Gå til innhold

Blir mer urolig av pusteøvelser..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter en del med psykiske ting osv, og tidligere har jeg funnet god hjelp i meditasjon og pust. Men nåmopplever jeg at det i utgangspunktet er pusten min som er en del av problemet og symptombildet, og hvis jeg setter meg ned for å gjøre pusteøvelser eller fokusere på,pusten blir den og alt annet bare verre. Kom over dette på nettet:

«I slike tilfeller anbefales det ikke å fokusere på pusten, men på mentale bilder, fantasireiser og fysisk aktivitet. Dette vil som regel påvirke til en mer rolig og sunn pust, uten at vi fokuserer direkte på pusten.»

MEN, det står ikke noe om om hvordan man kan gjøre dette. Noen som har tips eller linker til øvelser som hjelper til med dette med mentale bilder og fantasireiser? Skjønner ikke helt hva de mener man skal gjøre eller hvordan man skal gjøre det

Anonymkode: 9532d...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder pusten så har jeg erfart at det er utpusten som er viktigst. Tømme lungene helt før neste innpust. Blir så rolig da.

Anonymkode: 150a8...70c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder pusten så har jeg erfart at det er utpusten som er viktigst. Tømme lungene helt før neste innpust. Blir så rolig da.

Hvis du leste hovedinnlegget så fungerer ikke dette for meg lenger. Har hatt mye erfaring med slikt før med god effekt. Men du har rett i at utposten er sentral 

Skrevet

Blir også urolig av å puste inn med nesen, selv om det er det som liksom skal roe ned. Føler innpust med nese blir for kort, klarer ikke la den bli dyp og lang og god

Skrevet

For meg hjelper det å puste fort ut noen ganger.

Også hjelper det for meg å holde pusten 4 sek når jeg har fullt luft også 4 sek når jeg har pustet ut.

Om du blir utålmodig og lett ukonsentrert:

Dette er ofte min årsak til at jeg blir mer stresset, så da hjeloer dette.:

Hold igjen det nesebor 1, pust så inn igjennom nesebord 2, deretter ut igjen med nesebord 1(hold da igjen nesebord 2) gjenta noen ganger. 

Dette gir avslapping, prøv, hjalp det?

Anonymkode: dcaac...78e

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leste hovedinnlegget så fungerer ikke dette for meg lenger. Har hatt mye erfaring med slikt før med god effekt. Men du har rett i at utposten er sentral 

Jeg leste hovedinnlegget. Må virkelig beklage at jeg brydde deg med et unyttig svar.

Skrevet

Kan du ikke bare la være å gjøre pusteøvelser da?

Anonymkode: 7137e...611

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjelper det å puste fort ut noen ganger.

Også hjelper det for meg å holde pusten 4 sek når jeg har fullt luft også 4 sek når jeg har pustet ut.

Om du blir utålmodig og lett ukonsentrert:

Dette er ofte min årsak til at jeg blir mer stresset, så da hjeloer dette.:

Hold igjen det nesebor 1, pust så inn igjennom nesebord 2, deretter ut igjen med nesebord 1(hold da igjen nesebord 2) gjenta noen ganger. 

Dette gir avslapping, prøv, hjalp det?

Funker litt bedre med å holde for et og et nesebor ja. 
det er jo litt sånn for meg at det er pusten som i utg punktet er urolig og feil. Og så blir jeg enda mer stressa når jeg ikke får til å puste dypt og lenge nok

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Funker litt bedre med å holde for et og et nesebor ja. 
det er jo litt sånn for meg at det er pusten som i utg punktet er urolig og feil. Og så blir jeg enda mer stressa når jeg ikke får til å puste dypt og lenge nok

Jeg har det på samme måte. Blir verre hvis jeg stresser, derfor har det hjulpet mest for meg å lære meg å ikke stresse.  Finne min toleranse for stress. Finne ut hva som reduserer stress.

Trening er nummer 1 for meg, det gir større toleranse for å takle stress. Løping. 

Hjelper også å skrive ned ting jeg skal gjøre, slik at jeg legher "to do listen" på ett papir istedenfor hode, da får jeg plass til noe bedre i hode.

Du må liksom finne din måte å roe ned på, føle ro på, hva som gir deg energi til å takle mer, hva du børr unngå for mye osv.

Bli kjent med seg selv og hvor grensen går. Psykisk og fysisk henger veeeldig godt sammen altså. Det var når jeg begynte å forstå dette jeg ble bedre. Men sliter forsatt litt, spesiellt hvis jeg står i en veldig ekkel situasjon.

Spør deg selv:

Hva gir deg energi?

Hva tapper deg for energi?

Hva gjør meg helt avslappet og rolig?

Hva uroer meg/stresser meg?

Trives jeg i min jobb?

Hvor mye sosial tid ønsker jeg?

Osv osv... Se alt i perspektiv, bli kjent med deg selv, finn din toleranse, finn ro i din sjel, som gir følelsen av trygghet og lykke.

Sorry for rotete svar, alt bare datt ut av hode på meg, håper du forstår. Det hjelper virkelig.

Jeg skrev at trening er nummer 1 for meg, men egentlig er nummer 1 menneskene som er i mitt liv, jeg må fjerne dem som tar energi og beholde dem som gir meg energi. Det er faktisk det viktigste for alle, uansett.

Skrevet

Problemet er jo at det i stor grad er pusten inseg selv som er urolig, og den blir verre av å prøve å roe den ned.. lurer på om noen har tips ift det sitatet jeg limte inn i HI?

Skrevet

Jeg pleier ofte å forestille meg at pusten min lager en røyksøyle som tas med av vinden som skyer. Syns det er lettere å ha det mentale bildet. 

Av og til hjelper det også å kjenne etter pusten i halsen, når man trekker inn blir det kaldt inne i halsen, når man puster ut blir det varmt

Anonymkode: d0e57...970

Skrevet

Problemet er jo at det i stor grad er pusten inseg selv som er urolig, og den blir verre av å prøve å roe den ned.. lurer på om noen har tips ift det sitatet jeg limte inn i HI?

De mener du skal ligge å visualisere at du er på en vakker reise, det er regnbue og hav, du hører bølgene og du går ned til stranden for å plukke stein. Da skal du forsvinne inn i den verden og da vil du puste naturlig.

Men for meg funker ikke slikt , orker ikke sitte og late som jeg er i fantasiverden. Men kansje det funker for deg da. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De mener du skal ligge å visualisere at du er på en vakker reise, det er regnbue og hav, du hører bølgene og du går ned til stranden for å plukke stein. Da skal du forsvinne inn i den verden og da vil du puste naturlig.

Men for meg funker ikke slikt , orker ikke sitte og late som jeg er i fantasiverden. Men kansje det funker for deg da. 

Eller det funket litt faktisk. Jeg prøvde nå😂 følte jeg plukket stein ved regnbuen 

Skrevet

Mange med angst kan ha god effekt av å trene,  bla fordi du blir bevisst på at puls og pust øker og at dette er helt vanlige ufarlige kroppslige reaksjoner. 

Bare sitte stille å puste, det gir meg angst ihvertfall.. 

Anonymkode: 1c1c5...a83

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter en del med psykiske ting osv, og tidligere har jeg funnet god hjelp i meditasjon og pust. Men nåmopplever jeg at det i utgangspunktet er pusten min som er en del av problemet og symptombildet, og hvis jeg setter meg ned for å gjøre pusteøvelser eller fokusere på,pusten blir den og alt annet bare verre. Kom over dette på nettet:

«I slike tilfeller anbefales det ikke å fokusere på pusten, men på mentale bilder, fantasireiser og fysisk aktivitet. Dette vil som regel påvirke til en mer rolig og sunn pust, uten at vi fokuserer direkte på pusten.»

MEN, det står ikke noe om om hvordan man kan gjøre dette. Noen som har tips eller linker til øvelser som hjelper til med dette med mentale bilder og fantasireiser? Skjønner ikke helt hva de mener man skal gjøre eller hvordan man skal gjøre det

Mentale bilder/fantasireiser: se for deg noe, feks et minne, noe gøy du gjorde en ferie en gang, eller bare noe du finner opp, en pen skog med en bekk eller at du ser på en flokk tigre eller hva som helst. Fokuser på minnet, utforsk det, gjenlev ting som skjedde. Se deg rundt i skogen, lag deg nye detaljer du liksom får øye på, gå litt videre bortover, se hva som ligger på andre siden av bekken. Tenk deg at du hopper over bekken, bøyer deg ned for å ta på noen fine blomster osv.  Det er veldig individuelt hva man foretrekker å gjøre her. Du kan også gjøre en slags privat variant av fanfiction, ta utgangspunkt i en bok du har lest eller en film eller serie du har sett, og så dikter du videre på den, eller går inn og endrer på handlingen, eller du ser for deg selv som hovedpersonen og "kjører gjennom" de kule/morsomme/romantiske scenene. Eller du kan dikte din helt egen film/fortelling. 

Fysisk aktivitet er fysisk aktivitet, gjør noe slitsomt og kjenn at pusten og pulsen øker, og så tenk på at yes, det er riktig, pusten må jo bli anstrengt når man anstrenger seg, dette er bra. God kondis får jeg og, puff puff puff. Om så er gjør burpees på stuegulvet. Eller gå opp bratte bakker eller trapper. Eller løp en tur. Etter et par minutter kan du slutte å tenke på pusten fordi den er jo opptatt med treningen din, så du kan slappe av og tenke på noe annet.

Anonymkode: e9812...55c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mentale bilder/fantasireiser: se for deg noe, feks et minne, noe gøy du gjorde en ferie en gang, eller bare noe du finner opp, en pen skog med en bekk eller at du ser på en flokk tigre eller hva som helst. Fokuser på minnet, utforsk det, gjenlev ting som skjedde. Se deg rundt i skogen, lag deg nye detaljer du liksom får øye på, gå litt videre bortover, se hva som ligger på andre siden av bekken. Tenk deg at du hopper over bekken, bøyer deg ned for å ta på noen fine blomster osv.  Det er veldig individuelt hva man foretrekker å gjøre her. Du kan også gjøre en slags privat variant av fanfiction, ta utgangspunkt i en bok du har lest eller en film eller serie du har sett, og så dikter du videre på den, eller går inn og endrer på handlingen, eller du ser for deg selv som hovedpersonen og "kjører gjennom" de kule/morsomme/romantiske scenene. Eller du kan dikte din helt egen film/fortelling. 

Fysisk aktivitet er fysisk aktivitet, gjør noe slitsomt og kjenn at pusten og pulsen øker, og så tenk på at yes, det er riktig, pusten må jo bli anstrengt når man anstrenger seg, dette er bra. God kondis får jeg og, puff puff puff. Om så er gjør burpees på stuegulvet. Eller gå opp bratte bakker eller trapper. Eller løp en tur. Etter et par minutter kan du slutte å tenke på pusten fordi den er jo opptatt med treningen din, så du kan slappe av og tenke på noe annet.

Anonymkode: e9812...55c

Takk for forklaring. Skulle ønske det fantes slike guidede fantasimeditasjoner også, på lik linje med slike pustemedistasjoner. Hadde nok vært lettere da,  når man ikke blir sittende alene med eget hode😜

ang trening, så ja, men problemet mitt er litt at jeg ikke føler jeg får pusta ordentlig dypt inn, det stopper et sted, som oftes under brystene, rundt livet (stram diafragma?) og det er jo også et problem når jeg jeg «trener».

Skrevet

Takk for forklaring. Skulle ønske det fantes slike guidede fantasimeditasjoner også, på lik linje med slike pustemedistasjoner. Hadde nok vært lettere da,  når man ikke blir sittende alene med eget hode😜

ang trening, så ja, men problemet mitt er litt at jeg ikke føler jeg får pusta ordentlig dypt inn, det stopper et sted, som oftes under brystene, rundt livet (stram diafragma?) og det er jo også et problem når jeg jeg «trener».

Det finnes. Søk på mindfullness på youtube feks🙂

Anonymkode: 0647e...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...