AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Hei! Jeg skal lage panna cotta i dag, men har dessverre ikke vaniljestang. Det fantes ikke i noen av de tre butikkene jeg var innom og har ikke mulighet til å sjekke noen andre. Noen som har erfaring med å bruke vaniljesukker i stedet? I så fall hvor mye skal jeg bruke? Anonymkode: 61df6...b11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Velg en annen dessert. Anonymkode: 895e9...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Dra til en kjede som har Cacas, vet blant annet Kitch'n og Jernia fører det. Kjøp ekte vaniljepulver. Vaniljesukker blir ikke det samme, men bedre enn ingenting. Anonymkode: 841cc...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Skrevet 17. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dra til en kjede som har Cacas, vet blant annet Kitch'n og Jernia fører det. Kjøp ekte vaniljepulver. Vaniljesukker blir ikke det samme, men bedre enn ingenting. Anonymkode: 841cc...b8c Det er en fordel å lese hovedinnlegget når du skal svare. Anonymkode: 8b6ec...5a1 3
Hjärtat Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en fordel å lese hovedinnlegget når du skal svare. Anonymkode: 8b6ec...5a1 Er jo et helt relevant svar. Tips om hvor man kan få kjøpt, som kanskje ikke alle vet. Har de ikke vaniljestang, kjøp vaniljepulver(google it). Vaniljesukker blir IKKE det samme. Får du tak i vaniljepulver, tilsvarer 1 ts pulver en vaniljestang. Mulig man kan bruke vaniljeekstrakt også, det har de på Meny og Coop mega i hvert fall. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, Hjärtat skrev: Er jo et helt relevant svar. Tips om hvor man kan få kjøpt, som kanskje ikke alle vet. Har de ikke vaniljestang, kjøp vaniljepulver(google it). Vaniljesukker blir IKKE det samme. Får du tak i vaniljepulver, tilsvarer 1 ts pulver en vaniljestang. Mulig man kan bruke vaniljeekstrakt også, det har de på Meny og Coop mega i hvert fall. Men nå sier ts at hun ikke har mulighet til å sjekke andre butikker. Anonymkode: 502b7...c8e 2
Hjärtat Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå sier ts at hun ikke har mulighet til å sjekke andre butikker. Anonymkode: 502b7...c8e Haha, det er et godt poeng! 😂 Det fikk ikke jeg med meg heller. Men da vil jeg si til ts: lag noe annet. Endret 17. oktober 2020 av Hjärtat
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 Nå er det nok for sent å komme med tips til denne gangen, men neste gang så kan du lage panna cotta med andre smaker enn kun vanilje. F.eks. gresskarkrydder (pumkin spice), nellikspikerkanelstang, allehånde, og tonkabønner, men også urter som f.eks. basilikum eller timian. Eller rett og slett lage panna cotta med sjokoladesmak - smelt mørk sjokolade (over 70 % kakaoandel) i fløtemelka og ha gjerne i en til to spiseskjeer rom. Ja romen i før sjokoladen, slik at mesteparten av alkoholen kan fordunste når fløtemelka kokes opp. Når fløtemelka har fått et oppkok, trekk kjelen fra kokeplata og smelt sjokoladen i melka. Bruker du hele krydder/urter, har du de i den varme fløtemelka, og lar det hele trekke i minst et par timer - men omså over natta (sett kasserollen med fløtemelk og krydder/urter i kjøleskapet når det er romtemperert). Du infuserer altså fløtemelka med smak av krydder. Sil av krydder/urtene, varm melka litt opp, og løs så gelatinen i væska. Ellers er fremgangsmåten som ellers når man skal lage panna cotta. Ha gjerne i ei god klype salt. Anonymkode: de263...627 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Det går helt fint med vaniljesukker. Anonymkode: 3b75f...bb7
Hmmmmmm Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 Til neste gang anbefaler jeg også vanilje pulver, det vil si kun frøene inne. Greit å ha i hus. Ps. Panna cotta søtet med hvit sjokolade er kjempegodt, må fortsatt ha vanilje da
Havtorn Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 Hva med å bruke noe annet som smak? Sånn til neste gang. Varme krydder eller bær funker utmerket som smak til panna cotta
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 På 17.10.2020 den 12.40, AnonymBruker skrev: Velg en annen dessert. Anonymkode: 895e9...7ab Hvorfor det? Panna cotta er bare gelé av melk. Ts kan fint lage melkegele med smak av: sjokolade, kaffi (eller begge deler), te, kanel, peppermynte, anis, julekrydder, lavendel, rose, bringebær, mandel, hasselnøtt, conjak, etc. Det er bare å koke opp melk med noe annet enn vanilje, så smaker det noe annet enn vanilje av geleen. Anonymkode: 3a6bb...0b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå