Gå til innhold

Legge på seg av medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har slitt hele livet med å leve et vanlig liv i form av jobb, utdanning, økonomi og familieliv. Jeg har angst og bipolar lidelse for å nevne noe.  Legen min har sagt at jeg bør ta medisiner for å fungere i hverdagen, men dette kan gjøre at jeg går mye opp i vekt.. Kan ikke skjønne annet enn at dette bare vil gjøre meg enda mer deprimert? Noen som har noen tips, og erfaring med dette? jeg kan se at det er bedre å fungere enn å være slank. Men jeg vet dette kommer til å ødelegge selvtilliten min fullstendig, så det sitter likevel langt inne. 

Anonymkode: d3ad0...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke medisiner er det snakk om? Er ikke alle medisiner som har vektøkning som bivirkning og heller ikke alle som går opp i vekt til tross for.

Anonymkode: 3872f...f3e

Skrevet

Mye av grunnen til vektøkning på ssri er fordi matlysten øker. Du må bare være bevisst på hva du spiser, ikke mer enn du forbrenner hovedsakelig. 

Er visst ikke noe direkte med ssri som gir vektøkning

Anonymkode: ae438...31d

• Liker 2
Skrevet

De fleste medisiner som har økt vekt som bivirkning er egentlig bare appetittvekkende. Du kan kontrollere porsjoner, men du vil føle mer sult. Dette varer heller ikke for alltid, men mest i begynnelsen. Ikke alle får de samme bivirkningene heller. Medisiner burde være viktigere enn vekt, med bipolar lidelse vil medisiner kunne hjelpe mye. Anbefaler deg å prøve. 

Anonymkode: a38da...c8d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt mange medisiner for bipolar lidelse. Har brukt fluoksetin, zoloft, cipralex, remeron, lamictal, seroquel og zyprexa. Jeg har ikke opplevd å gå opp i vekt av noen av disse medisinene. 

Anonymkode: e65b4...ade

• Liker 1
Skrevet

Har også tatt seroquel som AB over og gikk opp ganske kraftig i vekt, selv med porsjonskontroll/kaloritelling. Var veldig oppblåst og hadde til slutt også andre bivirkninger som gjorde det uutholdelig totalt sett. Cipralex gikk greit, appetitten økte men ble ihvertfall ikke så oppblåst og gikk ikke opp uten kontroll.

Hold et øye med bivirkningene, så kan du ta det derfra.

Anonymkode: 7c04d...194

• Liker 1
Skrevet

Har bipolar, medisineres med lamictal- i mange år. Har aldri gått opp i vekt av lamictal (ikke sult/ hormonelle endringer) 👍

Anonymkode: d265e...c60

Skrevet

Dette er meget individuelt, og hvis du går opp i vekt vil det være naturlig å revurdere medisinbruken. Nå vet jeg ikke hva slags medisiner du skal begynne på. Jeg har forsøkt en håndfull av antidepressiva, som er forbundet med vektøkning, men har ikke opplevd dette. Derimot gikk jeg ned i vekt, men det var nok depresjonen i utgangspunktet. 

Jeg ville nok ha gitt det et forsøk, og veid deg ukentlig de første månedene. 

Anonymkode: 0e6c5...1a7

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har også tatt seroquel som AB over og gikk opp ganske kraftig i vekt, selv med porsjonskontroll/kaloritelling. Var veldig oppblåst og hadde til slutt også andre bivirkninger som gjorde det uutholdelig totalt sett. Cipralex gikk greit, appetitten økte men ble ihvertfall ikke så oppblåst og gikk ikke opp uten kontroll.

Samme her, seroquel. La på meg mye, og fort ! Ødela forbrenningen min helt. Selv etter at jeg skiftet merke er kiloene sta å få ned pga dette. Selv hvor mye/lite jeg trener og hvor lite/mye jeg spiser så spiller det ingen rolle lenger. De sitter som støpt. 

Seroquel gjorde meg også til zombie og gjorde no rart med hodet og tankene mine, så akkurat den ville jeg ikke anbefalt. Hvar ikke meg selv LITT engang.

Anonymkode: df644...398

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Gikk opp 25 kg på et år. Følte meg utrolig fet, uattraktiv og all fysisk aktivitet var et ork. Endringen skjedde gradvis, derfor merket jeg den ikke før det var gått for langt. Normalt ville jeg vært mye aktiv, men overvekt gjør en inaktiv, noe som igjen gir dårlig utslag på psykisk helse. 

Anonymkode: 6f709...42e

Skrevet

La på meg 40 kg

har fått en slankemedisin nå som heter Saxenda og da kan jeg gå ned i vekt tross medisiner 

det er en sprøyte man setter selv hver dag

Skrevet

Takk for svar folkens.. Er vel bare å gi det et forsøk.. 

Anonymkode: d3ad0...866

Skrevet

Det viktigste er å bli friskere! Nå er du jo obs på vekt, så bare ha kontroll på matinntaket. Du går ikke magisk opp i vekt, du kan få økt appetitt, men velger jo selv om du spiser. Man får ofte økt apetitt bare av å bli friskere også:) Og nei, det blir feil å si at du vil bli deprimert av å gå opp i vekt. Depresjon er en psykisk sykdom.

Anonymkode: 31c63...749

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal prøve medisiner jeg. Følg nøye med på vekten og vær oppmerksom på forandringer i appetitten. Og husk, ikke slutt med noe uten å snakke med legen først. Gi beskjed hvis du begynner å legge på deg, sånn at du evt kan bytte til en annen type medisin. 

Jeg har brukt seroquel (quetiapin) i mange år. I begynnelsen sto jeg på en veldig stor dose, 475 mg pr dag, og da la jeg på meg. Jeg var sulten hele tiden, kunne være helt fra meg av sult bare en time eller to etter siste måltid. Jeg hadde store problemer med å styre meg og spiste veldig store porsjoner. Husker ikke hvor mye jeg gikk opp, men det var en del. Bruker bare 75 mg daglig nå, og har normal sultfølelse. Har til og med lagt om livsstilen helt for et par år siden og gått ned over 50 kg. Dette mens jeg har gått på seroquel og cipramil og samtidig har lavt stoffskifte. Så det går an å komme på rett kjøl igjen. Bivirkninger er som oftest mest intense i begynnelsen av behandlingen og gir seg ofte etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...