Gå til innhold

Kul under haka


Anglofil

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Dette kan høres både rart og merkelig ut, men som dog har gjort meg litt beskymret. Mye mulig jeg er det helt uten grunn, men uansett synes jeg det er ekkelt.

For to dager siden fant jeg en kul oppunder haka, ved kjevebenet. Det gjør ikke vondt, men det er ganske ømt når jeg tar på det eller bøyer haka nedover mot høyre side. Mamma foreslo at vi skal gå til legen, etter at jeg har kommet hjem fra en leir jeg reiser til på mandag. Skal innrømme at jeg synes det er ganske ekkelt, jeg har ikke opplevd det før. Jeg har hatt knuter som jeg har kunnet massert bort, på andre steder av kroppen, men ikke en som denne.

Noen som kanskje vet hva det er? Kan det være visdomstann? Mamma måtte selv til kjeveortoped og operere ut sine 3 visdomstenner, fordi de satt så langt ned i tannkjøttet, langt bak i kinnet. Mamma lurte på om det kanskje kunne være en lymfeknute? Okay, føler meg en smule paranoid her. Er jeg dum som reagerer? Har selv mistet, og nesten mistet flere jeg kjenner i kreft, dessuten døde min bestemor av kreft. Dette er ekkelt. :forvirret::sjenert::overrasket:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres litt lymfeknuteaktig ut, jeg. Men jeg tviler på at det er kreft. Tror ikke kreftsvulster vokser "over natta", men jeg har lest om at lymfeknuter kan hovne hvis du har en infeksjon eller noe sånt.

Men siden du er bekymret så burde du kanskje ta en tur til legen sånn at du kan få bekreftet fra faglig hold hva dette er for noe. Så slipper du å gå rundt og være nervøs. Synes ikke du er det minste dum som blir nervøs. Når man har mistet slekt og venner pga. kreft så blir man litt mer obs på sånne ting som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok helt rett. Det kunne ha vært svært hovne mandler eller noe slikt, men siden jeg har fjernet både falske og ekte mandler, så er ikke det noen mulighet. Tar meg en tur til legen, sånn for sikkerhets skyld.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende sånn en gang for lenge siden.. Og da var det en forsteinet spyttkjertel. Da sa legen at jeg kunne prøve å massere den bort (det klarte jeg), hvis ikke det gikk måtte de operere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg får visst ta meg en tur til legen ja. Men når jeg kommer til å tenke på det, så er det mest sannsynlig at det lymfeknuter, som er oppsamling av avfallstoffer fra kroppen, etter hva jeg har fått. Og siden nylig å har hatt en halsinfeksjon, som ble kurert med antibiotika, så kan dette være en mulighet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en kul i fjor, og etter det har jeg hatt flere, spesielt rundt nese/øyepartiet. De syns ikke, men jeg kan kjenne de, og de går ikke bort om jeg masserer de. Jeg fikk fjernet en, og det var rett og slett bare blod og gørr som hadde samlet seg. Ekkelt men ufarlig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en sånn.

Kjenner den når jeg trykker fra undersida av kjeven omtrent under den bakerste tanna på høyre side. Varierer egentlig i størrelse.

Har vært hos lege og tannlege og de mener det er en betent spyttkjertel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for at dere beroliget meg, litt ekkelt første gang man støter på noe slikt. Men det kjennes kanskje verre ut enn det faktisk er. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei :)

Jeg er en jente på bare 12 år og lurer på en liten ting.

Jeg har en liten klomp under kjeven som kommer frem hvist jeg bøyer haka til høyre. Er d vanlig?

den gjør ikke vondt i d hele tatt, men jeg var bare litt engstelig.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...