Gå til innhold

Dere som har astma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med pusten når jeg trener i maks kapasitet. Har problemer med å puste inn, og det kommer ofte en ulyd. Har lest litt om det, og begynner å tro at det er EILO og ikke astma jeg har siden det er på innpust, høyt oppe i halsen, det går over fort, og jeg er ikke tett i brystet eller har hoste. (Varer i noen sekunder i trening med høy puls). 

Likevel tenker jeg at jeg muligens burde utredes. Så spørsmålet er - dere med astma; hvor lenge varer det og går det over hos dere med en gang dere puster gjennom nesen?

Anonymkode: 883a5...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det går absolutt ikke over når jeg puster med nesen. Da hadde jeg fått panikk. Hos meg føles det som om lungene har klappet sammen og det blir vanskelig å puste, det sitter ikke bare i halsen, men fra nederst i lungene og helt opp til halsen. Det er tungt å puste både inn og ut hos meg i slike situasjoner. Det kjennes ut som jeg er sliten i lungene (rart å si, men) i mange timer etterpå, når jeg har makset helt. Jeg blir slimete og begynner å hoste litt etterpå.

Anonymkode: b5578...0c7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går absolutt ikke over når jeg puster med nesen. Da hadde jeg fått panikk. Hos meg føles det som om lungene har klappet sammen og det blir vanskelig å puste, det sitter ikke bare i halsen, men fra nederst i lungene og helt opp til halsen. Det er tungt å puste både inn og ut hos meg i slike situasjoner. Det kjennes ut som jeg er sliten i lungene (rart å si, men) i mange timer etterpå, når jeg har makset helt. Jeg blir slimete og begynner å hoste litt etterpå.

Anonymkode: b5578...0c7

Takk for svar, det høres mye mer dramatisk ut enn det jeg opplever.

Skrevet (endret)

Er selv litt plaget av astma da spesielt ved utholdenhetstrening og ved mye støv. Går ikke fort over. Når det står på som verst føles det som jeg har noe tungt på brystkassa. Da er det tungt å puste.

Endret av Mæn40
Skrevet

Nå har ikke jeg astma, men jeg har EILO. 

Når jeg får et anfall så kan det vare alt fra noen få minutter til tjue minutter, alt etter hvor mye jeg anstrengte meg. Jeg må stoppe aktiviteten med en gang jeg begynner å merke det, ellers blir anfallet bare verre og tar lengre tid. 

Hos meg føles det som å puste gjennom et sugerør. Får ofte vondt i halsen og hodet i etterkant. 

Skrevet
26 minutter siden, pia mater skrev:

Nå har ikke jeg astma, men jeg har EILO. 

Når jeg får et anfall så kan det vare alt fra noen få minutter til tjue minutter, alt etter hvor mye jeg anstrengte meg. Jeg må stoppe aktiviteten med en gang jeg begynner å merke det, ellers blir anfallet bare verre og tar lengre tid. 

Hos meg føles det som å puste gjennom et sugerør. Får ofte vondt i halsen og hodet i etterkant. 

Går det ikke over hos deg dersom du puster med nesen? Det gjør det alltid hos meg. Feks: har en løype på 12 km jeg pleier å løpe. På slutten kommer det en bratt oppoverbakke. Det er på denne jeg merker pusteproblemene. Får liksom ikke nok luft i det jeg løper opp denne, og på toppen, men i nedoverbakker og etterpå på flaten når jeg klarer å puste med nesen så gir det seg. 

Går liksom ikke ut over generel form, men det er likevel svært ubehagelig. 

Leser at den eneste løsningen er pusteøvelser fordi astmamedisin ikke fungerer.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det ikke over hos deg dersom du puster med nesen? Det gjør det alltid hos meg. Feks: har en løype på 12 km jeg pleier å løpe. På slutten kommer det en bratt oppoverbakke. Det er på denne jeg merker pusteproblemene. Får liksom ikke nok luft i det jeg løper opp denne, og på toppen, men i nedoverbakker og etterpå på flaten når jeg klarer å puste med nesen så gir det seg. 

Går liksom ikke ut over generel form, men det er likevel svært ubehagelig. 

Leser at den eneste løsningen er pusteøvelser fordi astmamedisin ikke fungerer.

Nei. Ingenting hjelper. Har forsøkt alt av pusteteknikker for å få anfallene fort overstått, men ingenting hjelper. I tillegg hvis jeg først har fått ett anfall (og ikke roet ned i tide) så kommer det tilbake enda raskere. 

Skrevet
57 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke TS, men jeg lurer også på om jeg har astma. Hvordan foregår en utredning?

Spirometri. Enkel test. 

TS-det høres ikke ut som om du har astma. Sånne pusteproblemer er vanlige blant unge jenter, og det er ikke noe som er farlig dersom det ikke går ut over formen ellers. Pusteøvelse er behandlingen her. Og gjerne ikke makse på alle kondisøkter. 

Anonymkode: 55b83...fb7

• Liker 3
Skrevet

Høres mer ut som overtrening enn astma. Når du har astma hjelper det ikke å puste gjennom nesa. Jeg får ikke anfall lengre, har vokst av meg det verste, men kjenner det litt etter intens trening (men ikke på måten du beskriver). 

Anonymkode: 755fc...d75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...