Gå til innhold

Jentenavn, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi prøver å finne et jentenavn vi begge liker.

Vi har diskutert disse:

Louisiana
Evangelica
Sawannah
 

Hva tenker dere? 🙂

Anonymkode: cf277...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at jeg personlig hadde aldri kalt datteren min for noe av disse navnene, men hvis jeg absolutt måtte velge, så Evangelica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, beklager. Louise eller Angelica holder i massevis :) Eventuelt Savanna(h), skrevet med enkel v. 

Anonymkode: 7c623...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva/Anna Louise? Eller Eva Angelica?

De navnene dere har diskutert virker VELDIG unge-mødre-navn eller som navn på strippere... Tror kanskje barnet vil slite med navnet når det blir eldre.

Endret av sstinemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi prøver å finne et jentenavn vi begge liker.

Vi har diskutert disse:

Louisiana
Evangelica
Sawannah
 

Hva tenker dere? 🙂

Anonymkode: cf277...151

Ingen av de 🙊 Men deres baby 🥳

Anonymkode: fb8cd...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

😬

Beklager, men nei, synes ikke de var fine. 

Anonymkode: c84a8...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sstinemor skrev:

Eva/Anna Louise? Eller Eva Angelica?

De navnene dere har diskutert virker VELDIG unge-mødre-navn eller som navn på strippere... Tror kanskje barnet vil slite med navnet når det blir eldre.

Tror helt ærlig barnet vil slite like mye med å hete Eva..

Ideen om at barn kommer til å bli ledd av og ertet pga navnet, eller at de vil mislike navnet sitt fordi det ikke er vanlig nok, er en gammeldags og konservativ tankegang. Et større "Navnutvalg" og ønsket om et litt unikt navn på eget barn, er ikke bare en internasjonal trend men har så absolutt vært i Norge en god stund. Det DU reagerer på i dag, vil nesten ingen blunke over om noen år. Og heldigvis, det er muligheter for barnet å bytte fornavnet sitt senere hvis det ønsker.

Så er det jo alltid noen som kjeder seg litt på fredagskvelden, og som ønsker litt navneaction i kommentarfeltet 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke velge norske stedsnavn eller ord istedenfor?

Otta? 
Vinstra?
Leka?
Bibeline (istedenfor Evangelica)?

Anonymkode: c21ee...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nefarian skrev:

Tror helt ærlig barnet vil slite like mye med å hete Eva..

Ideen om at barn kommer til å bli ledd av og ertet pga navnet, eller at de vil mislike navnet sitt fordi det ikke er vanlig nok, er en gammeldags og konservativ tankegang. Et større "Navnutvalg" og ønsket om et litt unikt navn på eget barn, er ikke bare en internasjonal trend men har så absolutt vært i Norge en god stund. Det DU reagerer på i dag, vil nesten ingen blunke over om noen år. Og heldigvis, det er muligheter for barnet å bytte fornavnet sitt senere hvis det ønsker.

Så er det jo alltid noen som kjeder seg litt på fredagskvelden, og som ønsker litt navneaction i kommentarfeltet 😉

Hvorfor tror du barnet vil slite like mye med å hete Eva? 

Tendensen i Norge nå er at fler og fler velger norrøne navn eller navn med lengre tradisjon i Norge. Det ser jeg også med de som får baby rundt her jeg bor for tiden; de heter Ingeborg, Åse, Eva og Olav, ikke så mange Jessica, cassandra og Angelina o.l.

Selvfølgelig skal folk få velge selv hva de vil at barnet sitt skal hete, men jeg er uenig med deg - jeg tror at sjeldne navn kan være en ulempe for barnet. Og man vil vel helst unngå at barnet misliker navnet sitt så sterkt at det ønsker å bytte det ut senere.

Anonymkode: 5029d...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du barnet vil slite like mye med å hete Eva? 

Tendensen i Norge nå er at fler og fler velger norrøne navn eller navn med lengre tradisjon i Norge. Det ser jeg også med de som får baby rundt her jeg bor for tiden; de heter Ingeborg, Åse, Eva og Olav, ikke så mange Jessica, cassandra og Angelina o.l.

Selvfølgelig skal folk få velge selv hva de vil at barnet sitt skal hete, men jeg er uenig med deg - jeg tror at sjeldne navn kan være en ulempe for barnet. Og man vil vel helst unngå at barnet misliker navnet sitt så sterkt at det ønsker å bytte det ut senere.

Anonymkode: 5029d...214

Navn er mote, trender og assosiasjoner hver enkelt får. Og de selvoppnevnte navntrendsetterne på Oslo vest (for det er jo gjerne sånn) fnyser av både norrøne og de mest "tradisjonelle" navn vi ser brukt i dag. For navn er ikke bare trend, men status, tilhørighet og et ansikt utad.

Navnetrender, som med klær, forandrer seg mye fortere nå enn for noen tiår siden. Og om 10-20 år, vil variasjonene i navn være så store og mangfoldige at man rett og slett ikke bryr seg. Ser allerede nå at min datter på 13 har venninner med veldig uvanlige og sjeldne navn, og absolutt ingen i den generasjonen letter på øyelokket av det. Det er nok foreldre og ikke minst besteforeldre generasjonen som sitter med ideer om at et "upopulært" eller uvanlig navn virker negativt, og at man blir ertet eller vil nærmest slite med selvfølelsen dersom man ikke har et navn som var populært i akkurat det året man ble født..

En utrolig viktig faktor her er innvandring og påvirkning fra verden rundt oss. Jeg bor i sentrale strøk, og har kollegaer med navn jeg aldri har hørt før, og bekjente som heter ting som er høyst uvanlige. 

Regner med at denne tråden var ment å provosere, ser for meg en som ler av andres navnevalg. Men herregud, Evangelina eller Eir, ingen bryr seg om noen år..

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ungen kommer aldri til å få skikkelig jobb dessverre. Hun blir sikkert ikke ringt opp en gang. 

Anonymkode: 5243d...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ungen kommer aldri til å få skikkelig jobb dessverre. Hun blir sikkert ikke ringt opp en gang. 

Anonymkode: 5243d...9ca

🤪😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...