AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Valpen min har så innmari innvendig gulvredsel. Hjemme går det bra. Men med en gang hun går på gulv i dyrebutikker så setter hun seg ned. Og nekter å gå. Det samme skjer på parkett, laminat, fliser, betong. Vi har øvd og øvd. Masse. Jeg kjører fra dyrebutikk til dyrebutikk for å øve. Er flaut å gå på samme dyrebutikk hele tiden. Men er slitsomt for meg å kjøre en til to timer kun for å øve på å gå på gulv. Jeg har ikke så mye nettverk så eneste gulv hun kan øve på er gulv på offentlige plasser. Men de aller fleste steder så er det ikke lov med hund så det blir så vanskelig å øve. Hun har gått på valpekurs men alle kurs her jeg bor foregår ute. Det går helt fint for valpen å gå ute. Asfalt, gress, grus og i skogen er null problem. Men med en gang vi går inn i ett rom så setter hun seg ned og nekter å gå. Jeg lukkker valpen med godbiter. Jeg drar i båndet. Jeg roper på henne. Jeg prøver virkelig å få henne til å gå på gulv. Har trent siden hun var åtte uker og hun er nå seks måneder. Jeg ser ingen fremgang på gulvredselen. Valpen stivner av skrekk bare hun ser gulv inne. Jeg har også gått inne på togstasjoner og valpen nekter. Jeg har kjørt fra togstasjon til togstasjon. Også ofte en time hver vei for å øve. Fordi problemet er at valpen må trene på togstasjon som har inne oppholdsrom. Der jeg bor er det kun ute. Jeg er så sliten av dette og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Valpen fyller snart syv måneder og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så sliten av dette gulvredselen. Når vi har trent og treng siden hun var to måneder. Hva bør vi gjøre? Hva gjør jeg for noe feil gang på gang siden jeg ikke får det til? Vi har prøvd masse forskjellige godbiter. Men valpen nekter og steller seg med alle beina rett ned og nekter å flytte på seg. Jeg trenger hjelp. Hvor kan jeg trene på gulv inne som er åpent for hunder? Anonymkode: 4f4e9...989
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Den har vel opplevd at gulv er glatte og skumle å gå på. Med hvor mye du har prøvd å trent, så har jeg en mistanke om at du har følt deg frustrert, og valpen har plukket opp dette, også har det blitt verre. Synes du skal se om du finner en trener som driver med belønningsbasert trening. Det kan også være en god ide å slutte å prøve å få hunden til å gå på gulv. Valpen har fått opp en stor sperre, og fryser når du prøver å få den til å gå på gulv. På dette punktet tror jeg den føler seg pressa (selv om du bruker godbiter). Kjør deg en tur til en togstasjon med et inneområde. Ikke gå inn med valpen, men sett deg ned utenfor (sett deg langt nok unna inneområde til at valpen fortsatt føler seg komfortabel. Lek og gi hunden godbiter. Flytt deg gradvis nærmere inneområdet. Viser valpen at den er ukomfortabel/usikker, flytt deg litt unna igjen. Husk, ikke ta på valpen eller snakk fint til den når den er redd/usikker/ukomfortabel. For valper er berøring/fin prat det samme som skryt. Er den redd og du stryker på den og sier "det går bra, det er ikke farlig", så vil den ta det som om du skryter av at den er redd og at den har grunn til å være redd. Når en valp er usikker/redd, så er det bedre å avlede ved bruk av leker/trening med godbiter. Er ikke det nok, så skal man fjerne valpen fra situasjonen/objektet den er redd for, for så å leke/trene med godbiter mens man forsiktig nærmer seg situasjonen/objektet igjen. Med en gang valpen blir usikker og ikke klarer å fokusere på leken/godbitene, så skal man gå litt tilbake også prøve igjen. Se på det som en stige eller trapp: valpen må være trygg på første trinn før den kan gå opp til neste trinn, så må man bruke litt tid før valpen er helt trygg på andre trinn før man kan gå opp til neste trinn. Det er mulig du må jobbe med dette en stund, men det er kjempeviktig at du beholder roen og ikke blir frustrert eller fortvilet, da valpen vil merke dette. Sett deg ned utenfor togstasjonen og fokuser på å ha det gøy med valpen din. Flytt deg gradvis nærmere inngangen. Det er godt mulig du må gjøre dette i noen dager før du klarer å komme helt bort til inngangen mens valpen føler seg trygg. Ikke ta ting for kjapt. Lykke til Anonymkode: 8c88c...0fb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Denne kan kanskje hjelpe deg litt Anonymkode: 8c88c...0fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå