AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Hei. Har egentlig aldri sagt opp en jobb før (eller har sluttet, men ikke direkte sagt opp, var mer at nå skal jeg flytte for å studere, og da var det opplagt at jeg ikke kunne jobbe der lenger, eller at det kun var sommerjobb). har kun vært i denne jobben i ca en måned. Trives egentlig ganske bra, men merker at livskvaliteten min blir såpass dårlig pga lang reisevei at det ikke går for min del. Har derfor besluttet å si opp. Bare synes det er så skummelt! Kan jeg sende en Mail? Ser sjefen som regel hver dag.. Arbeidsgiver kan jo egentlig ikke bli direkte sint på meg? Har prøvetid i tre måneder, så er inne i den nå. Dvs at oppsigelsestiden er på to uker - kan godt jobbe ut en måned altså, men bare merker at jeg ikke kan fortsette alt for lenge i denne jobben.. Anonymkode: 4383d...14b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Vi skal ha mange kurs og slikt ila høsten, jeg tenker at det er bedre at jeg sier ifra før det slik at det sånn sett ikke blir «investert» noe i meg på den måten? Anonymkode: 4383d...14b 1
Durinur Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Klart at arbeidsgiver kan bli sint på deg. Det er overraskende mange dårligere ledere der ute som kan finne på såpass uprofesjonelle ting. Men om sjefen er OK fortsetter arbeidet som vanlig ut oppsigelsestiden også. Og det er helt innafor å si opp på e-post hvis du er mest komfortabel med det. Men da ville jeg gjort det etter arbeidstid. Er litt kleint å sende en e-post for å si opp hvis dere bare er noen få rom unna hverandre når du sender der. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Du sender en e-post: «Jeg ønsker å si opp min stilling som ....., jeg er klar over 14 dagers oppsigelse og dette vil da være til den ...., men jeg jobber gjerne ut måneden dersom ønskelig. Ønsker samtidig å takke for tilliten og erfaringa i jobben» Anonymkode: 2187e...af8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Er det en jobb du ellers ville ha trivdes i da? Anonymkode: 31005...c2e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Det er ditt valg, arbeidsgiver blir jo ikke sint på deg! De kan jo ikke ta sånt personlig:P Skjønner godt det blir tøft med lang reisevei, tar jo ekstra mye av dagen til en. Tror også det er slik at så lenge du velger å si opp før prøvetiden er gått, så går jobben til neste på lista:) Kanskje til noen som bor nærmere, og som kan være lengre i stillingen. Detter må jo være noe arbeidsgiver foretrekker uansett. Anonymkode: 31005...c2e
mordi Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Hva jobber du med ? Har du funnet ny jobb?
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Ikke si opp før du har ny jobb. For det første får du 2 månder karantene hos NAV (håper du har god buffer) og for det andre vanskeligere å finne ny jobb. 1
Loff77 Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Er ingen formkrav når arbeidstager sier opp, men er jo greit å ha noe skriftlig så det ikke er tvil. Mail er greit, husk også at oppsigelsestiden gjelder 14 dager fra første dag i neste måned så selv om du sier opp i dag så må du beregne å jobbe frem til 14.11 såfremt arbedeidsgiver ikke ønsker å la deg gå tidligere
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, Loff77 skrev: Er ingen formkrav når arbeidstager sier opp, men er jo greit å ha noe skriftlig så det ikke er tvil. Mail er greit, husk også at oppsigelsestiden gjelder 14 dager fra første dag i neste måned så selv om du sier opp i dag så må du beregne å jobbe frem til 14.11 såfremt arbedeidsgiver ikke ønsker å la deg gå tidligere med 14 dagers oppsigelse er det da ikke fra neste måned... Hvor har du det fra? 14 dager fra varsel gis ville nå jeg tenkt. Sier man opp 15. Oktober og har 3 måneders oppsigelse er siste arbeidsdag 15. Januar.
Loff77 Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 (endret) 3 minutter siden, AndreasBR skrev: med 14 dagers oppsigelse er det da ikke fra neste måned... Hvor har du det fra? 14 dager fra varsel gis ville nå jeg tenkt. Sier man opp 15. Oktober og har 3 måneders oppsigelse er siste arbeidsdag 15. Januar. Nei ikke ved 1-3mnd men stemmer att jeg tok feil. I prøvetid ved 14 dager gjelder det fra mottatt dato Endret 18. oktober 2020 av Loff77
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, Loff77 skrev: Nei Så du mener at noen som er i prøvetid, som sier opp 1. Oktober, har siste arbeidsdag 14. November? Selv om oppsigelsestid er 14 dager?
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, Loff77 skrev: Nei " Oppsigelsesfristene er kortere i prøvetiden, og løper fra oppsigelsesdatoen" http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-i-provetid/ Joda, gjelder fra oppsigelsesdato. Sier man opp 1. November er siste arbeidsdag 14. November. (eller 15. om man vil være snill)
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, AndreasBR skrev: med 14 dagers oppsigelse er det da ikke fra neste måned... Hvor har du det fra? 14 dager fra varsel gis ville nå jeg tenkt. Sier man opp 15. Oktober og har 3 måneders oppsigelse er siste arbeidsdag 15. Januar. Alltid fra første i måneden. Ts: ikke et alternativ å flytte nærmere? Anonymkode: 543e6...9f3
Loff77 Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alltid fra første i måneden. Ts: ikke et alternativ å flytte nærmere? Anonymkode: 543e6...9f3 Nei ikke i prøvetid men ellers er det slik jeg husket feil 1
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alltid fra første i måneden. Ts: ikke et alternativ å flytte nærmere? Anonymkode: 543e6...9f3 Ikke under prøvetid. https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/provetid/#8-oppsigelse-proevetid Sitat Fristen løper fra den dato oppsigelsen blir gitt, og ikke fra første dag i måneden etter. Arbeidsmiljøloven gir adgang til å avtale kortere oppsigelsesfrist for arbeidstakere i prøvetid. 1
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 3 minutter siden, Loff77 skrev: Nei ikke i prøvetid men ellers er det slik jeg husket feil Hvorfor påstår du plutselig det motsatte av det du påstod tidligere?
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, Loff77 skrev: Hæ? Tror du bør lese litt lenger opp? Skrevet 13 minutter siden (endret) Hvorfor ikke skrive at du har redigert istedenfor å oppføre deg som at du ikke har det? Sneaky... Denne diskusjonen er over.
Loff77 Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, AndreasBR skrev: Skrevet 13 minutter siden (endret) Hvorfor ikke skrive at du har redigert istedenfor å oppføre deg som at du ikke har det? Sneaky... Denne diskusjonen er over. Altså, jeg begynte å skrive og klarte å poste når jeg kun hadde skrevet Nei, så jeg endret og fikk med hele teksten og ja det er 13-14 min siden. Fryktelig lei meg for den grove feilen altså😂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå