke at jeg er ute etter å dømme folk for å være seg selv :ler: 

Jeg synes de fleste unisex-navn er ganske fæle på jenter (finnes selvsagt unntak). Dette betyr ikke at jeg synes jenter må være überfeminine og bare gå i rosa... For min del handler det nok mer om at mange unisexnavn høres ut som tullenavn/kallenavn enn mangel på femininitet/maskulinitet. Liker godt litt sterke og tøffe jentenavn, har ikke sans for jålenavn. Så her tror jeg du skyter i blinde, gitt. 

Anonymkode: e3ab3...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt. At jeg mener Iben og Billie er stygge jentenavn betyr da ikke at jeg er ute etter å dømme folk for å være seg selv :ler: 

Jeg synes de fleste unisex-navn er ganske fæle på jenter (finnes selvsagt unntak). Dette betyr ikke at jeg synes jenter må være überfeminine og bare gå i rosa... For min del handler det nok mer om at mange unisexnavn høres ut som tullenavn/kallenavn enn mangel på femininitet/maskulinitet. Liker godt litt sterke og tøffe jentenavn, har ikke sans for jålenavn. Så her tror jeg du skyter i blinde, gitt. 

Anonymkode: e3ab3...ea5

Hva syns du om Villemo, f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...