Gå til innhold

Hva slags bruktbil trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny bil og trenger å tenke økonomisk. Bruken min og behovene mine er slik:

Vil ha automat. 5 seter. Plass til hundebur og bagasje. Skiboks. I det daglige kjører jeg ca 5-8km om dagen på helt greie enkle veier i boligstrøk. Drar på fjellet innimellom (snøvær), men kjører der for det meste på gode hovedveier.

Hvilken type bil ville dere anbefale og hvor gammel bil kan jeg kjøpe? Er ikke opptatt av status bil i det hele tatt. Driftsikker, god å kjøre og ikke for dyr, men med plass til tenåringer, bagasje og hund.

Anonymkode: e3e3f...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg i alle fall en med bensinmotor. Kjøper du diesel og kjører så korte avstander får du trøbbel med partikkelfilter, som ikke rekker å bli rent noen gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at automatgir ofte ikke er rimelig på mila, så de koster gjerne bittelitt mer enn manuell gir. Men jeg kommer kun til å kjøre automat selv.

Jeg var veldig fornøyd med min Ford Fusion de få årene jeg hadde den. "Stor" minibil som alltid kom seg frem, den var god. Ikke sprek, men det trengte jeg ikke. Min var 2010 modell. Tror det skal være god plass til hundebur der, og hadde kunne montert skiboks.

Anonymkode: a5a30...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundebur ja... Noen har hundebur som ikke engang krever ett passasjersete i størrelse, andre krever ett meget romslig bagasjerom eller helst varebil... Er det en chihuahua eller en ulvehund dere har? 
Hva legger dere i bagasje? Jeg fikk plass til 4 voksne personer med 4 dagers bagasje, pluss 2 sett slalomutstyr i en liten Yaris, og null problem kjøre mange timer da...  Noen pakker fire kofferter pr person for en helgetur, andre pakker en liten bag for to uker...

Anonymkode: 14273...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-8 km er drepen for enhver fossilbil, også bensin. Den blir jo da ikke varm. Men anbefaler noe slikt som en Honda Jazz. I utgangspunktet en liten bil, men den har "magic seats" som gir deg helt crazy bananas mye plass i baksetene. Bør gå fint med hundebur der.

Anonymkode: 6e891...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Har stor hund og stort bur. Jeg må ha godt med lagringsplass til feks flere par ski. Vi skal ha både langrenn og slalom og ditto klær i ferier. Kjølebagger med mat. Hunde utstyr til trekk osv.

Anonymkode: e3e3f...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har stor hund og stort bur. Jeg må ha godt med lagringsplass til feks flere par ski. Vi skal ha både langrenn og slalom og ditto klær i ferier. Kjølebagger med mat. Hunde utstyr til trekk osv.

Anonymkode: e3e3f...13b

Da tenker jeg du heller bør satse på f.eks. Corolla Verso.

Anonymkode: 6e891...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har stor hund og stort bur. Jeg må ha godt med lagringsplass til feks flere par ski. Vi skal ha både langrenn og slalom og ditto klær i ferier. Kjølebagger med mat. Hunde utstyr til trekk osv.

Anonymkode: e3e3f...13b

Skoda Superb har meget romslig bagasjerom (om ikke klassens største) og ditto romslig baksete i hvertfall. Skiene plasserer du enklest på taket (enten takstativ eller skiboks),uavhengig av bilmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har stor hund og stort bur. Jeg må ha godt med lagringsplass til feks flere par ski. Vi skal ha både langrenn og slalom og ditto klær i ferier. Kjølebagger med mat. Hunde utstyr til trekk osv.

Anonymkode: e3e3f...13b

Da tenker jeg du må se på stasjonsvogner eller SUV... Men slike biler kan bruke mye drivstoff igjen. 
Hvorfor må du ha skiboks? Holder det ikke med skipose/nedleggbare seter? 
Vil du gjerne ha 5-seter eller må det være 5-seter. Hvis det bare er deg trenger du ikke 5 -seter. 

Økonomisk kjøp? Hold deg under 50k. Så billig som mulig. EUOK i minst 1 år fra dd, helst 1.5-2. 
Det finnes der ute. Bil til over 100k er bare tull når man skal kjøpe økonomisk, kommer til å ha stort verditap. 

Jeg har hatt Hyundai Getz til 22 000, BMW til 30 000, Volvo til 80k Mercedes til 250k, impreza til 250k. BMW til 200k.. 
De fire sistnevnte kjøper man ikke om man må tenke økonomisk i mitt syn. 

Du sier du må tenke økonomisk. Det første du må skille på med en gang er forskjellen på vil og må ha. Jo flere ting som havner i vil-kategorien jo dyrere vil bilen muligens bli .

BMW'en jeg har nå bruker 1/3-1/2 av det volvoen min bruker. 12 kroner per liter diesel, 0,35-0,6 liter per mil. vs 9 kroner per liter (LPG) og 1,2-1.5L per mil (Eller ca 1L/mil på bensin). Det er ikke bare prisen på bilen som er viktig her. 
Som tdm900 sier er det nok lurest for deg å kjøpe bensin siden du har så korte turer. 

Volvo V70, BMW 316/318 stasjonsvogn, VW Passat(Skal visstnok ha ganske billige deler)

Viktige for økonomisk bilhold er at du tør gjøre ting selv! Kjøp en Haynes-manual til den bilen du ender opp med. 
Oljeskift, dekkskift, enkle servicer gjør du selv. Det er ikke vanskelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2020 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg du heller bør satse på f.eks. Corolla Verso.

Anonymkode: 6e891...b9a

Corolla Verso tror jeg blir for kort. Jeg har den bilen, og den er romslig. Men hvis jeg skal ha med flere par ski inni bilen, så må de ligge på skrå. Og da blir det dårlig plass til hundebur og alt det andre. Evnt kan du plassere skiene på taket.

Anonymkode: 4a3d9...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Corolla Verso tror jeg blir for kort. Jeg har den bilen, og den er romslig. Men hvis jeg skal ha med flere par ski inni bilen, så må de ligge på skrå. Og da blir det dårlig plass til hundebur og alt det andre. Evnt kan du plassere skiene på taket.

Anonymkode: 4a3d9...ab9

Det var jo interessant. Jeg er stor og tung og har hatt mine 215cm lange fjellski liggende i bilen uansett. Aldri tenkt over det, om det var en coupé (Volvo 242) eller en minivan (Honda Stream) eller en sedan (Toyota Camry).

Anonymkode: 6e891...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var jo interessant. Jeg er stor og tung og har hatt mine 215cm lange fjellski liggende i bilen uansett. Aldri tenkt over det, om det var en coupé (Volvo 242) eller en minivan (Honda Stream) eller en sedan (Toyota Camry).

Anonymkode: 6e891...b9a

Med klister?

Anonymkode: fdefa...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mange fine svar 😊

Jeg må ha 5 seter. Har tenåringsbarn som skal bl.a være med på hytta og gjerne ha med venner, så vi er gjerne 4-5 stk i bilen med alt utstyr de/vi bruker feks på lengre ferieopphold som jul/vinterferie/påskeferie osv. Stor hund og stort bur. Må ha skiboks, bruker den til ski + bagasje. Har ingen peiling på bil og har feks aldri skiftet bildekk selv engang. Ts

Anonymkode: e3e3f...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er tenåringer eller eldre alle sammen, bør du tenke på bakseteplass. Og med hund og all bagasjen må du ha ett stort bagasjerom. 

Volvo v70, xc90, ford mondeo, volkswagon passat (dog den hadde jeg personlig styrt unna, samme med skoda), Mercedes E-klasse, Audi A6, Opel insignia, og sikkert flere jeg ikke husker i farta. Både BMW og Toyota har biler i denne størrelsen.. Og helt sikkert også Nissan, Hyundai, Honda etc... Men tror nesten du burde ha enda større enn dette også? VW Caravelle? 

Det er mye å velge i, så det som begrenser deg er rett og slett prisen du er villig til å spytte inn i en bil. Prøv gjerne buret og opp-pakking når du tester bilen, og ta helst med deg den lengste tenåringen for å sjekke baksetet. 

Anonymkode: 37a8e...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med klister?

Anonymkode: fdefa...ee3

I en stor, svart, ren XXL pose, ja.

Anonymkode: 6e891...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen peiling på bil og har feks aldri skiftet bildekk selv engang.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenåringsbarn

Betal han/hun for å gjøre det :) God kilde for ukepenger. 

Volvo XC90, BMW X5, BMW 5-serie stasjonsvogn (3-serie blir nok for liten) 
Volvo V70, VW passat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...