Gå til innhold

Barn opstipasjon - movicol på blåresept?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt barn er satt på movicol for behandling av opstipasjon i 6-12 måneder. En tyve-pakk med dette koster 230kr og varer i 10 dager. Er det mulig å få dette på blåresept? Begge foreldrene er permitterte og det er et stort innhugg i økonomien nå. Betaler selvfølgelig, men lurte på om noen vet noe om det er mulig med kun forstoppelse som diagnose.

Anonymkode: 2f060...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vi fikk på resept. 100 stk for et par hundre kroner tror jeg. Barnet var åpenbart forstoppet og veldig plaget. 

Anonymkode: c8bde...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå resept kun ved kreftsykdom og immunsvikt. Men hvit resept kan nok barnet få.

Anonymkode: 21249...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blå resept kun ved kreftsykdom og immunsvikt. Men hvit resept kan nok barnet få.

Legen skrev det på hvit resept og summen ble lik det det kostet uten resept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Emma89 skrev:

Hvorfor er barnet forstoppet?

De fant ingen grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fant ingen grunn

Hvor gammelt er barnet? Hvilken type mat spiser h*n? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et barn som er forstoppet. Spør om å få resept på «voksen» dose, da får du større pakke og den varer litt lenger. Hun skal gå på det i tre måneder her, og vi betalte da 410 kroner for hele pakka - og denne varer da ut hele perioden.  Altså, doseringen blir den samme, det er bare flere doser i pakka og den varer derfor lenger enn barnepakka :) 

Anonymkode: b51bb...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. vi prøvde movicol på vår datter som er 6 år nå, grunnet forstoppelse, vi hadde det på blåresept. Ikke noe å betale. Hun hadde mye avførings lekkasjer. Jeg rådførte meg med legen, så nå går hun på 1 klyster 2hver dag.  Men du finner mer info her: Helfo  

Anonymkode: d4925...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. vi prøvde movicol på vår datter som er 6 år nå, grunnet forstoppelse, vi hadde det på blåresept. Ikke noe å betale. Hun hadde mye avførings lekkasjer. Jeg rådførte meg med legen, så nå går hun på 1 klyster 2hver dag.  Men du finner mer info her: Helfo  

Anonymkode: d4925...419

Ikke får å kuppe tråden, men mine tvillinger sliter veldig med dette. Ene er operert. Hjelper klyster? Er det det minste klysteret? Merkelig at vi aldri har fått anbefalt dette. Noen som vet hva dette kommer av? Er det arvelig?

Anonymkode: 84e25...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også et barn som er forstoppet. Spør om å få resept på «voksen» dose, da får du større pakke og den varer litt lenger. Hun skal gå på det i tre måneder her, og vi betalte da 410 kroner for hele pakka - og denne varer da ut hele perioden.  Altså, doseringen blir den samme, det er bare flere doser i pakka og den varer derfor lenger enn barnepakka :) 

Movicol til voksen og movicol junior er IKKE samme styrke!

Det er dobbelt så mye i posene til voksen, som det er til barn. 1 pose movicol junior tilsvarer 1/2 pose av movicol til voksne.

Men å spørre etter 100pk til voksen er ingen dum idé. Da får du tilsvarende 200 doser movicol junior for ca 400kr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sitronpai skrev:

Det er dobbelt så mye i posene til voksen, som det er til barn. 1 pose movicol junior tilsvarer 1/2 pose av movicol til voksne.

Men å spørre etter 100pk til voksen er ingen dum idé. Da får du tilsvarende 200 doser movicol junior for ca 400kr.

Apoteket foreslo dette for meg da de var tomme for junior pakkene. Men jeg sliter med å få gitt det til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slet barnet mye, men dette er nå 5-7 år siden. Vi brukte sviskejuice (på glass fra matbutikken ved barnematen. Finnes også som mos) som fungerte kjempebra. Brukte det etterhvert sjeldnere og sjeldnere og nå som 12 år gammel kjøper jeg det kanskje 2 ganger i året. Har også hatt laktulose på lur - selvsagt kun i små mengder til små barn (ca 5 ml). Enkelt og velfungerende. Prøv det 😉 

Anonymkode: 65ce9...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apoteket foreslo dette for meg da de var tomme for junior pakkene. Men jeg sliter med å få gitt det til barna.

Den til voksen har annen smak (sitrus), enn den til barn (nøytral). Så det kan være det de reagerer på. Man kan også prøve å blande det i saft eller juice i steden for vann og se om det hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to yngste barn har begge Movicol på blå resept. Kronisk forstoppet. Vi måtte prøve er par måneder med Movicol på ordinær resept som vi betalte vanlig takst på, deretter sjekke om forstoppelsen hadde blitt bedre. Da det var forsøkt, fikk vi blå resept. 

Anonymkode: 384b5...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen skrev det på hvit resept og summen ble lik det det kostet uten resept

Det er rart, for max-pris på 30 stk Movicol Junior på hvit resept er 120. Har dere fått voksenpakning?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to yngste barn har begge Movicol på blå resept. Kronisk forstoppet. Vi måtte prøve er par måneder med Movicol på ordinær resept som vi betalte vanlig takst på, deretter sjekke om forstoppelsen hadde blitt bedre. Da det var forsøkt, fikk vi blå resept. 

Anonymkode: 384b5...b7c

Det er regler for hvem som kan få noe på blå resept. Disse reglene kan hvem som helst finne igjen på felleskatalogen. Man må oppfylle minst én av diagnosene i tabellen.

For movicol junior gjelder følgende:

A06A D65_1 Makrogol, kombinasjoner

Refusjonsberettiget bruk:

Obstipasjon ved immunsvikt og ondartet kreftsykdom. Palliativ behandling i livets sluttfase. Epidermolysis bullosa.

Refusjonskode:
ICPC Vilkårnr.
-53 Kvalme, forstoppelse eller diaré ved kreftsykdom 136
-90 Palliativ behandling i livets sluttfase 136
B99 Immunsvikt INA 136
S83 Epidermolysis bullosa -
ICD Vilkårnr.
-53 Kvalme, forstoppelse eller diaré ved kreftsykdom 136
-90 Palliativ behandling i livets sluttfase 136
D80 Immunsvikt med overveiende antistoffmangel 136
D81 Kombinert immunsvikt 136
D82 Immunsvikt forbundet med andre større defekter 136
D83 Vanlig variabel immunsvikt 136
D84 Annen immunsvikt 136
Q81 Epidermolysis bullosa -
Vilkår:
136

Refusjon ytes selv om legemidlet skal brukes i mindre enn tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen skriver koster Movicol Junior 120 kr for 30 doser, hva er det du har kjøpt?

Anonymkode: 5923e...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronpai skrev:

Ja, det var det jeg mente, bare fikk ikke ordlagt meg slik jeg ville 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå resept er ikke mulig uten de spesifikke diagnosene over. Men de siste årene har det skjedd en endring, og det er at HELFO har begynt å innvilge på individuell stønad. Det gjorde de ikke før. Men det må søkes om av legen, og det er ikke alle som har fått med seg denne endringen siden den ikke er annonsert.

https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/blareseptordningen-forhandsgodkjent-og-individuell-stonad/blaresept-og-individuell-stonad/individuell-stonad-til-ikke-forhandsgodkjente-legemidler-og-naringsmidler/lege-pa-vegne-av-pasient-individuell-stonad-til-ikke-forhandsgodkjente-legemidler#hvordansokerdu

Anonymkode: f34da...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...