Gå til innhold

Dysleksi og dyskalkuli samtidig...


Tass23463

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år og fant ut at jeg hadde dysleksi og dysleksi i fjor da jeg ble utredet.

Har noen et par tips til gode treninger/øvelser som vil «minske» mine vansker?

ligger på 1/2 klasse nivå i matte... 

Får angst av å sende meldinger og det å bare lese.

Har liksom 46 usvarte meldinger på telefonen. 
 

Trenger råd og tips. 
glemmer alt jeg lærer og er dritt lei av at jeg er så dårlig faglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange hjelpemidler! 

Min sønn er 10 år og har dysleksi. Han bruker talefunksjon på telefon for å lese meldinger og får automatisk talebeskjed når han får meldinger. Ellers er pc et godt arbeidsverktøy og gjennom skolen kan du få ordnet bruker og tilgang til NLB. NLB har gratis utlån av pensumbøker og andre type bøker som lydbok. 

Hvis du ellers har fått ordnet slike hjelpemidler, så kan det være et godt råd å gå tilbake til start. Les små tekster, men ikke bryn deg for på mye slik at det blir slitsomt. Øv i det små. Øv på korte setninger og høyfrekvente ord. 

Det samme gjelder dyskalkuli. Start på det laveste nivået, start helt fra begynnelsen. Både når det gjelder matematikken og lesing så er det grunnleggende svært viktig. Man må bygge opp kompetansen fra start. Hvis du ikke ble utredet før i fjor, så har du kanskje slitt en del på skolen tidligere? Det kan være du mangler mye av de grunnleggende ferdighetene innenfor fagene og det vil jo gjøre det veldig vanskelig for deg i dag. 

Du kan sjekke ut dysleksi norge hvor du vil finne flere med de samme vanskene som kan gi deg råd og tips. 

Lykke til og beklager for at dette ble mye tekst!

Anonymkode: e3d70...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det ikke er mer bak? Utviklingshemming eller lærevansker av andre diagnoser? For du har rett: dyskalkuli og dysleksi samtidig er spesielt

Anonymkode: e3d51...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange hjelpemidler! 

Min sønn er 10 år og har dysleksi. Han bruker talefunksjon på telefon for å lese meldinger og får automatisk talebeskjed når han får meldinger. Ellers er pc et godt arbeidsverktøy og gjennom skolen kan du få ordnet bruker og tilgang til NLB. NLB har gratis utlån av pensumbøker og andre type bøker som lydbok. 

Hvis du ellers har fått ordnet slike hjelpemidler, så kan det være et godt råd å gå tilbake til start. Les små tekster, men ikke bryn deg for på mye slik at det blir slitsomt. Øv i det små. Øv på korte setninger og høyfrekvente ord. 

Det samme gjelder dyskalkuli. Start på det laveste nivået, start helt fra begynnelsen. Både når det gjelder matematikken og lesing så er det grunnleggende svært viktig. Man må bygge opp kompetansen fra start. Hvis du ikke ble utredet før i fjor, så har du kanskje slitt en del på skolen tidligere? Det kan være du mangler mye av de grunnleggende ferdighetene innenfor fagene og det vil jo gjøre det veldig vanskelig for deg i dag. 

Du kan sjekke ut dysleksi norge hvor du vil finne flere med de samme vanskene som kan gi deg råd og tips. 

Lykke til og beklager for at dette ble mye tekst!

Anonymkode: e3d70...134

Takk for svar! 
Får litt hjelp av Ppt, men skolen er ubrukelig... 
De følger ikke det jeg har rett på osv. så jeg lærer ingenting.

Er ekstremt redd for fremtiden...

Har ikke lyst til og bli ufør og ikke klare å jobbe.😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Sikker på det ikke er mer bak? Utviklingshemming eller lærevansker av andre diagnoser? For du har rett: dyskalkuli og dysleksi samtidig er spesielt

Anonymkode: e3d51...25c

Har lett Aspergers, men vil si jeg er veldig «normal» og oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få den diagnosen som 15 åring er alt for sent. Det var veldig trist å lese. Dyskalkuli vet jeg er en diagnose som man venter litt med å gi, for der er det andre faktorer som spiller inn. 

Når det gjelder hjelpemidler så skal du ha fått henvisning til NAV for å få kjøpt f.eks. PC. Du kan også få programmer som leser opp skriftlige tekster. Det er litt monoton lesing, men samtidig nyttig hjelpemiddel. Det er jo mange typer dysleksi også, så hvordan du bør jobbe er vanskelig å si. 

Jeg anbefaler deg også å melde deg inn i foreningen for dysleksi, der er det mange tips om rettigheter. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 365a6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få den diagnosen som 15 åring er alt for sent. Det var veldig trist å lese. Dyskalkuli vet jeg er en diagnose som man venter litt med å gi, for der er det andre faktorer som spiller inn. 

Når det gjelder hjelpemidler så skal du ha fått henvisning til NAV for å få kjøpt f.eks. PC. Du kan også få programmer som leser opp skriftlige tekster. Det er litt monoton lesing, men samtidig nyttig hjelpemiddel. Det er jo mange typer dysleksi også, så hvordan du bør jobbe er vanskelig å si. 

Jeg anbefaler deg også å melde deg inn i foreningen for dysleksi, der er det mange tips om rettigheter. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 365a6...a0e

Takk for svar! 
Er alt for sent ja...
 

 

Endret av Tass23463
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en bra vgs? Går et år om igjen fordi jeg ligger så langt bak faglig.

Blir nok vanskelig på vgs da jeg trenger tilrettelegging, men også at elevene er oppegående.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tass23463 skrev:

Noen som vet om en bra vgs? Går et år om igjen fordi jeg ligger så langt bak faglig.

Blir nok vanskelig på vgs da jeg trenger tilrettelegging, men også at elevene er oppegående.   

Har du en god rådgiver på skolen din? 

Det finnes vgs som legger opp mer praktisk. Skriv ned en liste over hva du kunne tenkt deg i fremtiden. Norge trenger mer enn akademikere. Vi trenger folk som er kreative og ser andre muligheter. Programmering, praktiske yrker, innenfor helse. Du skriver du har en mild form for autisme, da innbiller jeg meg at et yrke som ikke er for sosialt er noe for deg? 

Vurderinger skal være mulig å ta muntlig. Har du noen som kan øve pensum med deg? 

En normal karakter er mellom 2 og 6, det skal fint være mulig å klare seg selv om man sliter faglig. Du viser vilje til å stå på, og det er en utrolig fin kvalitet. 

Anonymkode: 365a6...a0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vgs som legger opp mer praktisk. Skriv ned en liste over hva du kunne tenkt deg i fremtiden. Norge trenger mer enn akademikere. Vi trenger folk som er kreative og ser andre muligheter. Programmering, praktiske yrker, innenfor helse. Du skriver du har en mild form for autisme, da innbiller jeg meg at et yrke som ikke er for sosialt er noe for deg? 

Vurderinger skal være mulig å ta muntlig. Har du noen som kan øve pensum med deg? 

En normal karakter er mellom 2 og 6, det skal fint være mulig å klare seg selv om man sliter faglig. Du viser vilje til å stå på, og det er en utrolig fin kvalitet. 

Anonymkode: 365a6...a0e

(Sorry om jeg skriver litt rotete)

Jeg har fritak fra karakterer. 
Er faktisk veldig sosial av meg.

så det hadde ikke vært et problem med noe sosialt.

Drømmejobben er vel Vetrinær og flymekaniker, men der kommer jeg aldri inn😔

Endret av Tass23463
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du finner noe nyttig på www.dysleksinorge.no. De har blant annet podcast som du kan lytte til hvis det føles uoverkommelig å lese. 

Jeg er helt sikker på at du kan klare deg helt fint med både dyskalkuli og dysleksi, og det er trist at de som skulle fulgt deg opp ikke gjør det. 

Gå til en rådgiver på skolen, si at du vil ha hjelp til å finne ut alt du har krav på når du har dysleksi og dyskalkuli. Spesielt hjelpemidler er viktig for deg, og lengre tid ved prøver, samt mulighet til å få muntlige vurderinger. 

Smarte hjelpemidler som jeg vet om er Lingdys på PC, begge deler kan du søke om hos NAV. 

Office Lens er en app som leser opp tekst som du tar bilde av. 

Og du trenger hjelp til å finne ut hvordan du kan få smsene dine lest opp. Svare kan du gjøre ved å lese inn tekst. 

Anonymkode: 49617...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten har Lingit, firmaet som produserer Lingdys, en rekke webinarer fremover som kan være nyttige å se på. 

Hvis skolen din ikke hjelper deg synes jeg du skal være enda tydeligere mot PPT om at du trenger hjelp, både til hjelpemidler og til å få skolen på banen. 

Anonymkode: 49617...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten har Lingit, firmaet som produserer Lingdys, en rekke webinarer fremover som kan være nyttige å se på. 

Hvis skolen din ikke hjelper deg synes jeg du skal være enda tydeligere mot PPT om at du trenger hjelp, både til hjelpemidler og til å få skolen på banen. 

Anonymkode: 49617...2f1

går på tilrettelagt avdeling for folk med Aspergers, men jeg hater dette da jeg føler meg mer sosial og «normal» fraværet blir høyere og høyere for hver dag som går. 
vil bytte skole, men problemet er at jeg trenger mye hjelp og det får jeg ikke i en vanlig klasse. Begynner jeg i enda en sånn klasse med folk med diagnoser er det sikkert femte året på rad hvor jeg ikke har hatt mulighet til å være sosial.

jeg trives hos «vanlige» ungdommer.

som sagt rådgiver er håpløs.

Hva skal jeg gjøre med matte? Det er vel det største problemet. Har ikke hatt matte dette skoleåret engang. 

Hater virkelig skolen jeg går på nå og det er vel i bunn og grunn fordi elevene oppfører seg som 9 åringer

Endret av Tass23463
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt til skolen at du trives så dårlig? At det er derfor fraværet ditt er høyt? De bør veilede deg videre - kanskje finnes det andre skoler som passer bedre? Som ikke er så tilrettelagt, men med noe ekstra oppfølging.  

Her må PPT og skolen hjelpe deg, sammen med foreldrene dine. 

Man kan gjøre masse her i livet selv om matte er vanskelig. Du trenger å lære deg strategier du kan bruke, som for eksempel kalkulator. Det er kun det helt grunnleggende man trenger å kunne for å klare seg godt og mye av det trenger man ikke huske heller, man kan skrive ned. 

Hvorfor har du ikke hatt matte enda i år? 

Anonymkode: 49617...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt til skolen at du trives så dårlig? At det er derfor fraværet ditt er høyt? De bør veilede deg videre - kanskje finnes det andre skoler som passer bedre? Som ikke er så tilrettelagt, men med noe ekstra oppfølging.  

Her må PPT og skolen hjelpe deg, sammen med foreldrene dine. 

Man kan gjøre masse her i livet selv om matte er vanskelig. Du trenger å lære deg strategier du kan bruke, som for eksempel kalkulator. Det er kun det helt grunnleggende man trenger å kunne for å klare seg godt og mye av det trenger man ikke huske heller, man kan skrive ned. 

Hvorfor har du ikke hatt matte enda i år? 

Anonymkode: 49617...2f1

God råd! Ehm, kan vel begynne med skolen da. 
Jeg har ikke hatt matte i år fordi jeg har en helt ubrukelig lærer der. Ppt gjorde sånn at jeg ikke trengte og ha han mer så nå må vi finne en ny lærer i det faget. 
Er ganske sikker på at de vet at jeg ikke liker meg der siden jeg er der maks en gang i uka. 
er en veldig rar skole egentlig vi har bare halvparten så mange timer som ordinært har feks. Hvis de har fire timer norsk i uka har vi bare to. Det gjør jo også at jeg vil ligge enda lenger bak faglig i forhold til andre ungdommer.

jeg hag 1 til 1 så jeg vil tro at jeg lærer litt fortere siden jeg slipper og tenke på andre elever.

jeg kunne tenkt meg og ha gruppeundervisning hvis elevene i klassen min var oppegående, men det er de altså ikke.

Jeg vil si jeg var bedre faglig før jeg begynte på denne skolen siden da hadde jeg ikke noe form for angst angående lesing og matte. 
Har fått mange sårende/slemme kommentarer av lærere som gjør at jeg ikke klarer og lese mer osv.

lurer på hva mer jeg kan si til ppt for og få mer hjelp. Det jeg har sagt til nå har ikke hjulpet så veldig mye. 
kommer nok inn på en bedre vgs da ppt vil bruke paragraf 9 på meg(at jeg kommer inn på førstevalget mitt) 

Vet du om det er en app eller en nettside med matte for en med dyskalkuli. Så jeg kunne trent litt? 
ts

Anonymkode: a075c...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

God råd! Ehm, kan vel begynne med skolen da. 
Jeg har ikke hatt matte i år fordi jeg har en helt ubrukelig lærer der. Ppt gjorde sånn at jeg ikke trengte og ha han mer så nå må vi finne en ny lærer i det faget. 
Er ganske sikker på at de vet at jeg ikke liker meg der siden jeg er der maks en gang i uka. 
er en veldig rar skole egentlig vi har bare halvparten så mange timer som ordinært har feks. Hvis de har fire timer norsk i uka har vi bare to. Det gjør jo også at jeg vil ligge enda lenger bak faglig i forhold til andre ungdommer.

jeg har 1 til 1 så jeg vil tro at jeg lærer litt fortere siden jeg slipper og tenke på andre elever.

jeg kunne tenkt meg og ha gruppeundervisning hvis elevene i klassen min var oppegående, men det er de altså ikke.

Jeg vil si jeg var bedre faglig før jeg begynte på denne skolen siden da hadde jeg ikke noe form for angst angående lesing og matte. 
Har fått mange sårende/slemme kommentarer av lærere som gjør at jeg ikke klarer og lese mer osv.


 

Vet du om det er en app eller en nettside med matte for en med dyskalkuli. Så jeg kunne trent litt? 
ts

Anonymkode: a075c...7c7

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

God råd! Ehm, kan vel begynne med skolen da. 
Jeg har ikke hatt matte i år fordi jeg har en helt ubrukelig lærer der. Ppt gjorde sånn at jeg ikke trengte og ha han mer så nå må vi finne en ny lærer i det faget. 
Er ganske sikker på at de vet at jeg ikke liker meg der siden jeg er der maks en gang i uka. 
er en veldig rar skole egentlig vi har bare halvparten så mange timer som ordinært har feks. Hvis de har fire timer norsk i uka har vi bare to. Det gjør jo også at jeg vil ligge enda lenger bak faglig i forhold til andre ungdommer.

jeg hag 1 til 1 så jeg vil tro at jeg lærer litt fortere siden jeg slipper og tenke på andre elever.

jeg kunne tenkt meg og ha gruppeundervisning hvis elevene i klassen min var oppegående, men det er de altså ikke.

Jeg vil si jeg var bedre faglig før jeg begynte på denne skolen siden da hadde jeg ikke noe form for angst angående lesing og matte. 
Har fått mange sårende/slemme kommentarer av lærere som gjør at jeg ikke klarer og lese mer osv.

lurer på hva mer jeg kan si til ppt for og få mer hjelp. Det jeg har sagt til nå har ikke hjulpet så veldig mye. 
kommer nok inn på en bedre vgs da ppt vil bruke paragraf 9 på meg(at jeg kommer inn på førstevalget mitt) 

Vet du om det er en app eller en nettside med matte for en med dyskalkuli. Så jeg kunne trent litt? 
ts

Anonymkode: a075c...7c7

Er du i oslo eller et mindre sted? Vet ikke hvordan andre større byer har det, men vet at flere videregående skoler i oslo har tilbud for elever som faller ut av ordinær vgs, oppfølgingstjenesten. Det er ikke et spesialpedagogisk tilbud, så du møter ikke elever med utviklingsforstyrrelser primært, men heller elever med angst eller som bare har blitt lei skole, og trenger litt tettere oppfølging. Det kan være det ikke vil være passende for deg ettersom de ikke har så mye tilrettegging som du mest sannsynlig har behov for, men det kan være motiverende å møte en mer variert elevgruppe. Mange har også div faglige hull slik at man kan motivere hverandre. Men om du føler oppfølgingen du får nå er for dårlig, så kan jeg garantere at den ikke blir bedre på en mer ordinær skole med mindre spesialpedagogisk erfaring.

Anonymkode: 95284...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers handler dyskalkuli typisk om problemer med mattefaglige begreper og konsepter som er litt abstrakte men som for andre går ganske greit å lære, som klokka og forskjell på høyre og venstre. "Pugging" blir veldig tungt og fungerer enda dårligere enn for andre elever. Så mattemessig handler det om å lære teknikker for å telle på fingre, tegne opp og på andre måter gjøre ting konkret. Matte er så mye, er det noe spesielt innen matte du ønsker å øve på?

Anonymkode: 95284...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...