AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Del Skrevet 16. oktober 2020 Her jeg bor kan det bli frost om natten i oktober, men piggdekk kan jeg ikke kjøre med før 1 november. (Før i tiden var det vel 15 oktober. ) Synes det er i det seneste laget. Hva mener du? Trenger pigg her jeg bor, men på denne tiden synes jeg er litt skummel med tanke på at det kan bli frost i bakken på sideveier osv. Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Del Skrevet 16. oktober 2020 Du kan (og er pliktig til) å sko bilen din etter forholdene. Om det er glatt, kan du kjøre med piggdekk midtsommers. Anonymkode: 29b87...acb 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Del Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan (og er pliktig til) å sko bilen din etter forholdene. Om det er glatt, kan du kjøre med piggdekk midtsommers. Anonymkode: 29b87...acb Ja, men det er gjerne bare lokalt det er glatt. Ikke i hovedvei. Har jeg likevel lov? Må jeg legge om igjen hvis det er mild vær i morgen...? Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheik Skrevet 16. oktober 2020 #4 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg la om i går. Fristen der jeg bor er 15. oktober, men må selvsagt se an vær og føre. I går var det 2 grader på dagen og regn, så da bestemte jeg meg for å gjøre det. Skal ikke kjøre noe særlig fremover, så da tenkte jeg bare å gjøre det selv om det er bar asfalt (og frost om morgenen). Du skal se an vær, temperatur og føre. Har du behov for piggdekk der du bor, legger du om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Del Skrevet 17. oktober 2020 7 timer siden, Sheik skrev: Jeg la om i går. Fristen der jeg bor er 15. oktober, men må selvsagt se an vær og føre. I går var det 2 grader på dagen og regn, så da bestemte jeg meg for å gjøre det. Skal ikke kjøre noe særlig fremover, så da tenkte jeg bare å gjøre det selv om det er bar asfalt (og frost om morgenen). Du skal se an vær, temperatur og føre. Har du behov for piggdekk der du bor, legger du om. Nå ser det ut til å bli mildere og regn framover. Så da forsvinner behovet akkurat nå. Men jeg synes 15 oktober burde vært dato for at en har lov å legge om og kjøre på pigg. Uansett. Bor på Vestlandet. Hvert år på denne tiden så kan det komme frost. Det har også kommet snø tidligere. Derfor synes jeg det er rart at dato er satt til 1 nov. Det var det jeg mente med innlegget. Vet at en skal sko seg etter forholdene, men det hadde vært greit om bilen allerede var skodd for frost litt i forkant. Ikke plutselig stå der en morgning og... oi! Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Del Skrevet 17. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke plutselig stå der en morgning og... oi! Hørt om værmelding? Anonymkode: f8df0...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 17. oktober 2020 #7 Del Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hørt om værmelding? Anonymkode: f8df0...21c Men nå hender det ganske ofte at den ikke stemmer helt. Her var det f.eks. tre kuldegrader i natt mens værmeldingen i går kveld sa tre pluss. Det er heller ikke alle som har mulighet til å hive seg rundt og skifte dekk hvis problemet med glatte veier plutselig dukker opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Del Skrevet 17. oktober 2020 30 minutter siden, Leo skrev: glatte veier plutselig dukker opp. Glatte veier "dukker plutselig" ikke opp. Følg med på værmeldingen, er det meldt nattefrost, eller i nærheten, så er det bare å legge om hvis du må ha bilen på morgenen. Så får du heller legge om tilbake til sommerdekk hvis det kommer en lengre varmeperiode. Dummeste jeg hører er at folk blir ovverasket av glatte veier når det er meld 2-3 grader om natta flere dager før. Alle burde ha mulighet og ikke minst kunskap om å legge om dekk. Det er ikke hverken vanskelig eller tungt. Jeg bruker vel 6-7 minutter pr. hjul. Anonymkode: f8df0...21c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Del Skrevet 17. oktober 2020 Ikke noe i veien for å legge om 14 dager før hvis lokale forhold tilsier at du bør gjøre det. Har enda ikke hørt om noen som har fått bot av å skifte til vinterdekk når lokale forhold tilsier at man skal være godt skodd. Så bare skift i vei Anonymkode: dd25b...7e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Del Skrevet 17. oktober 2020 Naboen vår la om her om dagen. Som han sa, hjelper ikke å ha gode vinterdekk om de ikke er på bilen, å bilen ligger på huet i grøfta. Er det fare for glatte veier så bytter man dekk. Vi skal bytte snart (jeg har piggfrie da) Anonymkode: 98453...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Del Skrevet 17. oktober 2020 Når det gjelder vinterdekk så er det lov å bruke fornuften. Jeg bytter alltid dekk første uka i oktober og det er selvsagt ikke aktuelt å bytte til sommerdekk igjen selv om det er mildt. Og til deg som sier at glatte veier ikke plutselig dukker opp ; jo i visse deler av landet gjør de faktisk det! I oktober varierer temperaturen veldig og i skyggepartier av veien kan det være glatt selv om det er tørr bar vei andre steder. På broer og ved vann er det og stor fare for at det fryser lett på . Anonymkode: beed2...e6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Del Skrevet 17. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt om værmelding? Anonymkode: f8df0...21c Lokale temperatur forskjeller ser en ikke alltid på værmeldingen. Det kan være forskjeller bare på noen meter. På toppen av bakken her jeg bor var det glatt i går, men ca 100 meter lenger ned var det ikke glatt. Hvilken værmelding bruker du som viser så detaljert og lokale forskjeller som det? Anonymkode: 6147b...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Del Skrevet 17. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Glatte veier "dukker plutselig" ikke opp. Følg med på værmeldingen, er det meldt nattefrost, eller i nærheten, så er det bare å legge om hvis du må ha bilen på morgenen. Så får du heller legge om tilbake til sommerdekk hvis det kommer en lengre varmeperiode. Dummeste jeg hører er at folk blir ovverasket av glatte veier når det er meld 2-3 grader om natta flere dager før. Alle burde ha mulighet og ikke minst kunskap om å legge om dekk. Det er ikke hverken vanskelig eller tungt. Jeg bruker vel 6-7 minutter pr. hjul. Anonymkode: f8df0...21c Som jeg nettopp svarte en annen så kan det være større lokale forskjeller som ikke en værvarsel får med seg. Poenget mitt handlet ikke om at jeg ikke klarer å få byttet om dekk, men heller at det er rart at datoen er satt til 1 november når det er vanlig at frost kan komme i oktober. Det er heller ikke for alle så lett å bytte om 4 dekk av og på flere ganger på noen dager. Det handler ikke nødvendigvis om kunnskap, men kanskje også helsemessige utfordringer. Så det er ikke alltid bare bare for alle å skifte på kort varsel. Har selv en revmatisk sykdom. Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Del Skrevet 18. oktober 2020 Politiet tar ikke folk for piggdekk i oktober. For det første er politi i Norge praktisk talt avskaffet, som hvem skal følge med på dekk? For det andre er datoregelen mer en pekepinn, enn en absolutt regel. Bilen skal være skodd etter forholdene, og da skifter du til vinterdekk når du må. Anonymkode: 49138...a57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. oktober 2020 #15 Del Skrevet 19. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Politiet tar ikke folk for piggdekk i oktober. For det første er politi i Norge praktisk talt avskaffet, som hvem skal følge med på dekk? For det andre er datoregelen mer en pekepinn, enn en absolutt regel. Bilen skal være skodd etter forholdene, og da skifter du til vinterdekk når du må. Anonymkode: 49138...a57 Nå har det ikke akkurat vært manko på tilstedeværelse fra politiet på norske veier i år. De kan hvis de vil. Når det kommer til dekk & dato har du rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Del Skrevet 19. oktober 2020 Kjøp piggfrie vinterdekk. Problem solved Anonymkode: 11fad...84d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. oktober 2020 #17 Del Skrevet 19. oktober 2020 Piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode nå. De kan du skifte til når du måtte ønske. Har du bratt vei, så bør du kanskje skaffe deg bil med firhjulsdrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Del Skrevet 19. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøp piggfrie vinterdekk. Problem solved Anonymkode: 11fad...84d Vi bor på toppen av en meget bratt bakke. Derfor kjører jeg med pigger. Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #19 Del Skrevet 19. oktober 2020 3 timer siden, Hulderen skrev: Piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode nå. De kan du skifte til når du måtte ønske. Har du bratt vei, så bør du kanskje skaffe deg bil med firhjulsdrift. Vi bor på toppen av en meget bratt bakke. Trenger pigg på ene bilen. Vi har to biler. Mannen kjører firehjulsdrift. Han har lagt om til piggfritt. Anonymkode: 6147b...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. oktober 2020 #20 Del Skrevet 19. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor på toppen av en meget bratt bakke. Trenger pigg på ene bilen. Vi har to biler. Mannen kjører firehjulsdrift. Han har lagt om til piggfritt. Anonymkode: 6147b...507 Så da trenger dere en bil til med firehjulsdrift. Hvorfor har du en dårligere løsning enn ham? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå