AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Har en unghund, hannhund golden, 9 mnd, som er litt tykk. Han ser fin ut, men man kjenner ikke ribbeina med flat hånd. Han får Eucanuba puppy, som kan brukes opp til 1 år. Tenkte jeg skulle høre med oppdretter eller veterinær, men har noen vært borti liknende? Jeg gir han allerede litt under anbefalt dagsrasjon, så løsningen må være å gå over til lett-for. Men allerede nå? Anonymkode: d821b...bca
Supermammsen75 Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Valper vokser i rykk og napp. Kaller min 4 mnd toller for bolla. 3
LadyGrey Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Hva?? Gå over til ett lett/dietfôr på en valp? Det må du ikke finne på å gjøre. Fôringstabellen er kun veiledende. Er hunden tynn, gi mer mat. Er hunden tykk gi mindre mat og evt litt mer mosjon. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Ville ikke vært bekymret enda, siden han enda er ung. Får han mye godbiter og ting å knaske på? Mulig der de ekstra kaloriene kommer fra. Med min valp så justerte jeg mengden med mat etter hvordan hun så ut, så jeg justerte litt opp og ned de første 8 mnd. Jeg justerte også litt ned om jeg trente mye en dag og hun derfor fikk i seg mye godbiter. Anonymkode: d016f...bac 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke vært bekymret enda, siden han enda er ung. Får han mye godbiter og ting å knaske på? Mulig der de ekstra kaloriene kommer fra. Med min valp så justerte jeg mengden med mat etter hvordan hun så ut, så jeg justerte litt opp og ned de første 8 mnd. Jeg justerte også litt ned om jeg trente mye en dag og hun derfor fikk i seg mye godbiter. Anonymkode: d016f...bac Ja, trener mye med han, så han får en del godbiter i tillegg til at jeg bruker forkuler til trening. Lurt å regulere litt mer på maten. Jeg innser at han nok vokser i rykk og napp, og at han ikke er ferdig utvokst ennå. ts Anonymkode: d821b...bca
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 Det gjør ingen verdens ting om valper er litt tykke Anonymkode: caa02...d16 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Vi har også golden retriever😃. Vår erfaring er at når oppdretteren synes hun er perfekt, mente veterinæren at hun var litt tjukk. Anonymkode: 1dc34...62d 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har også golden retriever😃. Vår erfaring er at når oppdretteren synes hun er perfekt, mente veterinæren at hun var litt tjukk. Anonymkode: 1dc34...62d Ja, sånn var det her også! Oppdretteren synes han er helt i rute. Det var veterinæren som sa at han var tykk. Men han er jo ikke et år en gang. Tror jeg bare lar han vokse litt til før jeg gjør noe. Kan ikke kutte for mye ned på maten heller synes jeg. Anonymkode: d821b...bca 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, sånn var det her også! Oppdretteren synes han er helt i rute. Det var veterinæren som sa at han var tykk. Men han er jo ikke et år en gang. Tror jeg bare lar han vokse litt til før jeg gjør noe. Kan ikke kutte for mye ned på maten heller synes jeg. Anonymkode: d821b...bca Det er ikke bra med tykke valper/unghunder på samme måte som det ikke er bra for barn å være overvektige. Valper/unghunder har plater i bena som skal lukke seg, og bærer de på for mye vekt så kan det skade utviklingen. Litt ekstra går selvfølgelig greit. Men man skal ikke la valper/unghunder bli for tykke bare fordi "de vokser jo enda". Juster maten etter hvordan han ser ut og kjennes. Litt ekstra på ribbeina går greit, men ikke la han bli for stor. Om veterinæren mener han er litt stor, juster ned maten litt. Anonymkode: d016f...bac 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bra med tykke valper/unghunder på samme måte som det ikke er bra for barn å være overvektige. Valper/unghunder har plater i bena som skal lukke seg, og bærer de på for mye vekt så kan det skade utviklingen. Litt ekstra går selvfølgelig greit. Men man skal ikke la valper/unghunder bli for tykke bare fordi "de vokser jo enda". Juster maten etter hvordan han ser ut og kjennes. Litt ekstra på ribbeina går greit, men ikke la han bli for stor. Om veterinæren mener han er litt stor, juster ned maten litt. Anonymkode: d016f...bac Det er forskjell på litt tykk og overvekt. La valpen vokse i fred og spise godt, så kan man heller justere når den ikke lenger er i vekst Anonymkode: caa02...d16 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Han er ikke overvektig! Ser veldig fin ut, det er bare når man kjenner på ribbeina med flat hånd, at man kjenner han har litt ekstra der. ts Anonymkode: d821b...bca 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke overvektig! Ser veldig fin ut, det er bare når man kjenner på ribbeina med flat hånd, at man kjenner han har litt ekstra der. ts Anonymkode: d821b...bca Da er det ikke noe problem 😊 Anonymkode: d016f...bac
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 Du kan jo prøve å gå gradvis over til junior/voksenfor, fx halvparten voksrnfor. Det er mye energi i valpefor, for noen kan det bli for mye når de er over verste vokseperioden Anonymkode: 967d1...b84 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 Det er bare litt valpefett, det vokser de av seg. Anonymkode: b4dba...23a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en unghund, hannhund golden, 9 mnd, som er litt tykk. Han ser fin ut, men man kjenner ikke ribbeina med flat hånd. Han får Eucanuba puppy, som kan brukes opp til 1 år. Tenkte jeg skulle høre med oppdretter eller veterinær, men har noen vært borti liknende? Jeg gir han allerede litt under anbefalt dagsrasjon, så løsningen må være å gå over til lett-for. Men allerede nå? Anonymkode: d821b...bca Venninnen min har en valp på samme alder og han ble også litt lubben! Dette rådet dyrlegen til venninnen min; Valpefor inneholder myyyyye mer enn vanlig for, rett og slett for at valpene skal vokse! Begynner han å bli små lubben, er det på god tid å bare bytte over til voksen mat Vær veldig nøye med å følge mat planen bak på posen, så vil nok vekten regulere seg. ikke bruk slankefor! 😮 Lykke til ❤️ Anonymkode: fde3f...bd6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå