Gå til innhold

Julegaver (gaver generelt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flytt gjerne til en annen kategori, hvis denne er feil :) 

Jeg er veldig kreativ og kunstnerisk, og familien min er fult klar over dette. Jeg liker å lage ting selv, tegne, skrive, produsere ting.. Etc.
Har ved flere anledninger gitt julegave til familie (f.eks pappa, farmor, oldemor) hjemmelagde ting. Sånn som hjemmelagde drops som jeg har i enten kaffekopper jeg har malt fine motiver på, eller glasslykter som jeg har pyntet osv. Jeg har også lagd ett veldig fint glassfat til faren min, som jeg designet selv og måtte ha i ovnen i 15 timer. Dette er bare gode eksempler på hva jeg har gjort. 

Samboeren min og jeg har nå relativt dårlig råd, og jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke får kjøpt noen fine gaver til familien. Derfor lurer jeg på om hva deres mening er ift hjemmelagde gaver til jul? Jeg er jo voksen nå og lager ordentlige, skikkelige ting. Trenger bare litt input.

Mvh K27

Anonymkode: 4e8e8...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiselige gaver/gaver man kan bruke opp er alltid tommel opp. Ting som kanskje ikke passer mottakerens smak og som bare blir stående er litt mer risky, men dersom du lager noe du vet mottakeren har bruk for (altså ikke enda en kaffekopp til noen som har skapet fullt) så er det jo en kjempekoselig ide 😊

Anonymkode: ef467...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmelaget så lenge det ikke er av kvaliteten dorullnisse 😂 (takker og bukker uansett hva jeg får altså). Jeg har derimot ikke behov for enda flere kopper og lysestaker, å de fleste jeg kjenner har det sånn. Pyntegjenstander hjemme velger jeg ut fra stil og smak. 
 

spiselige gaver er en hit her! Det er noe som man ikke trenger å finne en plass til i tillegg til at det ikke står å samler støv i årene som kommer. 

Anonymkode: b1273...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiselige gaver er helt gull, det :) Ikke så glad i nips og pynteting, samme hvilken kvalitet. En fin kaffekopp du har malt på, er helt fint :)

 

Anonymkode: 6c9b6...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å få og gi hjemmelagde ting. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lage noen i år, men så fikk jeg ideen om én gave og derifra eskalerte det, så nå lager jeg til nesten samtlige. Men jeg kjenner mottakerne godt og vet hva de vil sette pris på.

Det er ingenting som gjør meg så varm om hjerterota som å pakke opp noe hjemmelaget som giveren har lagt tid og energi i. Savnet etter de årlige raggsokkene fra bestemor er stort. 

Et år fikk jeg en kjempefin tegning av hunden min fra en venn, og den har fått hedersplass i stua. 

Det er alltids en sjanse for å bomme med hjemmelagde gaver, men det er det med kjøpte gaver også, så jeg mener at du skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiselige gaver, eller gaver som brukes opp (såpe, lys ..) er flott! Heller hjemmelagde drops i en cellofanpose enn i en skål/kopp. Strikkede sokker og votter er supert, gjerne ensfarget. Jeg fikk en bunke med vakre hjemmelagede kort en gang, som jeg hadde og brukte når jeg ga bort bursdagsgaver etc, de ble jeg veldig glad for.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager vaniljeekstrakt (super enkelt - noen vaniljestenger som er halvveis kuttet på langs lagt i ren vodka) og eplelikør (nesten like enkelt) til julegaver i år. Dette er enkle ting, men som tar tid.

Anonymkode: 92051...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiselige ting er supert. Gitt at jeg kjenner giveren godt, da jeg vil vite at denne praktiserer god kjøkkenhygiene.

Andre ting du nevner er ikke akkurat noe som er verdsatt her i huset. Er nok i overkant glad i designermagasinene, Høyer, og så videre. Og ønsker også å holde mengden ting på et minimum. 

Anonymkode: d83a4...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Derfor lurer jeg på om hva deres mening er ift hjemmelagde gaver til jul? Jeg er jo voksen nå og lager ordentlige, skikkelige ting. Trenger bare litt input.

Mvh K27

Anonymkode: 4e8e8...ba8

Jeg hadde elsket å fått julegaver fra deg! Jeg tror kanskje jeg hadde vært så ufin å ønsket meg div ting fra deg. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. 

Anonymkode: 63db7...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjemmelagde gaver funker fint. Bare pass på at det er noe du tror mottakeren vil like og sette pris på. Det er veldig fint med flott innpakning, pyntet glass til oppbevaring av det du har laget osv. Men jeg ville fokusert mest på selve gaven. Jeg vet selv at jeg ikke hadde orket å ta vare på/ha fremme diverse pyntet glass/krukker/kopper osv. Altså gjerne greit å ikke legge for mye i akkurat det. For meg ville det vært supert med hjemmelagde drops feks i cellofanpose med bånd rundt. 
Spiselige og forbruksgaver hadde jeg satt pris på. Alt fra drops, karameller, kjeks, annen bakst/snacks/godteri, oljer, smakstilsatt salt, krydder feks. Hjemmelagd såpe, kjøkkenhåndkler, trefjøl til oster, brikker til å ha under glass, lys osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager ting som objektivt sett er fine, og du anstrenger det for å lage noe mottakeren setter pris på, så er det bare å kjøre på. Hvis du slurvestrikker et ullskjerf til en som er allergisk mot ull, bør du droppe det.

Jeg kjenner folk som gir bort egenproduserte julegaver, noen er veldig flinke og gir bort fine ting, andre er slurvete og gir bort rett og slett ubrukelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Flytt gjerne til en annen kategori, hvis denne er feil :) 

Jeg er veldig kreativ og kunstnerisk, og familien min er fult klar over dette. Jeg liker å lage ting selv, tegne, skrive, produsere ting.. Etc.
Har ved flere anledninger gitt julegave til familie (f.eks pappa, farmor, oldemor) hjemmelagde ting. Sånn som hjemmelagde drops som jeg har i enten kaffekopper jeg har malt fine motiver på, eller glasslykter som jeg har pyntet osv. Jeg har også lagd ett veldig fint glassfat til faren min, som jeg designet selv og måtte ha i ovnen i 15 timer. Dette er bare gode eksempler på hva jeg har gjort. 

Samboeren min og jeg har nå relativt dårlig råd, og jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke får kjøpt noen fine gaver til familien. Derfor lurer jeg på om hva deres mening er ift hjemmelagde gaver til jul? Jeg er jo voksen nå og lager ordentlige, skikkelige ting. Trenger bare litt input.

Mvh K27

Anonymkode: 4e8e8...ba8

Setter pris på hjemmelaget, og ikke for dyre gaver. I år har vi blitt enige om at ingen voksne verken gir eller får gaver. Litt stusselig merker jeg, men skal hekle par grytekluter til bursdagen til sønnen min. Bilder og kunstverk jeg lager av ymse slag får de kjøpe på messer og utstillinger hvis de vil. 

Vi er enige om det. Jeg foreslo det, men når jeg hørte at alle var enige innrømmer jeg at jeg fikk litt hakeslepp. Men deilig å slippe. Det betyr ikke at barna i familien får dobbelt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...