Gå til innhold

Visdomstann: er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en visdomstann som er på vei ut, men det går ekstremt tregt. Det virker egentlig ikke som den har kommet noe lenger nå enn hva den hadde i juni. Jeg har jevnlig smerter i kjeven på denne siden, men ikke så ille at jeg ikke takler det. Altså, jeg vil mye heller ha disse smertene med jevne mellomrom enn å måtte fjerne tannen kirurgisk.

Det jeg lurer på er om det er normalt at tannen bruker så lang tid på å komme frem, og om det er normalt at man har moderate smerter noen ganger i uken (altså ikke konstant), eller om dette er et tegn på at tannen bør fjernes?

Anonymkode: 807a3...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte komme ut for 10 år siden... den har ikke kommet lenger 😂 er såvidt ute, bare tuppen syntes. 

Om det tar lang tid, kan det komme bakterier mellom tannkjøtt og tann. Kjøp deg klor munnskylle vann på apoteket, det hjelper mot infeksjoner :) Ellers sa tannlegen min at man godt bare kunne trekke de ut... men jeg har hatt regulering tidligere, og tannlege sa at om jeg trakk, kunne tenne mine gli ut og jeg kunne få kurt smil med mellomrom 🙄🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c29e7...a21

Skrevet

Det er en tannlege i en annen tråd her. Spør der. En tråd om tannstilling og tygging.

Anonymkode: 6d8a7...042

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Alle min fire ble fjernet samtidig, 16 år etter de begynte å titte såvidt frem. Da var begge nede halvveis synlige og kommet opp noen få mm, de måtte opereres ut. De to oppe var hele flaten synlig og kanskje en halv cm var kommet frem, de klarte tannlegen å rugge løs og får trukket på vanlig måte. Jeg har hele tiden fått beskjed om at det er vanlig.

Alle fire, men særlig de nede, hadde laget masse trøbbel for meg. Hadde mye plager og betennelser. Jeg var bare så feig og redd, derfor tok det så lang tid før jeg fjernet dem. Dumt, men sånn ble det. 

Anonymkode: 04620...d7f

Skrevet

Min samboer hadde slike som aldri kom helt ut, og de råtnet fordi det kom bakterier mellom tann og tannkjøtt, hvor det var umulig å få pussa godt nok. Han måtte trekke alle fire. Selv hadde jeg ikke plass til mine to oppe, de lå bare å pressa. Ettersom visdomstennene mine inni der var i perfekt stand, trakk jeg tolvårsjekslene for å lage plass. Visdomstennene kom ut ganske raskt etter det. De nede ligger fremdeles i dvale.

Samboer fikk ikke mellomrom etter tanntrekking. Ikke jeg heller, men jeg hadde jo ikke plass til dem i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1a1da...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...