Gå til innhold

Bygge på huset. Hvor starte prosessen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge på huset ca 30 kvm. Da det er tomannsbolig og huset utvides i front vil det bygges to nye vegger og så må det innredes innvendig i ny del. Jeg klarer ikke å tegne på nett og blir gal av dette. Må vel ha tegninger klart for å søke kommunen. Må vel videre ha godkjent søknad før jeg kan legge ut jobben på anbud. Så hvor starter jeg? Noen som vet ca kostnad for få en arkitekt til å tegne de to veggene det er snakk om og innvendig plantegning på tilbygget? Er det der jeg bør starte eller annet som bør gjøres først?

Anonymkode: 35bbe...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk reguleringsplan først. Vil tilbygg være innenfor reguleringsplan og i rett avstand til veg (siktlinjer) og naboen? Hvis ikke, vurder om det er nødvendig med tilbygg. 

Anonymkode: 034d7...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk reguleringsplan først. Vil tilbygg være innenfor reguleringsplan og i rett avstand til veg (siktlinjer) og naboen? Hvis ikke, vurder om det er nødvendig med tilbygg. 

Ønsker å bygge ut likt som naboen har gjort for mange år siden. Har vært hos kommunen og snakket med de. Fikk beskjed om at jeg burde få dette godkjent, men det var ut fra muntlige forklaringer og eksisterende tegninger. Må jo få dette tegnet på et vis før jeg kan sende inn søknad. Kommer bare ingen vei uten å vite hvor jeg starter. Er vel tre år siden jeg snakket med kommunen og vil jo gjerne komme i gang snart. Savner litt mere plass og det er absolutt nødvendig ettersom barna vokser. Dette vil gi et ekstra soverom og også større stue :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med en arkitekt eller en byggmester som kan tegne for deg. Disse vil også være ansvarlig søker for prosjekter. Amatørtegninger godtas ikke av kommunen og de som skal utføre noe som helst må ha godkjenning 😉 

Anonymkode: 8c892...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med en arkitekt eller en byggmester som kan tegne for deg. Disse vil også være ansvarlig søker for prosjekter. Amatørtegninger godtas ikke av kommunen og de som skal utføre noe som helst må ha godkjenning 😉 

Anonymkode: 8c892...b38

Ok, så da starter jeg altså med å få tak i proffe før jeg helt har klart nøyaktig hva som skal gjøres (har det rimelig klart i hodet altså 😅)? Da kan jeg vel legge ut på "Mitt anbud" på Finn og så vurdere etter å ha fått noen anbud?

Noen som har noen tips om rimelige, men dyktige snekkerfirmaer som gjør sånt som dette (hele prosessen inkl. tegninger og søknader) i området Asker, Bærum, Oslo? Og går det an å få materialliste og at jeg kjøper materialer selv? Har svært gode rbatter på materialer og vil gjerne unngå typisk påslag der når jeg heller får avslag ved å kjøpe det selv :unsure: Og lønner det seg å få totalpris på hele prosjektet eller bør jeg gå for timepris? Er helt grønn på dette og tenker det er greit med gode råd før jeg setter i gang. Det er hverken kjøkken eller bad i tilbygget og kun to vegger, så det bør ikke være all verdens av jobb/kostnader, men det finner jeg vel raskt ut av ved å høre med flere. Blir svært glad for tips om ting jeg bør huske på/sjekke ut i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør naboen om du kan få kopiere de gamle tegningene, eventuelt speilvendt. Det burde være tilstrekkelig for en søknad.

Anonymkode: 2df9c...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør naboen om du kan få kopiere de gamle tegningene, eventuelt speilvendt. Det burde være tilstrekkelig for en søknad.

Forresten er jeg usikker på om dette blir brudd på åndsverkloven (arkitektens rettigheter). Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tegne selv, men tegningene skal være fagmessig utført. 

Man kan i mange kommuner søke og få ansvarsrett selv, trenger ikke gå gjennom byggmester eller arkitekt. I andre kommuner kreves dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PetterKanin skrev:

Man kan tegne selv, men tegningene skal være fagmessig utført. 

Man kan i mange kommuner søke og få ansvarsrett selv, trenger ikke gå gjennom byggmester eller arkitekt. I andre kommuner kreves dette.

Det kan du i alle kommuner, så lenge det er ditt eget hus og du har byggeteknisk kompetanse. Sak10 må alle kommuner følge. 

Som søker må du kunne sannsynliggjøre at du innehar tilstrekkelig kvalifikasjon. Her vektlegges kompetanse og erfaring. Har du byggteknisk utdanning og praksis sier veiledningen til SAK10 §6–8 at du bør kunne godkjennes. 

Dette gjelder selvbygger i tiltaksklasse 1.

https://dibk.no/byggeregler/sak/2/6/6-8/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...