72Totto Skrevet 17. oktober 2020 #1 Del Skrevet 17. oktober 2020 Folk som løper her inne. Hvor mye trening skal det til for å komme under 10 min på 3 km? Jeg og en kamerat begge i 40 åra har startet med å jogge 2-3 ganger i uka. Nå har han mål om å komme under 10 min på 3 km. Det høres ut for meg at det kan bli hardt. Er det mange her som klarer det med normal trening?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Del Skrevet 17. oktober 2020 Du må nok ha de rette genene for å få til dette, i hvertfall når man er 40+. Sikkert mange som vil hevde det motsatte, men under 10 minutter er raskt altså. Under 12 får dere sikkert til da. Hva er BMIen din da? Du bør ha lite kroppsfett for å komme ned på slike tider Anonymkode: 79a6b...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 17. oktober 2020 #3 Del Skrevet 17. oktober 2020 Jeg løper 1-3 ganger i uka og trener sammen med en venn som er en del sprekere enn meg. Han klarte 5km på under 20 min og ar helt sprengt. Å klare 3 km under 10 min er meget godt trent, så jeg vet ikke om jeg vil være enig i at det kvalifiserer til å være "normalt trent" - jeg vil påstå meget veltrent og at det vil kreve mye av en som nettopp har startet. MEN - det er viktig å ha treningsmål, men jeg ville startet med et mål som var litt mer oppnåelig til å begynne med. Lykke til! (jeg er fornøyd med å klare 5km under 30 min 😆😅) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Del Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må nok ha de rette genene for å få til dette, i hvertfall når man er 40+. Sikkert mange som vil hevde det motsatte, men under 10 minutter er raskt altså. Under 12 får dere sikkert til da. Hva er BMIen din da? Du bør ha lite kroppsfett for å komme ned på slike tider Anonymkode: 79a6b...b2d Enig. Det gir en snitt tid på 3 min og 20 sek på kilometeren, som blir 2 min og 40 sek på 800 meteren tre ganger. Det er ikke mange som klarer, og over 40 er det vel kun tidligere eliteutøvere som fikser. Anonymkode: f5459...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Del Skrevet 17. oktober 2020 Nå vet jeg ikke hva utgangspunktet deres er, men siden du spør så antar jeg at dere ikke har all verdens med løpeerfaring. Så derfor tør jeg påstå at det ikke er noen sannsynlighet for at dere kommer under ti på 3 km etter å ha rundet 40 år. I sin tid hvor jeg var ganske godt trent som befal i militæret så gjorde jeg unna 3 km på 9,52, snittet på troppen var vel 10,20. Bestemann kom inn på 9. På 5 kilometer brukte jeg 18.50 på Anonymkode: bf8e8...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 17. oktober 2020 #6 Del Skrevet 17. oktober 2020 1 time siden, 72Totto skrev: Folk som løper her inne. Hvor mye trening skal det til for å komme under 10 min på 3 km? Jeg og en kamerat begge i 40 åra har startet med å jogge 2-3 ganger i uka. Nå har han mål om å komme under 10 min på 3 km. Det høres ut for meg at det kan bli hardt. Er det mange her som klarer det med normal trening?? Det er ganske raskt og faktisk så raskt at jeg vil si du må ha talent for å klare det. Det er like over 3,30 på km. Dette er ca. tempo til Johaug da hun løp sin berømte 10 km. Like over 18 km/t. Så ja du må trene en del. Det er ikke noe umulig oppgave, men det krever sin mann. Har du løpetalent bør dette gå fint, men igjen du bør ha talent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Del Skrevet 17. oktober 2020 Å holde over 18 km/t i nesten 10 minutter er tøft. Anonymkode: 7865a...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Del Skrevet 18. oktober 2020 11 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Det er ganske raskt og faktisk så raskt at jeg vil si du må ha talent for å klare det. Det er like over 3,30 på km. Dette er ca. tempo til Johaug da hun løp sin berømte 10 km. Like over 18 km/t. Så ja du må trene en del. Det er ikke noe umulig oppgave, men det krever sin mann. Har du løpetalent bør dette gå fint, men igjen du bør ha talent. Helt feil. 10 minutter på 3 km tilsvarer 33 min og 20 sek på 10 km. Johaug løp på 31.40. Det tilsvarer 9 minutter og 30 sekunder på 3 km. Anonymkode: 3efe5...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Del Skrevet 18. oktober 2020 Hvis det er viktig for deg å finne ut av om denne målsetningen er realistisk så kan du gå ut i 3:20-fart og se hvor lenge du holder. Du merker nok fort om det er noe du tror du vil greie med endel trening, eller ikke. Anonymkode: cdabd...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Del Skrevet 22. oktober 2020 Er du i 40-årene uten spesiell løpeerfaring tror jeg nesten du må trene på fulltid for å klare det. Mannen min (51) løper kanskje på 9:30 i dag, men han har trent absolutt hver eneste dag i over 40 år. Persen hans er et stykke under 9.00, fra da han var eliteidrettsutøver (ikke løping). Anonymkode: c7802...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå