Gå til innhold

Nytt program: Maskorama

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da vil det være veldig mange i studio som får med seg at Ulrikke løper fra et sted til et annet for å rekke å skifte, og da er hun jo avslørt😂

Anonymkode: d7fda...afa

Hun løp avgårde etter duetten. 😂

• Liker 1
Skrevet
*Emma* skrev (4 timer siden):

Helt enig!!

Snodig.. akkurat det samme syntes jeg også. 

Anonymkode: 7a1e4...c5c

Skrevet

Ser at fremdeles noen henger seg opp i Trollet og Ulrikke, men la oss ta for oss alle hintene fra dagens episode.

1) Trollet sitter med en bok, en diktsamling av Tor Jonsson. 

Tor Jonsson var en gammel dikter, og har ingen direkte link eller relasjon til verken Ulrikke, Cess eller andre kjendiser jeg vet om. 

Han er kjent for ordtaket «bærre kjerleik og død», og blir sett på som en viktig pilar i melodramatiske og sørgende tekster.

Etter en del research fant jeg 1 link, til en nyere bok, hvor forfatteren sitt verk blir sammenlignet opp mot Tor Jonsson. 

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/xeGGQ/cecilie-n-seiness-mor-kjaerleik-og-doed

Forfatteren av denne boken heter Cecilie N. Seiness, ordklangen er ikke langt fra Cecilie Steinmann Neess, eller Cecilie Sein(mann)ne(e)ss.

Er valget av bok en ren tilfeldighet, eller et hint til Steinmann Neess. Jeg tror ikke det er tilfeldig.

2) Trollet sier «Å dikte, det er å holde dommedag».

I religion blir dommedag kalt for Harmageddon, og er noe som står sentralt i både kristen- og jødisk tro. Vi vet at Cess er jødisk.

3) Videre sier Trollet «Vi troll leser både fine og mindre fine ting om oss selv»

Her tror jeg vi fremdeles er på harmageddon, og at Trollet sikter til at hun, eller hennes folkeslag (troll) er vant til å høre både fine og mindre fine ting. Hun sier «oss selv» i flertall, så her er det snakk om en gruppe mennesker som Trollet er del av, som hører fine og mindre fine ting.

Dette tror jeg har med Israel, og at jøder er vant til at det er delte meninger om dem, og at de blir utsatt for både fine og mindre fine ord.

3) Videre snakker Trollet om at hun ikke bryr seg, fordi hun har lært å gjengjelde ondt med godt. «Det er nok en egenskap jeg har lært av de eldste i familien». Vi vet at Cess ser mye opp til bestefaren sin, som var den siste overlevende norske jøden fra Autswitche.

4) «Jeg elsker rollen som storesøster, selv om jeg ofte føler meg som en lillesøster».

Noen har tolket dette til at Ulrikke har spilt skuespill som storesøster, men hun har to eldre brødre, og da ville hun aldri trengt å «føle seg» som en lillesøster, for det er hun jo bokstavelig talt. 

Formuleringen her med at Trollet føler seg som en lillesøster, er en tydelig formulering på at hun ikke er en lillesøster.

Cess har en yngre bror, og selv er hun både «barnslig» og veldig lav, derfor føler hun seg nok noen gang som en lillesøster. Mente hun også kommenterte dette i en episode av Lyst Løgner, at hun følte seg som en lillesøster fordi lillebror ble høyere enn henne.

5) «Som troll er det kanskje ikke så rart å si det. Ja, jeg er faktisk overtroisk».

Videre forteller Trollet at det ikke er snakk om at hun tror på lykkehilsninger eller overfladisk overtro. 

Så det er tydelig at Trollet er en person som ser på seg selv som religiøs.

Her finner jeg ingenting konkret på Ulrikke, men Cess derimot vet vi at er åpen om å være jødisk, og at hun er en praktiserende jøde.

Jeg utfordrer de som fremdeles mener at Trollet er Ulrikke, til å få dagens hint til å passe, for det klarer nemlig ikke jeg. Cess derimot passer veldig godt med alle dagens hint.

Gidder ikke å ta diskusjonen med brukerene her som kun skal latterliggjøre og kalle alle andre for dum, og bare mase om hvor opplagt det er at det er Ulrikke. Kom heller med en god forklaring på hvordan Ulrikke passer disse hintene. Det er ingen link til Tor Jonsson, dommedag. Ulrikke hører ikke til en folkegruppe som er utsatte for stygge kommentarer (såvidt jeg vet), og hun er ikke noe storesøster heller. 

Dagens hint var ganske åpenbare på at det umulig kan være Ulrikke.

Tror fortsatt på Cess, men er åpen for å bytte mening om noen faktisk kan legge noen gode argumenter på bordet.

• Liker 25
Gjest Sozzenn
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden):

Ser at fremdeles noen henger seg opp i Trollet og Ulrikke, men la oss ta for oss alle hintene fra dagens episode.

Tor Jonsson var en gammel dikter, og har ingen direkte link eller relasjon til verken Ulrikke, Cess eller andre kjendiser jeg vet om. 

Han er kjent for ordtaket «bærre kjerleik og død», og blir sett på som en viktig pilar i melodramatiske og sørgende tekster.

Etter en del research fant jeg 1 link, til en nyere bok, hvor forfatteren sitt verk blir sammenlignet opp mot Tor Jonsson. 

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/xeGGQ/cecilie-n-seiness-mor-kjaerleik-og-doed

Forfatteren av denne boken heter Cecilie N. Seiness, ordklangen er ikke langt fra Cecilie Steinmann Neess, eller Cecilie Sein(mann)ne(e)ss.

Er valget av bok en ren tilfeldighet, eller et hint til Steinmann Neess. Jeg tror ikke det er tilfeldig.

I religion blir dommedag kalt for Harmageddon, og er noe som står sentralt i både kristen- og jødisk tro. Vi vet at Cess er jødisk.

3) Videre sier Trollet «Vi troll leser både fine og mindre fine ting om oss selv»

Her tror jeg vi fremdeles er på harmageddon, og at Trollet sikter til at hun, eller hennes folkeslag (troll) er vant til å høre både fine og mindre fine ting. Hun sier «oss selv» i flertall, så her er det snakk om en gruppe mennesker som Trollet er del av, som hører fine og mindre fine ting.

Dette tror jeg har med Israel, og at jøder er vant til at det er delte meninger om dem, og at de blir utsatt for både fine og mindre fine ord.

3) Videre snakker Trollet om at hun ikke bryr seg, fordi hun har lært å gjengjelde ondt med godt. «Det er nok en egenskap jeg har lært av de eldste i familien». Vi vet at Cess ser mye opp til bestefaren sin, som var den siste overlevende norske jøden fra Autswitche.

4) «Jeg elsker rollen som storesøster, selv om jeg ofte føler meg som en lillesøster».

Noen har tolket dette til at Ulrikke har spilt skuespill som storesøster, men hun har to eldre brødre, og da ville hun aldri trengt å «føle seg» som en lillesøster, for det er hun jo bokstavelig talt. 

Formuleringen her med at Trollet føler seg som en lillesøster, er en tydelig formulering på at hun ikke er en lillesøster.

Cess har en yngre bror, og selv er hun både «barnslig» og veldig lav, derfor føler hun seg nok noen gang som en lillesøster. Mente hun også kommenterte dette i en episode av Lyst Løgner, at hun følte seg som en lillesøster fordi lillebror ble høyere enn henne.

5) «Som troll er det kanskje ikke så rart å si det. Ja, jeg er faktisk overtroisk».

Videre forteller Trollet at det ikke er snakk om at hun tror på lykkehilsninger eller overfladisk overtro. 

Her finner jeg ingenting konkret på Ulrikke, men Cess derimot vet vi at er åpen om å være jødisk, og at hun er en praktiserende jøde.

Jeg utfordrer de som fremdeles mener at Trollet er Ulrikke, til å få dagens hint til å passe, for det klarer nemlig ikke jeg. Cess derimot passer veldig godt med alle dagens hint.

Gidder ikke å ta diskusjonen med brukerene her som kun skal latterliggjøre og kalle alle andre for dum, og bare mase om hvor opplagt det er at det er Ulrikke. Kom heller med en god forklaring på hvordan Ulrikke passer disse hintene. Det er ingen link til Tor Jonsson, dommedag. Ulrikke hører ikke til en folkegruppe som er utsatte for stygge kommentarer (såvidt jeg vet), og hun er ikke noe storesøster heller. 

Tror fortsatt på Cess, men er åpen for å bytte mening om noen faktisk kan legge noen gode argumenter på bordet.

Jeg tror det er Ulrikke helt til trollet tar av seg masken og jeg ser en annen.

Gjest Hipparchia
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er Cess og er enig med alle hintene. Er 99% sikker på det IKKE er Ulrikke, men like vel så ble jeg 1% usikker med overtro-kommentaren ettersom Ulrikke har gått ut og sagt hun er overtroisk. Søker man på det kommer det opp ett intervju med henne og moren. 

Gjest Hipparchia
Skrevet
Marsh skrev (4 timer siden):

Noe av det de sier kan jo være villedende. Mange mente det ikke kunne være Rimmen pga to løgner og en sannhet, viser bare at man ikke skal ta alt så bokstavelig

NRK legger ut beskrivelse av hintene hver episode. Der kommer det frem at Rimmen aldri var med på åpningsseremonien til OL selv om hun holdt OL. Derfor var det kun en sannhet: vant aldri sølv i Asia. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men et av hintene på Anne Rimmen er jo direkte feil. Hun har uttalt at hun har vært med i denne grenen lenger enn de fleste, uavhengig av kjønn. Her kan man nevne i fleng: Karen Marie Ellefsen, Kjell Kristian Rike, Jon Herwig Carlsen, Knut Bjørnsen, Arne Scheie, Bjørge Lillelien med flere... alle innenfor feltet Sport, alle har maaaange flere år i gamet enn Anne. 

Anonymkode: 278b1...c29

Grenen er OL-kommentator/programleder og ikke sport generelt. I følge Nrk sin artikkel om hintene har hun drevet som OL-programleder lengst både på Nrk og Discovery. 

Skrevet
Mynona skrev (5 timer siden):

Elgen har underholdt i flere land... Har Markus det? 

Jeg tenkte at underholdt = spilt fotball i flere land. Har Jan Gunnar Solli spilt i flere land?

Reist flere land rundt for å underholde og vist fram fotarbeidet sitt - i Fremad var han stemmen til Balder Lettfot (fotarbeid?) og den filmen har jo vært i flere land. Men da med en annen stemme enn Markus Bailey, selvfølgelig, så kanskje det blir litt søkt.
Også har han jo vært med både i Skal i danse og Mitt dansecrew, men flere land?
Han var vel i operaen under presentasjone av deltagerne i Skal vi danse og viser frem en sølvmedalje med 2 på, og han kom på 2. plass.

Jeg venter fortsatt på at han skal synge U can't touch this - i MC Hammer-buksa si. 🤣

• Liker 2
Skrevet
Zodiackiller skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det er Cess og er enig med alle hintene. Er 99% sikker på det IKKE er Ulrikke, men like vel så ble jeg 1% usikker med overtro-kommentaren ettersom Ulrikke har gått ut og sagt hun er overtroisk. Søker man på det kommer det opp ett intervju med henne og moren. 

Men hintet «føler seg som lillesøster» gir ikke mening med Ulrikke.

Man føler seg ikke som lillesøster når man faktisk er det. Nei da er man lillesøster.

Det blir like dumt som å si at man føler seg som en mor, når man faktisk er en mor.

Det hintet alene mener jeg beviser at Ulrikke er eliminert som Trollet.

• Liker 6
Skrevet
Zodiackiller skrev (25 minutter siden):

NRK legger ut beskrivelse av hintene hver episode. Der kommer det frem at Rimmen aldri var med på åpningsseremonien til OL selv om hun holdt OL. Derfor var det kun en sannhet: vant aldri sølv i Asia. 

Grenen er OL-kommentator/programleder og ikke sport generelt. I følge Nrk sin artikkel om hintene har hun drevet som OL-programleder lengst både på Nrk og Discovery. 

Har du link til artikkelen om hintene? Jeg fant ikke.  Jeg skulle ønske vi fikk forklart hva ALLE hintene spilte på og ikke bare noen få som kommer opp når den avslørte deltakeren synger for 2.gang.. 

Anonymkode: ab3be...415

Gjest Sozzenn
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du link til artikkelen om hintene? Jeg fant ikke.  Jeg skulle ønske vi fikk forklart hva ALLE hintene spilte på og ikke bare noen få som kommer opp når den avslørte deltakeren synger for 2.gang.. 

Google "maskorama dette er alle hintene til....."

Skrevet
Sozzenn skrev (6 minutter siden):

Google "maskorama dette er alle hintene til....."

takk☺️

Skrevet (endret)

Trollet sier applaus (appløus) og meg (mæ - nesten blanding mellom a og e) på samme måte som flere i Østfold. Ulrikke er jo fra Skjeberg. Cess er vel fra Oslo?
I dag sa Trollet "Jeg skjenner". Det kan jeg tro Ulrikke vi si, men ikke Cess. Cess sier både kjøkken og kjærste, så vil tro hun også sier kjenner med kj.
Trollet har grønt hår, Ulrikke pleide å ha blått hår.
Trollet har sunget to svenske vinnerlåter fra Eurovision. Ulrikke har sagt i 2017 at de siste fem årene foretrakk hun Sverige over Norge i Eurovision. Hun hørtes også litt andpusten ut på Fångad av en stormvind i dag - kanskje litt stress for å rekke ut på scenen. 😆
I recapen på slutten var stemmen til Ulrikke i duetten helt lik som Trollet rett etterpå.

I tillegg til alt annet som er nevnt her før.

Men diktgreiene i dag skjønte jeg ikke noe av. 🤔

Edit:
Måtte google han diktforfatteren og ser han er født 14. mai - det var datoen til delfinale to som skulle ha vært i Eurovision i år. Men det er kanskje LITT søkt. 😬
Å dikte, det er å holde dommedag over seg selv - Ulrikke sier hun er sin egen verste kritiker. Er ikke det å holde dommedag over seg selv når man skriver tekster?

Endret av bobla20
Endret for å legge til et par ting
  • Liker 3
Skrevet
Frøkensina skrev (7 timer siden):

Forrige gang sa elgen noe om blå drakt, kan det være et kostyme fra Skal vi danse? Jeg tror det er Markus pga stemmen passer og størrelsen hans. Og det med å utvikle programmer (på tv?). Fotarbeid kan vel være både Skal vi danse og noe fotballgreier som blir nevnt over her.

Jeg synes stemmen og bevegelsene ligner på Bernt Hulsker. Underholder, tidligere på bamen men også i tusen fotball/humorshpw... Blå drakt, Molde, spilt fotball over hele verden (AIK),  har det der humorprogrammet "Hjemmebane"... også laget program på karl johan, operaen etc... men skjønner ikke det med Baileysen... 

Har faktisk hatt alle fem riktige til nå. Mia Gundersen spottet jeg allerede første episode på stemmen, så synes jeg har et godt "stemmeøre"

Anonymkode: 70a30...15d

Skrevet

*humorprogram...ikke huSmorprogram! 😄

Anonymkode: 70a30...15d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis "Jeg har reist flere land rundt for å underholde, og vist frem fotarbeidet mitt" er Markus Bailey, så er det ekstremt søkt, langt mer enn med noen annen deltager. Det henvises mye til utlandet (atlas osv), og med unntak av at han har amerikansk far har jo mer eller mindre alt han har gjort vært i Norge?  Mange har kanskje hengt seg litt for mye oppi det som ser ut som Baileys i første episode? Spørsmålet er også hvor høy elgen egentlig er? Han har minst 10cm høye hæler og "elghatten" gir defitivt noen cm ekstra. Han står ved siden av Anne Rimmen som er 176. Bailey må da være minst 190 og da skulle han vel raget betraktelig mer over Rimmen enn det han gjør? Det samme gjelder Carew? Skal ikke avskrive Bailey og Carew helt, men synes nå mye peker i en annen retning.

En annen ting er dette med kjendisstatus. De som er avslørt hittil er alle folk som er svært kjente for hvermannsen, særlig med tanke på NRKs seerskare på lørdagskvelden.. Dommerpanelet tipper jo i fleng på folk jeg aldri har hørt om. Jeg følger sånn rimelig greit med men har aldri sett "skal vi danse", og jeg hadde aldri hørt om Markus Bailey før Maskorama. Men igjen, ser at mange hint også stemmer med Bailey. Elgen er den jeg er mest usikker på 🙂

Endret av Njaa
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men et av hintene på Anne Rimmen er jo direkte feil. Hun har uttalt at hun har vært med i denne grenen lenger enn de fleste, uavhengig av kjønn. Her kan man nevne i fleng: Karen Marie Ellefsen, Kjell Kristian Rike, Jon Herwig Carlsen, Knut Bjørnsen, Arne Scheie, Bjørge Lillelien med flere... alle innenfor feltet Sport, alle har maaaange flere år i gamet enn Anne. 

Anonymkode: 278b1...c29

Har noen av de leder Idrettsgallaen flere ganger enn Anne Rimmen?

Anonymkode: ce451...44b

• Liker 1
Skrevet
Njaa skrev (53 minutter siden):

Hvis "Jeg har reist flere land rundt for å underholde, og vist frem fotarbeidet mitt" er Markus Bailey, så er det ekstremt søkt, langt mer enn med noen annen deltager. Det henvises mye til utlandet (atlas osv), og med unntak av at han har amerikansk far har jo mer eller mindre alt han har gjort vært i Norge?  Mange har kanskje hengt seg litt for mye oppi det som ser ut som Baileys i første episode? Spørsmålet er også hvor høy elgen egentlig er? Han har minst 10cm høye hæler og "elghatten" gir defitivt noen cm ekstra. Han står ved siden av Anne Rimmen som er 176. Bailey må da være minst 190 og da skulle han vel raget betraktelig mer over Rimmen enn det han gjør? Det samme gjelder Carew? Skal ikke avskrive Bailey og Carew helt, men synes nå mye peker i en annen retning.

En annen ting er dette med kjendisstatus. De som er avslørt hittil er alle folk som er svært kjente for hvermannsen, særlig med tanke på NRKs seerskare på lørdagskvelden.. Dommerpanelet tipper jo i fleng på folk jeg aldri har hørt om. Jeg følger sånn rimelig greit med men har aldri sett "skal vi danse", og jeg hadde aldri hørt om Markus Bailey før Maskorama. Men igjen, ser at mange hint også stemmer med Bailey. Elgen er den jeg er mest usikker på 🙂

Men samtidig, han svarte på spørsmålet på en måte som får det til å høres ut som han Ikke er fotballspiller. Men han hadde kanskje ikke svart ja på spørsmålet uansett. Men de må svare på en annen måte

Anonymkode: 27170...3f0

• Liker 1
Skrevet

Synes det er rart hvis de tre gjenværende er bailey, Dahl og walter. Jeg tror ingen av de er kjente nok, når man ser på resten som er avslørt..de er større mer etablerte kjendiser alle sammen,

Anonymkode: 27170...3f0

• Liker 3
Skrevet

Elgen er sikkert Marcus B. Men hadde passet godt med Vinz fra Nico og Vinz også. Spiller fotball, har reist verden rundt og sunget/danset, har veldig bra stemme, 191 høy osv. Har spilt for kongen (Nobelkonsert). Så han er aktuell for meg, bare for å helgardere litt 😀

Anonymkode: 2cb39...d02

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...