Gå til innhold

Reisetips til Australia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger ferie til Australia. Hva er dine beste tips? 
 

vi kommer til å fly til Sydney så det blir østkysten vi kommer til å holde oss til. Har lyst til å dra til Cairns, Brisbane, Noosa og Melbourne, samt snorkle i Great Barrier Reef. Må se kenguru og koala. Men spørs om vi går gjort alt dette, for der blir mye reising. Vi skal være borte i 3 uker. Og mye tid går jo i reise. 
 

Hva var det du så/gjorde som var ekstra kult? 

Anonymkode: a0ea6...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel stengt der det neste året ?

Og 3 uker er altfor lite. Ville hatt ihvertfall 6 uker. Veldig store avstander. Var der 1 år og mye jeg ikke fikk sett og gjort.

Noosa er nydelig, Fraser Island gøy, Airlie beach hvis du er glad i en fest og snorkling/ Og godt utgangspunkt for tur til Whitehaven beach. 

God tur ! 

Anonymkode: 9c4b4...f02

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å bruke mer til i Melbourne enn Sydney, mye koseligere i Melbourne. 

Anonymkode: d2322...ecd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel stengt der det neste året ?

Og 3 uker er altfor lite. Ville hatt ihvertfall 6 uker. Veldig store avstander. Var der 1 år og mye jeg ikke fikk sett og gjort.

Noosa er nydelig, Fraser Island gøy, Airlie beach hvis du er glad i en fest og snorkling/ Og godt utgangspunkt for tur til Whitehaven beach. 

God tur ! 

Anonymkode: 9c4b4...f02

Takk for tips! Vi har Desverre bare mulighet for 3 uker sammenhengende ferie fra jobb. Så vi må prioritere det vi synes virker kulest. Men vi skal dit flere ganger. Samboern er fra Sydney, men han bare trekkerpå skuldrene når jeg spør hva vi må se/gjøre 😛 

Blir litt tid i Sydney for å besøke familien hans. 
 

Vi håper corona går over innen vi skal reise neste høst. Men uansett vil han ha lov å komme inn siden han er australsk, og da med familie på slep sannsynligvis. Men vi booker ikke noe enda. 

Anonymkode: a0ea6...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag i Australia Zoo (Steve Irwin-dyrehagen). Det var den koseligste dagen jeg hadde på ferie i Australia. Jeg likte meg også veldig godt på Bondi Beach og området rundt. Jeg var der på vinteren, men jeg liker uansett ikke bade. Det var nydelige kystområder der.

Jeg var der i tre uker og var i Melbourne, Sydney, Brisbane og en liten tur til Auckland. Synes det var helt greit med tid. Jeg har dessverre ikke lappen, så jeg tok tog. Det tok lang tid, haha! Det ble litt mye by. Skulle gjerne sett mindre steder og mer natur. Det verste var at jeg alltid får så sinnsykt jet lag når jeg drar østover at det var så mye jeg ikke orket.

Skal absolutt tilbake på en lengre tur senere, da typen har familie der.

Anonymkode: 06e63...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairns er fint! 
Spørs hva man liker men i Cairns er det mange fosser man kan bade ved. Kan sikkert finne mange ved å google Waterfalls Cairns.
Mange dyreparker, Hartleys Crocodile Adventure ( mer enn bare krokodiller), Kuranda Koala Gardens ( har også Quokka! ). Alle har både koala og kenguru ( de grå, ikke de store røde ) . 
Kuranda Skyrail & Train, Daintree Rainforest er like ved, AJ Hacket Bungee Jump. Og seff Great Barrier Reef. Ville helst unngått å bade ved strendene i Cairns, da det er flere og flere krokodiller der. 
Whitsundays er bedre for bading i sjø.
 
Likte best Melbourne av storbyene, om du skal leige bil der , er the 12 apostles kjekt å få med seg.
 

Anonymkode: 8ec84...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at når det er sommer her, så er det vinter i Australia og vice versa.

Anonymkode: cfdf4...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte i Melbourne, men fikk egentlig reist sykt lite. Eneste turen utenfor Melbourne var til Philip Island, der så vi på dvergpinviner og sånt, sykt søtt så det kan jeg anbefale. Melbourne er en veldig fin by å bo i, føles veldig koselig selv om den er stor fordi mange bor i små søte hus med hager selv om de bor veldig sentralt.

Anonymkode: 9a427...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger ferie til Australia. Hva er dine beste tips? 
 

vi kommer til å fly til Sydney så det blir østkysten vi kommer til å holde oss til. Har lyst til å dra til Cairns, Brisbane, Noosa og Melbourne, samt snorkle i Great Barrier Reef. Må se kenguru og koala. Men spørs om vi går gjort alt dette, for der blir mye reising. Vi skal være borte i 3 uker. Og mye tid går jo i reise. 
 

Hva var det du så/gjorde som var ekstra kult? 

Anonymkode: a0ea6...7f3

Har besøkt landet flere ganger, og da når det er sommer der - i tidsrommet desember til mars. Med kun tre uke ville jeg prioritert å reise enten Sydney og nordover, ELLER Sydney og sørover. Hvis reisen er tidlig på året (september) ville jeg valgt å dra nord. Melbourne og området sør er kaldt så tidlig i sesongen. 
Har både brukt tog, innenlands lavprisfly, buss, leiebil og campervan på våre reiser. Brisbane, Cairns og Great Barrier reef er et must. Min favorittby i hele verden er Sydney. Så koselig, masse å se og oppleve: strender, parker, turområder, zoo, båtturer og ferger, surfing, kort togtur til Blue Mountain, Three Sisters, grotteturer i Jenolan Caves og mye mer. Du bør prioritere minst en uke i NSW-området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale å bruke mer til i Melbourne enn Sydney, mye koseligere i Melbourne. 

Anonymkode: d2322...ecd

Da jeg planlegger Australiatur senere, gjorde jeg noen fake-søk og sparte nesten 10 k på å velge å fly til Melbourne i stedet for Sydney.

Anonymkode: 871de...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg planlegger Australiatur senere, gjorde jeg noen fake-søk og sparte nesten 10 k på å velge å fly til Melbourne i stedet for Sydney.

Anonymkode: 871de...806

Oi, det var mye! 

Vi skal betale med bonuspoeng uansett, så samme for oss hvor mye det koster i kr :ler:  Men greit å ha i bakhodet til neste gang.

Anonymkode: a0ea6...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt reisetips nå er vel å bestille refunderbare flybilletter 😬 Syns neste høst hørtes vel optimistisk ut.

Uansett er mitt tips å heller velge noen få steder og tilbringe godt med tid på hver plass, og ikke jage fra by til by for å få med seg mest mulig. Australia er enormt og man får ikke sett en brøkdel engang, i hvert fall ikke på bare tre uker inkl. reising, og det er jo masse å se og gjøre bare i Sydney og omegn.  

Anonymkode: d2c5f...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å fly mellom byene hvis du skal nordover, det er lange strekninger og du bruker fort store deler av ferien i bil hvis du kjører. Selve Cairns er en kjipt turistby, men perfekt som base for utflukter i området. Jeg anbefaler både turer ut til revet(ikke gå for de største båtene, alt for mye folk) og leie bil for en tur i daintree regnskog. Fraiser island er veldig fint. En av de beste opplevelsene jeg har hatt i Australia var campingtur rundt uluru. Fantastiske turer og spennende å sove under åpen himmel ute i ørkenen.

Anonymkode: 6193c...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips er å fly mellom byene hvis du skal nordover, det er lange strekninger og du bruker fort store deler av ferien i bil hvis du kjører. Selve Cairns er en kjipt turistby, men perfekt som base for utflukter i området. Jeg anbefaler både turer ut til revet(ikke gå for de største båtene, alt for mye folk) og leie bil for en tur i daintree regnskog. Fraiser island er veldig fint. En av de beste opplevelsene jeg har hatt i Australia var campingtur rundt uluru. Fantastiske turer og spennende å sove under åpen himmel ute i ørkenen.

Anonymkode: 6193c...089

Men er det virkelig ingen hurtigtog (lyntog?) i Australia ?  Synes det er merkelig at det f.eks. ikke er noe slikt mellom Melbourne og Sydney. Kan iaf. ikke finne noe på nettet. Vil bruke tog, buss og fly rundt. Perth og Tasmania er et must i tillegg til de sentrale områdene i Sørvest. 

Åpen himmel blandt dingoer og slanger er ikke noe for en godt voksen mann.  😲  Heller ikke så fokusert på sol og bad og "Barrier Reef". Får se om det blir tid til en liten tur til NZ også. Planlegger 42-43 dager, vanlig reiseforsikring dekker max 45 dager.

Anonymkode: 871de...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips er å fly mellom byene hvis du skal nordover, det er lange strekninger og du bruker fort store deler av ferien i bil hvis du kjører. Selve Cairns er en kjipt turistby, men perfekt som base for utflukter i området. Jeg anbefaler både turer ut til revet(ikke gå for de største båtene, alt for mye folk) og leie bil for en tur i daintree regnskog. Fraiser island er veldig fint. En av de beste opplevelsene jeg har hatt i Australia var campingtur rundt uluru. Fantastiske turer og spennende å sove under åpen himmel ute i ørkenen.

Anonymkode: 6193c...089

Takk for tips. Ja blir nok litt fly innenlands. Vi har med et barn også, som synes lange bilturer er kjedelig. 

På 19.10.2020 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Generelt reisetips nå er vel å bestille refunderbare flybilletter 😬 Syns neste høst hørtes vel optimistisk ut.

Uansett er mitt tips å heller velge noen få steder og tilbringe godt med tid på hver plass, og ikke jage fra by til by for å få med seg mest mulig. Australia er enormt og man får ikke sett en brøkdel engang, i hvert fall ikke på bare tre uker inkl. reising, og det er jo masse å se og gjøre bare i Sydney og omegn.  

Anonymkode: d2c5f...07d

Ja det er lurt. Har så mange ønsker så ender det med å bli en hesblesende tur hvor vi bare blir slitne. Vi skal jo tilbake flere ganger uansett for p besøke familie, så vi får velge oss et par steder nå, og ta andre ønsker på neste tur. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig ingen hurtigtog (lyntog?) i Australia ?  Synes det er merkelig at det f.eks. ikke er noe slikt mellom Melbourne og Sydney. Kan iaf. ikke finne noe på nettet. Vil bruke tog, buss og fly rundt. Perth og Tasmania er et must i tillegg til de sentrale områdene i Sørvest. 

Åpen himmel blandt dingoer og slanger er ikke noe for en godt voksen mann.  😲  Heller ikke så fokusert på sol og bad og "Barrier Reef". Får se om det blir tid til en liten tur til NZ også. Planlegger 42-43 dager, vanlig reiseforsikring dekker max 45 dager.

Anonymkode: 871de...806

Vi så Australia rundt med Griff på NRK (ligger sikkert på nett TV). Han reiste på kryss og tvers med tog. Men bare vanlige trege tog da. Men mange strekninger om natta. 

Slanger og edderkopper er min store skrekk, så blir nok ikke noen telttur med det første :ler: 

Jeg skal også en svipptur til New Zealand når vi er der. En av mine beste venninner bor der, så må besøke henne når jeg er på den kanten av verden :) 

Anonymkode: a0ea6...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...