Gå til innhold

Lærerferie og foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du går fra skolen kl 14.15 hver fredag? Hvordan kan du da ende opp med så mye avspasering? Å jobbe 8-16 er en vanlig arbeidsdag. Lurer også på hvor mange møter dere faktisk har? Jeg er i praksis i helsesektoren. Vi har mange møter vi også, men vi er effektive så det ikke går ut over resten av det vi må gjøre.

Anonymkode: a41c4...1be

Jeg skriver jo at jeg tar med meg planlegging hjem. Tror ikke elevene mine merker om jeg planlegger etter skoletid fredag, eller hjemme hos meg selv i løpet av helga. 

Vi har faste møter 3 dager i uka som varer fra rett etter skoleslutt og til kl 16. Det er fellesmøter med hele staben der vi driver utviklingsarbeid (f.eks mye arbeid/planlegging ifht Fagfornyelsen), møter med storteam (1-7. trinn sammen, f.eks samkjøre fellesprosjekter etc), og møter på trinnet (samkjøre og planlegge skoletimene, hvem gjør hva etc). Så kommer samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter, møter med f.eks ppt/barnevern. Etter møter må jo alle og enhver planlegge sine undervisningsøkter, og det er her mange velger å ta med seg jobben hjem. 

Jeg synes det er feil å sammenligne en organisasjon opp mot en annen, jeg vet ikke mye om møtevirksomhet i helsesektoren - og uttaler meg derfor ikke om den, og du vet nok ikke nok om møtevirksomhet i skolesektoren - og bør kanskje ikke uttale deg så mye om den.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Faulkner skrev:

Skrev jo siden du ikke har noe å avspassere... 

Hæ?

Anonymkode: 04d3a...5b4

Skrevet

NAV godkjenner å legge inn avspaseringen (utsettelse pga heltidsarbeid). NAV har ingenting med dette å gjøre. Dette må arbeidstaker og arbeidsgiver bli enige om. 

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke dele opp permisjonen på en slik måte at du tar permisjonspause når vi har avspasering. Det du derimot får er full avspasering når du kommer tilbake, selv om du ikke har jobbet opp denne avspaseringen i innbyrdes år. 

Samme som at en nyutdannet lærer har avspasering i høstferie og juleferie uten å ha opparbeidet disse timene (ennå). 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, the1andonly skrev:

Jeg er TS. Lærer? 😂🙈

Jeg skjønte det. Det jeg lurte på er hva du jobber med i de undervisningsfrie periodene?

Skrevet

Neutral90 beskriver det godt. Man kan ikke stanse permisjonen for å ta ut avspasering. Og det går opp-i-opp når du kommer tilbake, da avspaserer du tid du ikke har jobbet inn. 

Til side-kommentarer om lærere og "avspasering". Hos oss har vi 33 t bunden tid med oppmøteplikt på skolen, og 10,5 timer ubunden tid (jobb hvor du vil) i uka. Jeg pleier å fordele mine timer på å komme tidlig, ca 1 time før bunden tid (bunden tid startet 15 min før undervisning) samt en time på kvelden. Noen uker jobber jeg langt mer enn de 10,5 timene, noen uker jobber jeg mindre. De gangene jeg har skrevet ned antall timer pleier det å gå sånn ca i null, men sjeldent mindre enn 43,5 timer. Det er planlegging og dokumentasjon+vurdering som tar opp mest av min ubundne tid. Perioder av skoleåret er mer travle enn andre.

Men jeg forstår at mange som ikke jobber som lærere synes det er vanskelig å sette seg inn i alle de skjulte oppgavene, og mange tror vi har tilstedeværelse kun de timene barna er sammen med oss. Det er greit, jeg har ikke full oversikt over andre yrkets arbeidstid jeg heller. Men det er altså feil, det er et type komprimert arbeidsår. 

Jeg jobber forresten ikke i høstferie osv, da avspaserer jeg og er sammen med min familie. Arbeidsåret til lærere er hovedgrunnen for at jeg holder ut som lærer. 

Anonymkode: 59622...c70

• Liker 9
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Lærere har ikke mer enn fem uker ferie. Er du lærer?

Anonymkode: 04d3a...5b4

Mener det Neutral90 skriver. Er ikke lærer, men jobber komprimert arbeidsår på skole akkurat som en lærer 😉 

Anonymkode: cbabb...723

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli lærar selv så ser du at det IKKE er mye fritid. 

Anonymkode: 2e11a...4da

Jobber sammen med lærere. Opplever ikke at de har det travlere enn andre arbeidsfolk. Like mye fritid har de også. Unner dem likevel avspaseringen, ellers hadde vel få blitt lærere. 

Anonymkode: cbabb...723

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge det norske lærere SELV oppgir, jobber de mindre enn de skal. Tipper at de faktisk jobber litt mindre enn det igjen også: https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/norske-laerere-jobber-for-lite

Anonymkode: 12509...52c

"Lærerne har blitt spurt om hvor mange timer de jobbet i forrige fulle arbeidsuke"

Med andre ord har de ikke undersøkt hvor mange timer lærerne jobber i snitt gjennom skoleåret. Så pressperioder med retting, terminoppgjør, elevsamtaler, foreldresamtaler osv. er ikke telt med, og her går det mange timer langt over snittet. 

43,3 timer i uka er et snitt over hele skoleåret. Når du har uker som bikker 50 timer og vel så det så er man også nødt til å ha uker som er mindre enn 43,3 for at det skal gå rundt. Det var en veldig tabloid overskrift av Aftenposten, og illustrerer at de ikke har innsikt i lærernes arbeidssituasjon. 

Anonymkode: 73b0c...162

• Liker 8
Skrevet

Folk som jobber i nordsjøen har fri i 2-4 uker etter arbeidsperiode. Sjelden jeg hører noen skrike opp over det. Aner ikke hvordan jobben i nordsjøen er, for alt jeg vet drikker de masse kaffe og klør seg i hodet. Men som sagt, aner ikke. Derfor er det rart at lærere får så mye pes, for hvis du ikke bor med en lærer vet du ikke hvor mye som blir gjort hjemme i helger og på kvelden. Selvsagt finnes det noen rævva lærere som ikke jobber timene sine, men det gjør det i alle yrker! 

Til TS - du kan ikke pause permisjon i periodene uten undervisning. 

Anonymkode: dbbcc...5f4

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som jobber i nordsjøen har fri i 2-4 uker etter arbeidsperiode. Sjelden jeg hører noen skrike opp over det. Aner ikke hvordan jobben i nordsjøen er, for alt jeg vet drikker de masse kaffe og klør seg i hodet. Men som sagt, aner ikke. Derfor er det rart at lærere får så mye pes, for hvis du ikke bor med en lærer vet du ikke hvor mye som blir gjort hjemme i helger og på kvelden. Selvsagt finnes det noen rævva lærere som ikke jobber timene sine, men det gjør det i alle yrker! 

Nordsjøarbeidere har mye høyere risiko i sitt arbeid. Har møtt en som fikk bena sine sprengt av i en ulykke. Skulle bare mangle at de kompenseres for den risikoen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordsjøarbeidere har mye høyere risiko i sitt arbeid. Har møtt en som fikk bena sine sprengt av i en ulykke. Skulle bare mangle at de kompenseres for den risikoen.

Kokkene har den samme turnusen. Og har du lest om lærervolden i skolen? Saers-saken der en lærer ble skadet for livet etter elevvold?

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver, jeg kjenner ikke til arbeidet, og det gjør de færreste i forhold til læreryrket også. 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt forskjell i Nordsjøen da. Da jobber de 14 dager på rad. 12t skift. Og de "bor" på jobb, altså ingen mulighet til fritid på ssmme måte som hjemme. 

Når det gjelder lærere...alle jeg kjenner, de jobber på barneskole, vgs og ungdomsskole, sier de ikke må jobbe noe særlig utenom vanlig arbeidsdag.

Anonymkode: e45a0...f7b

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt forskjell i Nordsjøen da. Da jobber de 14 dager på rad. 12t skift. Og de "bor" på jobb, altså ingen mulighet til fritid på ssmme måte som hjemme. 

Når det gjelder lærere...alle jeg kjenner, de jobber på barneskole, vgs og ungdomsskole, sier de ikke må jobbe noe særlig utenom vanlig arbeidsdag.

Anonymkode: e45a0...f7b

Da har sløve venner. Dere som skriker sånn ut over lærerferiene. Bli lærere selv da vel:) Hilsen ei som ikke orket å jobbe som lærer lengre. 

Anonymkode: 14dce...1b5

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli lærar selv så ser du at det IKKE er mye fritid. 

Anonymkode: 2e11a...4da

Du, det er greit å kalle en spade for en spade. Vi har en del fri. Mer enn maaange andre. 

Anonymkode: 03d2c...2c3

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det går ikke an å ta pause midt i permisjonen bare fordi, man kan ta pause for fulltidsarbeid eller jobbe litt og ha litt permisjon. Ingen rene pauser. Du får kun lovens ferie, altså 4 uker og 2 dager eller noe, ikke tarifferien på 5 uker. Avspaseringen får du ikke til å telle som fulltidsarbeid for å kvalifisere til pause, tror jeg. Du jobber deg jo ikke opp noe avspasering under permisjonen, og det du har jobbet deg opp før permisjonen mister du sikkert bare, lærere har jo veldige dårlige avtaler på dette. Men spør på nav sin chat, be om å snakke med et menneske og ikke roboten. 

Flere jeg kjenner har fått beskjed om å legge inn arbeid og så fått godkjent avspasering som arbeid. Men  ts, dette skal utdanningsforbundet vite hva som er gjeldende avtale. Hør med de. 

Anonymkode: fdeea...536

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du, det er greit å kalle en spade for en spade. Vi har en del fri. Mer enn maaange andre. 

Anonymkode: 03d2c...2c3

Du, jeg hadde ikke det. Alltid en rettebunke eller to hver helg, påske, høst-, jul- og vinter"ferie"mer i terminslutt og over 300 karakterer å sette hver termin. Oppå der møter og samtaler +++. Orket bare ikke mer og gikk inn i det private næringsliv. Men jeg så jo noen kollegaer med lettere fag som hadde mye mindre retting, det er veldig urettferdig fordelt. 

Skrevet

Selv om NAV godkjenner «arbeid» i avspaseringsperioden så har jeg til gode å møte en arbeidsgiver som gjør det. Samtidig får du avspaseringen året etter, når du er ferdig med permisjon, selv om du da ikke har jobbet den opp foregående år. Så du «taper» ingenting.

Anonymkode: 66e82...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...